• Anonym (C)

Han tar bara ut hunden en kvart, tre gånger om dagen!

Jag har en bekant som har en liten hund på omkring sju år.
    Denna bekanta till mig går endast ut med sin hund tre gånger om dagen, max en kvart åt gången - morgon, middag, kväll. Ingen annan aktivitet - ingenting.

Bör man kontakta nån djurskyddsgrej? Eller kan hunden må bra trots bristen på aktivitet?

• Svar på tråden Han tar bara ut hunden en kvart, tre gånger om dagen!
  • Dexter dot com

Har du tagit ett allvarligt snack med din bekanta om vad en hund behöver och vad fick du för svar isf ?

I mina ögon är det helt klart vanvård men tyvärr säger lagen annat om nu hunden är i fint hull, med skött päls, klor ,öron och inte gör sina behov inne.

• Anonym (C)
    Anonym (hm) skrev 2014-07-08 10:59:53 följande:

Men hur vet du att han bara går ut de gångerna? Och att han inte aktiverar hunden? Säger han det rakt ut själv bara sådär?

Han som äger jycken är en gammal chef till mig. Han är närmare 90 år (strax under) och hunden mår INTE bra. Den är fruktansvärt understinulerad!

Jag har frågat farbrorn om han har någon son kommer och går ut med hunden, om den får vara på hunddagis eller hundpensionat nån gång, men icke.
  • Anonym (hm)
    Anonym (C) skrev 2014-07-08 15:32:01 följande:
    Han som äger jycken är en gammal chef till mig. Han är närmare 90 år (strax under) och hunden mår INTE bra. Den är fruktansvärt understinulerad!

Jag har frågat farbrorn om han har någon son kommer och går ut med hunden, om den får vara på hunddagis eller hundpensionat nån gång, men icke.
    Ok så du brukar hänga hos din gamla chef på 90 år då? Annars kan du ju inte veta, så vida du inte "hört av någon". 
  • Anonym (Vov)

Låter som min mamma som är 77 år. Hon har en Newfoundland på 4-5 år. Den kommer ut på en promenad om dagen, kanske en kvart. Så har det varit med alla hennes tidigare hundar också. De lever sitt liv ensamma i en hundgård. Hon verkar helt ointresserad av hunden, den är närmast folkilsken. Men hund måste hon ha.

• Anonym (C)
    Anonym (hm) skrev 2014-07-08 15:49:20 följande:

Ok så du brukar hänga hos din gamla chef på 90 år då? Annars kan du ju inte veta, så vida du inte "hört av någon". 

Långt ifrån läskunnig, ser jag.

Jag har själv frågat honom vid ett tillfälle för knappt en vecka sedan, då jag var där med en vara han beställt av mig via jobbet.

Hans hund mår uppenbart dåligt. Den luktar orent dessutom. Jag kunde inte undvika att fråga om hunden. Så berättade HAN SJÄLV att han är ute med den på nödvändiga promenader, morgon, middag, kväll. Han inser själv att hunden behöver mer än så, men han vill inte lämna ifrån sig sin vän på ålderns höst.

Visserligen förståeligt, men knappast rätt mot hunden, eller!?!?!?
  • Axo

På vilket sätt såg du att hunden mår dåligt?
    Kan ju vara så att hunden är det enda som får honom att komma ut överhuvudtaget och att han mår väldigt bra av att ha hunden.

• Tow2Mater
    Anonym (C) skrev 2014-07-08 15:56:03 följande:

Jag har själv frågat honom vid ett tillfälle för knappt en vecka sedan, då jag var där med en vara han beställt av mig via jobbet.

Hans hund mår uppenbart dåligt. Den luktar orent dessutom. Jag kunde inte undvika att fråga om hunden. Så berättade HAN SJÄLV att han är ute med den på nödvändiga promenader, morgon, middag, kväll. Han inser själv att hunden behöver mer än så, men han vill inte lämna ifrån sig sin vän på ålderns höst.

Hade ju varit ett ypperligt tillfälle att ta den på promenad. Den kanske inte ens vill eller orkar, det hade du ju kunnat ta reda på.
  • Anonym (C)
    Axo skrev 2014-07-08 16:12:42 följande:

På vilket sätt såg du att hunden mår dåligt?

Kan ju vara så att hunden är det enda som får honom att komma ut överhuvudtaget och att han mår väldigt bra av att ha hunden.

Hoppar nått så in i... Skäller, jagar svansen, kissar inomhus, biter sönder allt, osv, osv, osv.
    Tow2Mater skrev 2014-07-08 16:17:57 följande:

Hade ju varit ett ypperligt tillfälle att ta den på promenad. Den kanske inte ens vill eller orkar, det hade du ju kunnat ta reda på.

Jag är inte så pigg på att gå ut med hund faktiskt. Är väl inte rädd, men har respekt för alla rovdjur.
  • Dexter dot com
    Anonym (C) skrev 2014-07-08 15:56:03 följande:

Luktar hunden illa , kissar inne mm tycker jag absolut du ska ringa Länsstyrelsen och be dom göra ett besök för då har det verkligen gått för långt. Ägaren får väl ta sig i kragen och pallra sig ut med hunden eller betala en sk dogwalker som kommer och tar ut hunden på en ordentlig promenad varje dag!
  • Axo

Då låter det ju som att hunden inte mår helt bra. Kanske finns det någon granne som vill ha promenadsällskap? Eller någon yngre pensionär i närheten som är ute mycket.

Jag tycker du kan ge gubben lite förslag på vad han kan göra för att få ut hunden på fler promenader innan du gör en anmälan. Kanske har han inte tänkt så långt.

Svar på tråden Han tar bara ut hunden en kvart, tre gånger om dagen!