Inlägg från: Michael 310 |Visa alla inlägg
  • Michael 310

Varför vänder du inte på varorna?

s0me1ne skrev 2014-07-08 20:52:38 följande:

Oftast låter jag dem stå ute ja. Jag betalar för att slippa ta undan efter mig. 

Detta trots att jag arbetat som diskare och fått springa och ta undan efter individer som vågar hävda sin rätt. Det sög och gav extra arbete. 

Håller med helt om jag betalat 150kr för en halvdassig lunch och ett litet glas dricka så anser jag inte att det är mitt jobb att städa ubdan.
  • Michael 310
    Fatheya skrev 2014-07-09 10:11:41 följande:

Det gör jag, varenda gång. Jobbar själv i en matvarubutik, så jag vet hur det underlättar. Är nu inne på min fjärde semestervecka och har fortfarande ont... Det är inte klokt att det kan slita så mycket på ens kropp.

Efter x antal utskällningar och kommentarer mellan kunderna så har jag större förståelse till varför mina kolleger inte gör det. Kunder som fräser att man är dum i huvudet som inte skickar ner sakerna direkt, eller pratar högt till varandra att det gör man bara för att dryga osv... Eller de som demonstrativt går fram och skickar ner sakerna. Sen blir de arga för att deras varor går sönder.

Men ibland så händer det ju att man glömmer bort vad det är för vara man scannar in så den åker iväg av bara farten. Då brukar jag stanna bandet och hämta varan alt. be kunden flytta varan så den inte går sönder.

Vissa kunder skickar jag ner alltihop för, men då handlar det om stammisar som jag är 110% säker på att de blir förbannade om jag inte gör det.

När jag jobbade på ica brukade jag vara trevlig mot dom som var trevliga och otrevlig mot folk som var otrevliga. Så om en chipspåse råkade hamna under 10l med mjölk , inte mitt problem!
  • Michael 310
    Fatheya skrev 2014-07-09 10:55:51 följande:

Jag försöker vara trevlig mot alla mina kunder, även om det är extremt svårt med vissa. Ibland tar jag och tävlar med mig, hur många kunder kan jag få att le eller hur många kunder kan jag locka fram ett tack ur.

Usch va jobbigt det låter.. Tyckte det var roligare att mosa deras ömtåliga varor och se hur irriterade de blev :)
  • Michael 310
    MuppinCowboy skrev 2014-07-09 16:40:33 följande:

Att bete sig ohyffsat och drygt är inte att 'stå på sig' lite som när folk som är otrevliga är 'brutalt ärliga'.

Det finns folk som står på sig för sin egen och andras rätt men som ändå kan uppträda vänligt, artigt och hjälpsamt.

Sen det är inte är så himla lätt att bara byta jobb det förstår de flesta vare sig man har ett jobb eller inte.Det är inte alltid lätt att välja och vraka inte ens för de som har lång utbildning och erfarenhet.

Jag tycker dessutom inte att du är ett as (brukar inte använda det ordet i mitt språk), däremot tycker jag du är självisk och ouppfostrad angående ämnet som disskuteras i tråden.

Det är väl inte ohyfsat att förvänta sig att kassapersonalen är kapabel att utföra sitt arbete?
  • Michael 310

Eller du kanske brukar gå ut med talrikarna i köket och fråga om du ska hjälpa till med disken efter du ätit på restaurang?

• Michael 310
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-07-09 16:59:24 följande:

Nej men jag kan svara dig här att jag lägger besticken på tallriken med rätt sida som visar att jag är klar liksom att jag lägger servetten så det är lätt för servitrisen att ta, och så vrider jag på huvudet vid behov så den kommer åt! Att jämställa med att lägga varor rätt på bandet.

Jämför det du beskrev med att plocka upp varorna på själva bandet istället för att bara dumpa varukorgen i knät på kassörskan.
  • Michael 310
    MuppinCowboy skrev 2014-07-09 17:00:41 följande:

Det är  en fråga om en attityd. Varuberg är ett problem för kassörskorna som får arbetsrelaterade skador och man därför har infört dessa åtgärder för att underlätta för dom.

