Inlägg från: Lord Hans |Visa alla inlägg
  • Lord Hans

Varför ta billån?

Grande Rock skrev 2014-07-09 20:31:47 följande:
    är det ett självändamål att ha kontanter i överflöd på bekostnad av trygghet och lite ägarglädje?
    Så det är ägarglädjen som det i slutändan handlar om? Det var lite det jag ville få fram med min Ts.
  • Lord Hans
    Grande Rock skrev 2014-07-09 20:31:47 följande:
    är det ett självändamål att ha kontanter i överflöd på bekostnad av trygghet och lite ägarglädje?
    Och förresten tror jag inte ett dugg på det där med trygghet. De flesta med nya bilar verkar köra som dårar. Ekonomisk trygghet värderar jag nog högre då.
  • Lord Hans
    Tom Araya skrev 2014-07-09 20:35:36 följande:
    Jag håller med dig till viss del men...

Vad gör man om man...
    Har tummen mitt i handen (alltså inte kan underhålla en äldre och mer underhållskrävande bil själv)?

Tycker reparationer på verkstad av en äldre bil är bortkastade pengar?

Vill åka tryggt, säkert, pålitligt och bekvämt?

Inte har pengar att lägga kontant ens på en bättre begagnad bil (typ 50-200 000), men har råd till lånen för den?
    Åker buss?
    Eller sparar så man har råd eventuellt? Jag tycker Lånefri i inlägg #24 har en poäng,  Varför ta lån på en konsumtionsvara? Eftersom att även en ny bil åldras blir det en ganska ändlös spiral, man måste låna till nästa bil och nästa, etc...

• Lord Hans
    Majsan70 skrev 2014-07-09 20:43:11 följande:
    Vi måste inte ta lån men vi valde att inte lägga hela summan kontant utan halva. 

Bilar och hus är helt OK att ha lån på. Men du behöver ju inte så varför hetsa upp dig?

Vi köpte i helgen en helt ny trailer till hästen men då kontant, något sådant ville vi inte ha på avbetalning ens med fördelaktiga lån.
    Ok, varför valde ni att ta lån om ni hade pengarna?
  • Lord Hans
    Grande Rock skrev 2014-07-09 20:48:13 följande:
    Lord Hans skrev 2014-07-09 20:37:58 följande:
    Och förresten tror jag inte ett dugg på det där med trygghet. De flesta med nya bilar verkar köra som dårar. Ekonomisk trygghet värderar jag nog högre då.
    så du kan alltså inte svara? 

För att förtydliga min ståndpunkt:
    Jag äger två bilar med ett sammalagt värde av ca 20 000kr, en bil jag har som mitt primära transportmedel och en veteranbil jag gillar att äga.
    Utifrån mitt behov av transportmedel och min familjesituation kan jag inte legitimera en månadskost på uppåt 6-7 000kr för mitt bilägande (lite på samma vis som du).

Däremot skulle det inte falla mig in att projicera mina behov och värderingar på alla andra och bestämma att mitt sätt är det enda rätta.

ps. trygghet behöver inte handla om krocksäkerhet. Det kan vara en trygghet att ha en bil man litar på och att den finns tillgänglig när man behöver den.

Alla får tycka och tänka precis vad de vill. Har jag sagt nått annat? Menar du att jag påstår att mina värderingar är de enda rätta bara för att jag inte håller med dig?

Knepigt det där med åsikter, folk har olika.
  • Lord Hans
    Jill 79 skrev 2014-07-09 20:56:14 följande:

Själv köpte jag för många år sen en gammal bil för 1500kr. Nybesiktad och nyskattad. Körde den ett år utan att betala annat än bensin, spolarvätska och trafikförsäkring. Sålde den efter ett år när det var dax för besiktning, för samma summa jag betalade. Gissa om jag lyckats spara en hel del pengar det året som jag kunde lägga på en mycket bättre bil. Har man mycket pengar kan man väl ha hur mycket billån man vill, men de som har dålig ekonomi och klagar fattar jag inte hur de resonerar. Senaste bilen jag köpte var rätt dyr, men den kommer säket få hänga med i tio år.

• Lord Hans
    Björkar1 skrev 2014-07-09 21:27:39 följande:

Jag och min man har lån på båda våra bilar och detta är ekonomiskt fördelaktigt för oss. Hur då? Ja vi skulle kunna köpa dem kontant men dom pengarna har vi placerade så att dom avkastar runt 10-12% i ett dåligt läge, billånen har vi till räntan 3,95%. Utöver det betalar minst en av oss statlig skatt vilket gör ränteavdragen viktiga. Således det är en dålig affär att betala kontant.

10-12% avkastning var inte dåligt. Varför lånar ni inte för allt vad tygen håller då? Det borde vara lätt att få banken övertygad att ge lån några miljoner om ni kan få en sån avkastning?
  • Lord Hans
    Amanda84 skrev 2014-07-09 21:29:40 följande:
    Jag har folk i min bekantskapskrets som inte kan byta torkarblad utan behöver hjälp för att göra något så simpelt. För egen del har jag inte ens körkort men har hjälpt till med att byta torkarblad och fylla på spolarvätska åt nervösa kompisar. Om dessa hade köpt en begagnad bil så hade minsta lilla fel föranlett riktigt dyra verkstadsbesök och därför har också alla dessa tummen-mitt-i-handen-kompisar nyare bilar som de köpt med hjälp av lån eftersom de i stort sett hade fått lägga samma pengar på verkstadsbesök om de hade köpt en 10 år gammal bil.
    Om de för bilen till verkstan för att byta spolarvätska och torkarblad blir det nog dyrt. Fast det måste man i och för sig byta lika ofta oberoende vilken årsmodell det är på bilen.
  • Lord Hans
    Virriga Vera skrev 2014-07-10 13:11:10 följande:

Jag tänker som så att jag tjänar mina egna pengar och är vuxen nog att ta egna beslut om hur jag skall spendera dem. Nu har vi inga lån på några av våra fordon, 2 bilar och 2 mc. Men det är min ensak om vi hade haft.

Men ett lån är väl ändå inte dina egna pengar? Det är ju bankens pengar.
  • Lord Hans
    Anonym (Joråsåatteh...) skrev 2014-07-10 12:12:59 följande:
    Ja du, hur tänker dom?
    Hur tänker folk som
    - Bränner en månadslön på en semesterresa? Heelt bortkastat, solbrännan försvinner och minnena bleknar.
    - Tar CSN-lån och pluggar till ett yrke som ger medioker lön inom ett område som intresserar dem? Heelt bortkastat, jobb med medioker lön kan man få utan utbildning.
    - Sparar och stannar hemma med sina barn längre än de får FP. Heelt bortkastat, barn överlever ju på dagis.

Ja folk är väl dumma i huvudet som gör vad de vill med sina egna pengar. Det verkar mycket mer rimligt att sitta på forum och förfasa sig över sånt man inte ens har med att göra!
    Förfasa och förfasa. Jag tycker det mest är du som förfasar dig. Inget av dina exempel var förövrigt jämförbara med att låna pengar till en bil. Dina exempel är alla saker som ger mervärde, en bil däremot, njaa inte så mycket...
Svar på tråden Varför ta billån?