EXTREM getingfobi
Getingfobi är något jag levt med större delen utav mitt liv.
När jag var fyra år krossade jag ett bålgetingbo med handen och blev jagad av alla getingar och blev stucken i axeln (dock bara ett stick, men det ärrade mig psykiskt för resten av livet).
När jag var 16 år var min rädsla nästan borta. Det tog mig alltså tolv år, men den försvann.
Samma sommar som jag fyllt 16 kom en geting emot mig. Jag viftade bort den lite lätt efter som den var närgången och irriterade mig.
Plötsligt kände jag hur det stack till i armen, två gånger och ja - getingen hade flugit in i ärmen på min långärmade tröja.
Jag slet av mig tröjan och sprang för livet. Stannade sedan och trodde att den var borta. Icke, den hade kommit ut, argare än någonsin och fastnat i mitt hår bak i nacken. Det hela slutade med två stick på armen och nio i huvudet som bildade en fin böld i nacken.
Behöver jag ens säga att jag är LIVRÄDD nu?! Det blir verkligen inte bättre utan snarare tvärtom.
HUR ska jag hantera detta? Kbt sägs vara effektivt men det innebär en stor summa pengar, samt en natt på hotell (kostar också) och en resa på 15-20 mil då det inte finns i staden där jag bor.
Jag väljer att ta bilen överallt för att jag ska slippa vifta bort eventuella getingar. Jag vevar inte ned rutor i bilen utan svettas hellre kopiösa mängder. Ger helst inte mina barn söta saker utomhus ifall någon geting skulle flyga in i deras munnar.. Lämnar de inte heller till barnvakt då jag inte har koll ifall de är utomhus där det finns getingar..
Dricker inte burkläsk eller annan läsk utomhus om jag inte har STENKOLL på att inget flugit ner där i.
Öppnar inga fönster om jag är ensam hemma då jag inte vågar döda getingar som kommer in.. Ja jag kan skriva en bok om alla saker jag undviker på grund av de där förbannade getingarna.
Är det någon som har några tips till mig?
Det här med att "sitt bara stilla så sticker de dig inte" är inget som fungerar. Det har blivit en reflex för mig att springa för livet, vifta och skrika (med stängd mun), på samma sätt som du av ren reflex tar bort handen om du placerar den på en varm platta... :(