Ärr det verkligen så svårt fö att lägga sina varor på ett visst sätt?

Så frågan är är du kapabel till att lägga dina varor rätt eller är du förhindrad pga sjukdom, eller kanske bara kanske är det fråga om lathet när folk bygger varuberg? Vad tror du?

Jag gör det inte av samma anledning som jag inte använder willys självscannings system, det är inte mitt jobb som kund utan kassörskans.
  • Michael 310
    MuppinCowboy skrev 2014-07-09 17:08:11 följande:

Det är inte mitt jobb att vara artig och hålla öpp dörrar för både gammal och ung men ändå gör jag det.

Jag får inte betalt för många saker och ändå är jag alldeles kapabel att göra dom

Ja jag gör det med, men jag tycker inte att jag är skyldig att stå och fippla med varorna för att få det rätt när jag betalar för det. Lika lite som jag hjälper till när jag köpt en tjänst tex flyttstäd eller elekriker eller liknande. Jag betalar för att någon annan ska göra jobbet inte för privilegiet att själv behöva hjälpa till..
  • Michael 310
    MuppinCowboy skrev 2014-07-09 17:45:23 följande:

Men om elektrikern ber dig räcka honom hans skruvmejsel eller liknande gör du det då för att vara hjälpsam och trevlig eller säger du till honom att hämta sin skruvmejsel för han har betalt för det?

Väldigt ofta kan folk göra liknande saker nämligen, dvs stå och småprata lite med hantverkaren och då få en liknande fråga och de allra flesta räcker skruvmejseln till hantverkaren så varför inte i mataffären också, eller är det skillnad på folk och yrken?

Så frågan är, räcker du skruvmejseln till hantverkaren

förmodligen ja om jag står där. Vilket jag med 99% säkerhet inte skulle göra, har bättre saker för mig än att se på folk som arbetar.
  • Michael 310
    trytofindme skrev 2014-07-09 21:25:05 följande:

Var går gränsen för vad som är ditt jobb och vad personalen i butiken ska stå för?

Du orkar alltså plocka ner alla varor i vagnen, och du orkar lägga upp dom på vagnen utan närmare eftertanke. Är det lika oorganiserat när du (för du gör det själv antar jag) plockar ner varorna i påsen?

Alltså lägger du ner varorna huller om buller i påsen, eller tänker du till och lägger mjölk i botten och bröd överst exempelvis?

Klart jag packar påsarna som jag vill ha dom, på samma sätt som jag lägger upp dom på bandet som jag vill ha dom.
  • Michael 310
    Rainbow gg skrev 2014-07-09 22:48:34 följande:

Det är ju bevisligen inte bara jag som får ont av att vara kassörska, och att säga att man ska byta jobb är ju kanske inte så hjälpsamt - hur ska alla kassörskor kunna bara byta jobb?

Personligen så behöver jag förhoppningsvis bara stå ut tills slutet av sommaren, det får jag veta när antagningsbeskeden till högskolan kommer på fredag. Men det gäller ju fler människor varje dag än bara mig som måste jobba vidarr

Har själv jobbat i kassa på ica i nästan 4 år fick aldrig ont av att vända varor. Tror många kassörskor skulle må bra av lite förebyggande träning. Tror helt ärligt att det är en bättre lösning .
  • Michael 310
    EnAnonumius skrev 2014-07-11 05:35:07 följande:

I praktiken så tar det egentligen lika långt tid för dig (som van butikshandlare), som en kassörska att "lära sig vad sträckkoderna tiderna sitter" på en vara..

Skillnaden är att en kassör/-ska blir "tvungen" till det för sitt jobb, bara för att det finns kunder som har DITT tankesätt och resonemang.

D.v.s anser att butiken skall satsa på "ergonomi" för kassören/-skan och förvägra samtidigt kassörskan ett viktig ergonomiskt moment genom att strunta "i att vända sträckkoderna rätt" för att du och andra med ditt resonemang anser att det är "kassörskans jobb".

