• Anonym (C)

Han tar bara ut hunden en kvart, tre gånger om dagen!

Jag har en bekant som har en liten hund på omkring sju år.
    Denna bekanta till mig går endast ut med sin hund tre gånger om dagen, max en kvart åt gången - morgon, middag, kväll. Ingen annan aktivitet - ingenting.

Bör man kontakta nån djurskyddsgrej? Eller kan hunden må bra trots bristen på aktivitet?

• Svar på tråden Han tar bara ut hunden en kvart, tre gånger om dagen!
  • Drottningen70

Dålig hundägare, men knappast så allvarligt att djurskyddet gör

Nåt åt det.

• Anonym (C)
    Drottningen70 skrev 2014-07-07 22:58:08 följande:

Dålig hundägare, men knappast så allvarligt att djurskyddet gör

Nåt åt det.

Okej, tack.
  • Tow2Mater

Du kan erbjuda dig att gå långpromenader med den, verkar ju som du har mycket ledig tid.

• Anonym (hm)

En hund måste ju få röra sig mer än 15 min x 3 på en dag. En sak vore förstås att inrätta hundgård i trädgården så hunden får möjlighet att löpa lite själv. Låter som ett trist hundliv.

• Fjärilslarv

jag tycker att du ska kontakta länsstyrelsen i din kommun, för det han gör är faktiskt djurplågeri.

• Anonym (C)
    Tow2Mater skrev 2014-07-08 02:45:16 följande:

Du kan erbjuda dig att gå långpromenader med den, verkar ju som du har mycket ledig tid.

Ja, just nu har jag semester. Fast den hade jag inte tänkt att spendera på hundpromenader. För övrigt så bor han 30 minuter med bil från mig.
    Anonym (hm) skrev 2014-07-08 02:49:54 följande:

En hund måste ju få röra sig mer än 15 min x 3 på en dag. En sak vore förstås att inrätta hundgård i trädgården så hunden får möjlighet att löpa lite själv. Låter som ett trist hundliv.

Han bor i lägenhet.
    Fjärilslarv skrev 2014-07-08 08:59:42 följande:

jag tycker att du ska kontakta länsstyrelsen i din kommun, för det han gör är faktiskt djurplågeri.

Länsstyrelsen är det alltså, okej, tack.
  • Fjärilslarv
    Anonym (C) skrev 2014-07-08 10:06:32 följande:
    Ja, just nu har jag semester. Fast den hade jag inte tänkt att spendera på hundpromenader. För övrigt så bor han 30 minuter med bil från mig.
    Anonym (hm) skrev 2014-07-08 02:49:54 följande:

Han bor i lägenhet.Länsstyrelsen är det alltså, okej, tack.
    japp djurskyddet, men om du ringer till deras växel och säger att du vill prata med någon om att ett djur far illa, så kopplar de dig rätt.
    du gör helt rätt =)
  • Anonym (hm)

Men hur vet du att han bara går ut de gångerna? Och att han inte aktiverar hunden? Säger han det rakt ut själv bara sådär?

• Anonym (lägg av)

Hade ägaren inte rastat hunden alls eller på annat vis skött den illa så hade det varit ett fall för djurskyddet

det finns hundar som inte vill vara ute mer, inte orkar osv. Om hunden i övrigt mår bra så tycker jag inte att du ska lägga dig i

• Anonym (hm)
    Anonym (lägg av) skrev 2014-07-08 11:14:12 följande:

Hade ägaren inte rastat hunden alls eller på annat vis skött den illa så hade det varit ett fall för djurskyddet

det finns hundar som inte vill vara ute mer, inte orkar osv. Om hunden i övrigt mår bra så tycker jag inte att du ska lägga dig i

Håller med, tror inte djurskyddet skulle göra ett skit faktiskt.

Det ska till betydligt mer än så här för att de ska reagera.
Svar på tråden Han tar bara ut hunden en kvart, tre gånger om dagen!