• Anonym (arbetssökande)

    Socialförsäkringslagen - hur är den utformad egentligen?

    Jag skadade mig ordentligt i arbetet för några år sedan, har dessutom en neurologisk sjukdom. Har varit sjukskriven.

    Nu söker jag nytt arbete genom Arbetsförmedlingen.
    Det har varit mycket utredningar kring det medicinska....inget är riktigt klart.
    Skulle påbörja en utbildning nu....

    Men till problemet:
    Bor i en liten BR-etta ute i förorten.
    Får aktivitetsstöd från Försäkringskassan, vilket är för lite att leva på. Försäkringspengarna är slut och nu tvingas jag söka kompletterande försörjningsstöd från Socialförvaltningen. Men de ger mig 4 månader, sedan måste lägenheten säljas.

    Jag har förståelse för att man ska leva på sina egna tillgångar så långt som möjligt, men sälja sin bostad....? Bostad är väl ett grundbehov och jag kan ju inte bo billigare.

    Hur tusan är det tänkt att jag ska kunna lösa bostadsfrågan på 4 månader?

    Här har ju minst 50% av det gamla HR-beståndet blivit BR-föreningar, kön till en HR-lägenhet är 5-7 år.

    Är socialförsäkringslagen verkligen så illa utformad?

    Hur tusan motiverar man det?

    Varför ändras den inte utefter det verkliga läget, då fördelningen mellan HR- och BR-lägenheter har ändrats drastiskt under de senaste 10-20 åren?
    Man har ju inte alls samma möjlighet att hyra sin bostad idag som tidigare.

    Ska jag behöva flytta till någon avkrok med 20 mil till jobbet för att ha möjlighet till egen bostad jag har råd med?

    ............................................................................................................................

    PS
    Min bostad är min sista trygghet och fasta punkt. Jag har genomlidit mycket under dessa år, både fysiskt och psykiskt...jag vet inte om jag orkar med detta...

  • Svar på tråden Socialförsäkringslagen - hur är den utformad egentligen?
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2014-07-16 18:00:10 följande:
    Det finns de som hyr ut till personer med både skulder och anmärkningar.
    Det har jag aldrig hört talas om förrän nu och tvivlar på tills jag ser det med egna ögon.
    Tow2Mater skrev 2014-07-16 18:00:10 följande:
    Om du tycker 4 månader är for lite tid, vad tycker du skulle vara rimligt?
    Jag vet inte vad som vore rimligt, men att göra folk bostadslösa är inte rimligt.
    Jag tror också att det skapar problem, vilket i slutändan kostar samhället mer.
    Tow2Mater skrev 2014-07-16 18:00:10 följande:
     Få sin bostadsrätt bekostad av soc i 20 år och låta den stiga ett par miljoner i värde innan man vill sälja den?
    Ur samhällsekonomisk synpunkt ser jag ingen som helst fördel i att soc istället stödjer ett boende i hyresrätt. Det är antagligen dyrare och merkostnaden hamnar i privata fastighetsbolag (eftersom stat och kommun sålt ut sina).
    Dessutom varar nog inte den utbildning TS skulle börja i 20 år...
    Tow2Mater skrev 2014-07-16 18:00:10 följande:
    Att som TS helt avfärda byte av stad med "här finns jobb, släkt, vänner. Där man lätt, snabbt och billigt får bostad finns inga jobb, så det går bort" tycker jag inte klassar in under att man gor allt i sin makt att losa sin situation. Vi
    är många som tvingas flytta från vänner och släkt av olika orsaker, och faktist lyckas hitta jobb även på orter där "jobb inte finns". Det mesta sker inte lätt, snabbt och billigt.
    Står man utan jobb är det strategiskt olämpligt att flytta dit jobbmöjligheter är sämre. Hur stor roll det spelar beror på yrke.
    Jag är heller inte säker på att det blir lättare att få en bostad på annan ort heller, om inte TS ska betala svart för ett kontrakt.
    Att för TS lösa sin situation handlar om tak över huvudet (vilket TS redan har) och skaffa jobb/egen inkomst. Att göras bostadslös är ingen lösning på något annat än ekonomin och då högst tillfälligt.

    Det känns som att det är mycket spekulerande och väldigt lite fakta här.
    Era "kansken" är inte mycket värt när det är något så viktigt som tak över huvudet som står på spel.