Hur svårt är det för dig att bara "lägga manken till" att lära sig vad sträckkoderna ligger på de varor du OFTAST handlar in. Det är inte alls svårt och tar inte längre tid att lära sig som "kund" för att ge lite ergonomisk hjälp för en kassör/-ska i stället för att skylla ifrån dig på att "det blir så stressigt".

Dessutom att vända sträckkoderna rätt från början för dig som kund gör att det går mycket fortare UT genom kassan dessutom. 

Klart som fan kassörskan är tvungen att lära sig det eftersom det är hennes eller hans jobb! Det finns rätt mycket monotona rörelser i de flesta jobb och ofta tyngre lyft än vad dom stackars kassörskorna lyfter. Ta en stensättare tex eller en uska/ssk som ska vända patienter på 120kg+... Så sluta klaga och gör ert jobb eller byt!
  • Michael 310
    iceball skrev 2014-07-11 08:52:33 följande:

Känns det bra att vara så slö att du inte ens kan använda 1-2 sekunder för att vrida varan rätt?

En kassörska använder inte hela kroppen för att lyfta varorna, det är axlar som får mest stryk. De lyfter långt mer än 120 kilo under ett pass och det är monotona rörelser, det är det som är problemet. Men neeejdå, Micke ska minsann inte göra någon annans jobb, han har ju stämplat ut från sitt så då ska han inte lyfta ett finger för någon annan.

Har själv ett jobb med mycket monotona rörelser och väldigt tunga lyft . Men jag begär inte att någon annan ska göra det åt mig. Dessutom har jag jobbat i kassan på ica i 4 år och jag begärde inte att någon skulle göra mitt jobb då heller.
  • Michael 310
    skpklm skrev 2014-07-11 09:19:00 följande:

Din karriär på Ica -  var det innan streckkoderna införts?

nej slutade för 7 år sedan tror bestämt vi hade streckkoder då...
  • Michael 310
    Anton Chigurh skrev 2014-07-11 22:13:03 följande:
    Finns en länk inlagd i mitt utomordentligt välformulerade inlägg....Glad
    Ser även att de klagar på buller , drag och nickelallergi risk där... Känns som om dom skulle behöva en inblick i hur det ser ut när man jobbar utomhus. Vi har ofta runt 20 knops vind på jobbet och på vintern ligger temperaturen oftast på 4-5 grade, appropå drag...  Ljudnivån på de ställen som det inte är tidsbegränsat uppehåll på ligger runt 70-75DB  Värsta områdena har runt 110 DB iof 6 min tidsgräns där, appropå buller...  Och allergi visst inte bra Vi hanterar Brine med en ph på upp till 14-15 som ibland sprutar ut ett par kubik över platsen där vi arbetar...  Tunga lyft ska jag inte ens gå in på . Men klagar absolut inte jag får bra betalt och trivs som fisken i vattnet, tycker bara det är åt helvete med gnälligt folk!
  • Michael 310
    Ctazy skrev 2014-07-12 00:49:32 följande:

Ja precis, just dina arbetsvillkor är ju viktiga i vilket sammanhang som helst. 

Nej absolut inte, tycker bara att det blir fel när yrkesgrupper med väldigt lätta arbetsuppgifter beklagar sig över hur illa dom har det...
  • Michael 310
    Zoja skrev 2014-07-12 05:59:41 följande:

Alla måste utgå från sig själva, vissa tycker att buller är jobbigt, vissa tycker att lyfta tungt är jobbigt och vissa tycker att prata med andra människor är jobbigt. Du kan inte bara utgå från dig själv, någon du tycker är lätt tycker någon annan är svårt.

Du skriver att du jobbar i kalla och högljudda miljöer, då har du troligtvis fått utrustning för det. Tror du att kassörskor får öronproppar, ordentliga kläder eller andra saker som skulle hjälpa dem?

Hörselkåpor får vi men kläder får vi skaffa själva. Men visst man ska utgå från sig själv, men trivs man inte på jobbet så byt?
Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?