Varför vänder du inte på varorna?
Jag vänder 95% av alla varor åt "rätt" håll, de tre gånger per år jag går till en vanlig kassa. Resterande 5% hittar jag inte streckkoden på
Jag vänder 95% av alla varor åt "rätt" håll, de tre gånger per år jag går till en vanlig kassa. Resterande 5% hittar jag inte streckkoden på
TS, snabb fråga (eftersom det hände mig ganska ofta när jag jobbade i matbutik): Hur ofta händer det att en kund ställer hela korgen på bandet?
Jag vänder streckkoden rätt så länge det inte försenar arbetet. Jag vet nämligen var den sitter på de flesta varor jag köpet (mjölk, smör, ost). Annars tittar jag på varan medan jag lyfter den ur korgen istället för att först lägga den på bandet och sedan vända på den. Om jag inte hittar koden under den perioden (sker kanske 1 gång på 10 eller 20) så får det blir som det blir.
Däremot är jag nyfiken på hur ni föredrar att man lägger varorna när det är omöjligt att lägga dem rätt (i min affär är det min mig). Äggkartongerna har tex streckkod på ovansidan och kan inte direkt balanseras. Finns det ngn riktning som är andra bäst när den rätta inte funkar? *nyfiken*
Jag vänder alltid på varorna, jobbar i butik själv men inte en som har rullband, men man får ont i axlar och rygg där med.
När jag handlar blir jag sur på folk som bygger enorma berg. Det tar ju tid för mig att vänta på också. Handlade med min mamma en dag och påpekade detta (hon gör ej berg utan lärde mig en gång i tiden att vända rätt) och hon sa att det här med streckkod åt ett håll och inte göra berg är ganska "nytt" och folk inte hängt med.
Men blir det bättre om ni alla blir utbytta mot scanningsautomater?
Alltså.... det där med hur mycket en kassörska lyfter på en dag.....
Överslagsräkning, med litet exempel sen jag själv handlade igår, hyfsat vanliga varor som jag misstänker att en average svensk köper på ett besök i affären inför en helg.
Ponera då att jag bara slängde upp varorna på bandet och kassörskan var tvungen att leta efter streckkoderna. Sen är det ju så att som kassörska (i alla fall där jag jobbat, och affärerna här) så måste ALLA varor MINST tippas för att streckkoden ska kunna läsas av. ALLT utom lösviktssaker lyfts. Några varors vikt är förstås gissningar, men i gengäld säger vi att kassörskan bara behöver vända på.....80% av varorna.
(Varorna skriva i bokstavsordning... för de står så på kvittot....)
Apelsinkrokant 2 hg
Bregott 6 hg
Buffalo Wings 20 hg
Chicken car soup 5 hg
Chicken drum 4 hg
Creme fraiche 2 hg
Guka 3 hg
Illustrerad Vetenskap&Historia 3 hg (gissning)
Jätte 10 hg
Kycklingfile, 7 hg
Kycklinglårfile 10 hg
Lättmjölk 10 hg
Lök, röd 3 hg
Lök, vit (diffar ut den mot löken, som hade några gram upp till 3 hg)
Majs 4 hg
Minis 2,8 hg
Medelhavsmix 0,7 hg
Nuggets 4 hg
Nötfärs 10 hg
Oreo 1,8 hg
Ost 5 hg
Paprika 1 hg
Paprika smoked 1,2 hg
Smör 5 hg
Tacosås 4 hg
Tender tomato 5 hg
Toapapper 10 hg
Tomat 4 hg
Wraps 4 hg
267,5 hg (eller 26,75 kg, för er som glömt bort vad "hg" betyder). Nu handlade ju jag ganska mycket, men tänk er att en kassör har en sån kund i timmen under 6 timmar. De 160 kg på en dag. Därtill kommer minst 1 om dagen som köper dubbelt så mycket som jag köpte. Summa: 210 kg om dagen. Sen kommer alla genomsnittshandlingar, ungefär 4 i timmen, som handlar ungefär 10 kg varor var = 40 kg i timmen, = 240 kg om dagen. Summa: 450 kg lyft för kassörskan. Sen kommer alla småhandlingar, med i snitt 2 kg per kund. ungefär 6 kunder i timmen, = 12 kg i timmen = 72 kg på en dag. Summa = 530 kg på en dag. Och det är tusan LÅGT räknat, i alla fall i tätort......
Inser ni överhuvudtaget hur mycket era varor väger? Fattar ni att den där litern mjölk och det där paketet flingor väger ett kg VAR?
Alltså... det är bata jag som vänder varorna "rätt" redan när jag plockar hyllorna, antar jag?