Inlägg från: Lord Hans |Visa alla inlägg
  • Lord Hans

Varför ta billån?

Jag undrar hur folk som tar lån för att köpa bil egentligen tänker? Varför lägga sig i skuld och tvingas betala en massa ränta på någonting vars värde halveras vart tredje år?

Är det för att kunna överglänsa arbetskolleger/grannar eller är det så enkelt så att ni inte kan räkna överhuvudtaget? En ny bil är ju faktiskt den sämsta investeringen man kan göra, i samma nivå som att torka sig i röven med pengarna. '

Så hur tänker ni riktigt?

• Svar på tråden Varför ta billån?
  • Lord Hans
    Majsan70 skrev 2014-07-09 19:24:39 följande:

Tja jag tänker som så att jag vill ha en bil som HÅLLER!  Jag vill inte köpa en liten skruttbil som måste lagas hela tiden. Gjort det och det blev dyrt.

Alltså köpte vi en sprillans ny bil och tog hälften med lån till bra ränta. Bil är alltid en förlustaffär det är bara att inse det.

Ok, så du hör till kategorin som verkligen tror det lönar sig att köpa ny bil då?
  • Lord Hans
    kenneth768768 skrev 2014-07-09 19:27:58 följande:

Kan det vara att man anse sig ha behov av bilen, och menar att månadskostnaden inkl värdemknskning uppväger det hela? Bara en teori.

Det är möjligt, känner man att man har ett större behov av en nyare bil än en lite äldre då eller?
  • Lord Hans
    Majsan70 skrev 2014-07-09 19:33:53 följande:
    Bil lönar sig aldrig oavsett ny eller gammal. Men gammal bil innebar för oss massor av reparationer och därmed stillastående på verkstad med allt vad det innebär.
    Alltså är ny bil att föredra.
    Jag har haft många bilar i mitt liv, begagnat som helt nytt och helt nytt är alltid bekvämast.

Bara ett kamremsbyte med lite annat lull lull på den gamla bilen vi hade gick på 15000. Lägg sen till allt annat som måste till att underhålla och bytas ut på en gammal bil så kommer du upp i en hel del.

Men du är kanske en sån som fixar bilarna på egen hand? Då blir det ju helt andra kostnader. 
    Nja ett kamrems byte kostar inte mer än 1000-2000. Betalade du 15000 blev du ganska så lurad.
  • Lord Hans
    Anonym (cc) skrev 2014-07-09 19:44:27 följande:

Köpte ny begagnad, tog på lån eftersom jag inte hade 55 tusen att punga ut på 2 veckor.
    Gick från arbetslös till jobb som krävde bil och eftersom en bil för typ 10 tusen aldrig hade hållit mer än 1 månad pga brukandet så hade ju det verkligen att spola ner pengar.

Ja det är klart att om du får jobb som kräver bil och inte har nån från förr så kan det vara motiverat. Håller inte med om att en bil för tiotusen inte skulle hålla längre en nån månad, det beror väl på bilen. Har haft fler såna som hållit i tre fyra år.
  • Lord Hans
    firebird skrev 2014-07-09 19:45:46 följande:

Kostar att laga en äldre bil, alltid något som måste fixas. Samt så drar dom mer bränsle. För oss handla det mycket om att ha en pålitlig pendlarbil då min man slutar jobbet mitt i natten, inte kul om en äldre bil inte startar mitt i natten en vinter :/ inga bussar, tåg går då. Mindre ort så det är varken enkelt med bergning eller hitta skjuss hem.

En äldre bil kostar oftast endast en bråkdel att reparera jämfört med en nyare.
  • Lord Hans
    Majsan70 skrev 2014-07-09 19:54:12 följande:
    Varför skulle vi? Vi har helt andra intressen än att mecka med en bil. Därför köper vi nytt. Alla kan eller vill inte mecka med en gammal skruttbil så är det bara. Och om inte vi köper nya bilar så har du ingen begagnad att köpa sen. Alla nöjda o glada.
    Helt rätt, alla vill inte mecka, därför låter jag andra mecka med min gamla bil som kostat en tiondel av en ny. De andra nio tiondelarna använder jag till roligare saker än ett transportmedel. T.ex kan man låta andra byta kamrem för 1500 kr. det är inte så farligt dyrt om man jämför med vad en ny bil kostar.
  • Lord Hans
    Majsan70 skrev 2014-07-09 19:58:09 följande:
    En ny bil har garantier om något skulle gå sönder.
    Det är sant.
    Så du tror på fullaste allvar att det är ekonomiskt lönsamt att köra med en ny bil?
  • Lord Hans
    Majsan70 skrev 2014-07-09 20:04:26 följande:
    Fast vi har råd att hålla oss med ny bil. Bara det att vi inte vill binda upp de kontanterna. Billånen är väldigt fördelaktiga. Mycket bra tycker vi. 

Men skall vi jämföra vad den gamla bilen kostade kontra den nya vi har nu så är den nya billigare. Plus att den alltid går. Om man pendlar som vi kör samt kör hästtransport med den så vill man ha något som inte går sönder hela tiden och som är billig bränslemässigt.

Och som sagt köper inte vi nytt får ni inget begagnat.
    Men om ni måste ta lån har ni ju uppenbarligen inte råd att hålla er med ny bil? Det finns inga lån som är fördelaktiga, inte för någon annan en banken åtminstone. Däremot kan man ta lån om man investerar i nått som ger en högre avkastning än räntan (och helst amorteringarna). En bil är väl inte direkt det första man kommer att tänka på.
  • Lord Hans
    Grande Rock skrev 2014-07-09 20:12:16 följande:

Varför? för att man inte har kontanter nog att köpa det man vill ha

Det där är sorgligt nog väldigt nära sanningen. Hade man kört en lite äldre bil kanske man hade haft kontanter i överflöd?

Svar på tråden Varför ta billån?