• weirdo

    ni som är barnmorskor

    Ni på forumet som är BM och jobbar med förlossning varje dag. Hur jobbar ni när det kommer in en 4 cm öppen gravidkvinna som har varit på kurator samt aurorasamtal pg a  förlossningsrädsla, har pratat med läkare om kejsarsnitt men gått med på att föda vaginalt med tidig eda och pudendus blockad m m , det står i flbrevet att belsut ska tas tillsammans med henne och inte över hennes huvud, det står att hon önskar sig all smärtlindring som går att få, och i journalen så har det lovats pudendusblockad. Utgå ifrån att allt fortgår som vanligt, inga som helst komplikationer. Utgå från att hon är lugn och engagerad det mesta av tiden, men att hon får panikattack första gången vid en kraftig och snabb öppning de sista 2 cm, och när hon lugnar ner sig börjar hon genast fråga om hur och när man ska lägga pudendusblockad och vad mer kan hon få för smärtlindring.

    Kan ni beskriva hur ni skulle agera? brukar ni läsa journalen? förlossningsbrevet? skulle ni veta att hon är förlossningsrädd genom att läsa journalen eller måste hon tala om det för annars missar man det? märker ni det vid panikattacken? har ni någon träning vid förlossningsrädsla? skulle ni ha studenter med in etc? skulle ni kolla in oftare? Vad skulle ni göra helt enkelt. anta att jag kan inget om detta.

    Supertacksam för långa beskrivande svar! Jag försöker förbereda mig.

  • Svar på tråden ni som är barnmorskor
  • Anonym (s)

    Du kanske kan lägga den i expertforumet istället..?

  • mamaleona

    Det var mycket frågor, ska försöka ge några svar. Jag agerar som jag agerar gentemot alla föderskor, ofta har man inte hunnit läsa några papper när man tar emot en kvinna (även om hon ringt) men det brukar komma fram i ankomstsamtalet. Där frågar jag kring önskemål o dylikt. Studerande tar jag med om det är okej. Finns det en sk "plan" kring förlossningen betyder det ändå inte att den kan följas till punkt o pricka vilket vi hoppas alla förstår. Detta beror ju på hur snabbt förlossningen framskrider och - än viktigare - vad annat vi har på G på förlossningen. Ibland har vi ju väldigt akuta saker där som binder många, och vi kan ju inte säga det rätt ut åt andra. Här jobbar vi ex (i finland där jag är) 3 st på kvällar o nätter, lite fler morgonskiftena och får vi en massiv blödning som nästintill chockar så kan vi vara fast 3 st där en timme. Det är beklagligt men fakta. Det är klart jag försöker få till ex en epidural så fort som möjligt om det är det kvinnan önskar, när jag gjort min del är det bara att hoppas att anestesiläkaren är tillgänglig. Som du skriver i ditt exempelfall - om dom sista 2cm går jättefort o det blir tal om pudendusblockad är det högst troligt att babyn kommer så långt ner fort att den inte längre går att lägga. Planer är bra, men även viktigt att veta att det inte alltid är möjligt att följa dom till punkt o pricka, försöker dock alltid hjälpa så mycket jag kan - förstås. Ex kan jag ibland föreslå en livmoderhalsbedövning (pcb) om förlossningen verkar ha snabb progress för att a) den ger snabbare hjälp och b) den är snabbare tillgänglig då vår gynekolog är på plats för oss 24h, så att kvinnan skall få någon hjälp. Fick du svar på en del av det du undrade över?

  • Bertilana

    Där jag jobbade skrev vi alltid t.e.x. Aurora på tavlan med alla patienters namn. Då visste vi att visa extra hänsyn hos den kvinnan och att läsa brevet noga.

  • weirdo

    hur kan man få bort trycket? Jag ville ha bort trycket. Från och med att jag öppnade mig 10 cm väntade jag 4-5 timmar på att föda. Från 0800 nånting, barnet föddes 1259. Ingen bedövade mig. Jag skrek efter bedövning men de sket i det och mina upprepade panikattacker, valde att säga "sen sen sen" tills det ändrade sig till "nu är det för sent". Vad hade du gett mig då för behandling?

Svar på tråden ni som är barnmorskor