  • Anonym (s)
    Tom Araya skrev 2014-07-17 04:31:15 följande:
    Det har jag aldrig hört talas om förrän nu och tvivlar på tills jag ser det med egna ögon.
    Tow2Mater skrev 2014-07-16 18:00:10 följande:
    Om du tycker 4 månader är for lite tid, vad tycker du skulle vara rimligt?
    Jag vet inte vad som vore rimligt, men att göra folk bostadslösa är inte rimligt.
    Jag tror också att det skapar problem, vilket i slutändan kostar samhället mer.Ur samhällsekonomisk synpunkt ser jag ingen som helst fördel i att soc istället stödjer ett boende i hyresrätt. Det är antagligen dyrare och merkostnaden hamnar i privata fastighetsbolag (eftersom stat och kommun sålt ut sina).
    Dessutom varar nog inte den utbildning TS skulle börja i 20 år...
    Tow2Mater skrev 2014-07-16 18:00:10 följande:
    Att som TS helt avfärda byte av stad med "här finns jobb, släkt, vänner. Där man lätt, snabbt och billigt får bostad finns inga jobb, så det går bort" tycker jag inte klassar in under att man gor allt i sin makt att losa sin situation. Vi
    är många som tvingas flytta från vänner och släkt av olika orsaker, och faktist lyckas hitta jobb även på orter där "jobb inte finns". Det mesta sker inte lätt, snabbt och billigt.
    Står man utan jobb är det strategiskt olämpligt att flytta dit jobbmöjligheter är sämre. Hur stor roll det spelar beror på yrke.
    Jag är heller inte säker på att det blir lättare att få en bostad på annan ort heller, om inte TS ska betala svart för ett kontrakt.
    Att för TS lösa sin situation handlar om tak över huvudet (vilket TS redan har) och skaffa jobb/egen inkomst. Att göras bostadslös är ingen lösning på något annat än ekonomin och då högst tillfälligt.

    Det känns som att det är mycket spekulerande och väldigt lite fakta här.
    Era "kansken" är inte mycket värt när det är något så viktigt som tak över huvudet som står på spel.



    Man kan hitta andrahands boenden överallt, även med skulder. Med 1 000 000 får Ts räkna med att försörja sig själv.
  • Tom Araya
    Anonym (s) skrev 2014-07-17 04:18:42 följande:
    Och med 1 000 000 har man inte råd att betala boende själv för en relativt lång tid framöver?
    Vilket boende, kan man fråga?

    Om TS bor litet och i någon billigare förort tror jag det är betydligt lägre värde än en miljon.

    Jag uppfattar det som att TS har skulder, nytt boende lär antagligen medföra flyttkostnader, högre hyra mm, samt att det ska räcka till betydligt mer än hyra, så det blir kanske inte alls så mycket över och kan rätt snabbt ta slut.
    Anonym (s) skrev 2014-07-17 04:35:48 följande:
    Man kan hitta andrahands boenden överallt, även med skulder. Med 1 000 000 får Ts räkna med att försörja sig själv.
    Mycket snack och inget konkret. Jag tvivlar.
    Kan du ge något skäl till att en privatperson som hyr ut i andra hand inte skulle ställa minst lika höga krav som ett bostadsbolag?
    En privatperson har nog lite mer att riskera.

  • jvs
    Tom Araya skrev 2014-07-17 04:52:43 följande:
    Vilket boende, kan man fråga?

    Om TS bor litet och i någon billigare förort tror jag det är betydligt lägre värde än en miljon.

    Jag uppfattar det som att TS har skulder, nytt boende lär antagligen medföra flyttkostnader, högre hyra mm, samt att det ska räcka till betydligt mer än hyra, så det blir kanske inte alls så mycket över och kan rätt snabbt ta slut.
    Anonym (s) skrev 2014-07-17 04:35:48 följande:
    Man kan hitta andrahands boenden överallt, även med skulder. Med 1 000 000 får Ts räkna med att försörja sig själv.
    Mycket snack och inget konkret. Jag tvivlar.
    Kan du ge något skäl till att en privatperson som hyr ut i andra hand inte skulle ställa minst lika höga krav som ett bostadsbolag?
    En privatperson har nog lite mer att riskera.

    Det där problemet är jättelätt löst när man har en summa pengar. Man betalar hyran i förskott. Det spelar då ingen roll att du har skulder, för hyresvärden får sina pengar ändå. (Ja jag har gjort så så jag vet att det funkar)
  • Erkki

    Jag har 1/2 miljon i fonder blir utförsäkrad saknar jobb. Köper en lägenhet och får då behålla en halv miljon kronor som jag borde ha använt till MIN försörjning?!? Tack och lov fungerar det inte så. Blir man försörjd längre tid än fyra månader får man avyttra sina tillgångar. Det är en socialförsäkring för de som inte äger ngt. Inte de som har en halv miljon i lägenheten. Duger inte de villkoren får man lösa det på annat vis dvs låna av föräldrar/jobba eller gifta sig rikare. Det är en möjlighet ingen rättighet. Det är inte kul att få försörjningsstöd.

  • Tom Araya
    jvs skrev 2014-07-17 09:15:36 följande:
    Det där problemet är jättelätt löst när man har en summa pengar. Man betalar hyran i förskott. Det spelar då ingen roll att du har skulder, för hyresvärden får sina pengar ändå. (Ja jag har gjort så så jag vet att det funkar)
    Vänta nu, du låser upp pengar i boende.....börjar likna utgångsläget.

    För hur lång tid betalar du förskott?
    Får du ränta på pengarna?
    Vad gäller efter det?

    Jag har aldrig hört talats om de villkoren.
    Fast inkomst (arbete) och betalningsanmärkningar är vad de brukar gå på.

    Är det det Nisses båt och bostäder i Knäckebröhult du tänker på?

  • jvs
    Tom Araya skrev 2014-07-17 09:44:47 följande:
    Vänta nu, du låser upp pengar i boende.....börjar likna utgångsläget.

    För hur lång tid betalar du förskott?
    Får du ränta på pengarna?
    Vad gäller efter det?

    Jag har aldrig hört talats om de villkoren.
    Fast inkomst (arbete) och betalningsanmärkningar är vad de brukar gå på.

    Är det det Nisses båt och bostäder i Knäckebröhult du tänker på?
    Utgångsläget är ju att TS sitter på en investering värd 1 miljon. Att betala hyra löpande för en hyreslägenhet kostar kanske 60 000 till 90 000 kr om året. TS kan alltså hyra en lgh för ett stort antal månader för sin miljon.
    Såvitt jag vet är det bara banker som betalar ränta så det får du självklart inte men det handlade ju om att bo, inte att investera. Att du aldrig hört talas om såna arrangemang beror nog på att du aldrig frågat.
  • Dr Mupp
    Tom Araya skrev 2014-07-17 09:44:47 följande:
    Vänta nu, du låser upp pengar i boende.....börjar likna utgångsläget.

    För hur lång tid betalar du förskott?
    Får du ränta på pengarna?
    Vad gäller efter det?

    Jag har aldrig hört talats om de villkoren.
    Fast inkomst (arbete) och betalningsanmärkningar är vad de brukar gå på.

    Är det det Nisses båt och bostäder i Knäckebröhult du tänker på?
     Du ser inte skillnaden i att vara utan inkomst och ha anmärkningar eller ha 1 mille och anmärkningar?

    TS kan slänga upp ett halvårs hyror på en gång tex och har därmed inga som helst problem att få en hyresrätt när hon sålt sin bostadsrätt.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Eller)
    Dr Mupp skrev 2014-07-17 10:31:49 följande:
     Du ser inte skillnaden i att vara utan inkomst och ha anmärkningar eller ha 1 mille och anmärkningar?

    TS kan slänga upp ett halvårs hyror på en gång tex och har därmed inga som helst problem att få en hyresrätt när hon sålt sin bostadsrätt.
    Hur menar du nu?
    Om TS säljer sin BR så får hen in kapital. Och kan möjligen fixa en HR och betala hyror i förskott. Men vad är det för lösning? Är det långsiktigt? Det enda som finns att få tag på med kort varsel är kanske en jättedyr nyproduktion i ett område dit TS inte har någon som helst koppling och där TS sedan måste bo kvar även efter att den här akuta situationen har löst sig för då är ju bostadsrätten såld liksom. Hur är det tänkt att det ska lösa sig sen då?

    Nu citerar jag ditt inlägg bara för att du skrev senast och för att jag inte håller med men det är fler som tycker som du och jag förstår inte hur ni kan resonera så. Ja det finns lagar och regler men det måste ändå finnas någon reson i hur man beslutar. Jag håller helt med TS om att boendet är en stor trygghet och något som man inte ska behöva avyttra hur som helst. Särskilt inte när bostadssituationen är som den är i Sverige, man måste kunna fatta beslut på individnivå.
  • jvs
    Anonym (Eller) skrev 2014-07-17 10:44:36 följande:
    Hur menar du nu?
    Om TS säljer sin BR så får hen in kapital. Och kan möjligen fixa en HR och betala hyror i förskott. Men vad är det för lösning? Är det långsiktigt? Det enda som finns att få tag på med kort varsel är kanske en jättedyr nyproduktion i ett område dit TS inte har någon som helst koppling och där TS sedan måste bo kvar även efter att den här akuta situationen har löst sig för då är ju bostadsrätten såld liksom. Hur är det tänkt att det ska lösa sig sen då?

    Nu citerar jag ditt inlägg bara för att du skrev senast och för att jag inte håller med men det är fler som tycker som du och jag förstår inte hur ni kan resonera så. Ja det finns lagar och regler men det måste ändå finnas någon reson i hur man beslutar. Jag håller helt med TS om att boendet är en stor trygghet och något som man inte ska behöva avyttra hur som helst. Särskilt inte när bostadssituationen är som den är i Sverige, man måste kunna fatta beslut på individnivå.
    Om TS fått 4 månader att sälja så behöver det inte vara akut. Långsiktigt får TS såklart, precis som alla vi andra, försöka pussla ihop jobb och boende till en godtagbar lösning. Man måste alltid tänka långsiktigt, troligtvis ännu mer när man har en bostadsrätt eftersom det inte går att flytta lika snabbt och med lika få konsekvenser. Det finns för övrigt massor med folk som tillfälligt eller mer permanent tvingas flytta nånstans man inte har någon koppling till för att jobba eller hitta bostad och jag ser inget problem i det.
    Man jobbar ju för sin egen skull och klarar man inte av att etablera sig i ett nytt område så kan man ju välja att sitta hemma och inkassera soc-pengar istället men då får man acceptera att ens valmöjligheter är slut.
Svar på tråden Socialförsäkringslagen - hur är den utformad egentligen?