• josefin125

6-månaders som vägrar sova,flaska och napp. endast bröstet.

Skulle behöva lägga denna tråd under fler kategorier men provar här först.

Är helt lost känner jag. Är två barnsmamma, äldsta är 7 år o fick bara flaska på grund av att amningen inte funka.
    Min minsta har aldrig tagit flaska, fick kväljningar av både napp o flaska. Hon sover Max 1 timme per dag uppdelat på tre fyra ggr. Hon äter gröt och mat och jag har börjat försöka med välling men hon bitet bara på flaskan. För en månad sen började hon bli extremt mammig, pappan fick absolut inte ta henne. Hon vägra vagn, bil, gåstol, matstolen ja allt. Hon skulle bara vara nära mig. Hon somnar alltid vid bröstet. Lägger man henne i sängen när hon är trött, vilket hon typ jämt är eftersom hon aldrig sover, så kan det gå bra 5 min oftast gallskriker hon och tårarna sprutar och hon håller på tills hon kräks. Tar ngn annan henne så letar hon efter mig och skriker hysteriskt. Kvällarna kan jag få hålla på 4-5 ggr med att lägga henne då hon ofta vaknar efter 30 min, tyvärr hamnar hon oftast hos mig till slut när klockan passerar 01. Va på BVC idag och fick väldigt motsägelse fulla råd, tvärsluta med amning samtidigt som hon rådde mig till att sova med henne dagtid för att själv få ngn sömn, meningen innan hade hon nämnt att det är bra om de kan somna själva.

Ska jag stå ut och vänta ut min flicka eller hur ska jag ta mig ur denna onda cirkeln?! Hon är så tydlig med vad hon vill/inte vill.

• Svar på tråden 6-månaders som vägrar sova,flaska och napp. endast bröstet.
  • Natulcien

Väldigt konstiga råd du fick av BVC. Vad skulle bli bättre av att sluta med amning? Och somna själv gör nästan inga 6-månaders.

Men hon är ju på väg in i separationsfasen, så jag skulle inte "bråka" för mycket med henne just nu.
    Kan hon inte få somna i din famn och sova nära dig (i TV-soffan eller var du nu är?) tills du ska sova?
    Har du provat att liggamma henne i en fullstor säng, t.ex. er säng, så att du slipper flytta henne när hon har somnat, utan att hon kan ligga kvar där?

• josefin125

Ja jädra kärring faktiskt. Kan ju inte sluta amma när hon inte tar flaskan, i denna värme. Jo hon ligger hos mig till slut varje natt. Men hon ska ligga på mig, börjar bli väldigt tungt och det känns i kroppen. Jag sa till henne på BVC att hon är väl i en anknytningsperiod men ville ju veta hur mkt jag ska göra som hon vill. Jag kan ju inte gå och bära på henne flera timmar om dagen. Hon sitter alltid där jag är, så jag lämnar ju inte henne o går till ett annat rum. Men hon vill helst va nära hela tiden, men jag måste ju kunna laga mat, hänga tvätt o allt sånt utan att hon ska bli hysteriskt ledsen.

• josefin125

Hon accepterar oftast bara mig, pappan går inte alltid om det inte är på fm när hon är som piggast, men han är ju på jobbet då. Hon sov inget i början heller utan skulle bara snutta o va nära. Jag hade inte haft några problem med allt detta om jag bara hade henne men har ju en till flicka som skulle vilja att mamma kunde natta henne nån gång iaf. Hon har hört så länge nu "att det blir bättre med tiden" men som hon säger nu "det blir ju bara värre, lillasyster vill ju bara vara med dig" gör det ju oerhört jobbigt för mig att jag aldrig kan/hinner göra ngt för min "stora" flicka.

• Natulcien
    josefin125 skrev 2014-07-10 22:24:26 följande:

Ja jädra kärring faktiskt. Kan ju inte sluta amma när hon inte tar flaskan, i denna värme. Jo hon ligger hos mig till slut varje natt. Men hon ska ligga på mig, börjar bli väldigt tungt och det känns i kroppen. Jag sa till henne på BVC att hon är väl i en anknytningsperiod men ville ju veta hur mkt jag ska göra som hon vill. Jag kan ju inte gå och bära på henne flera timmar om dagen. Hon sitter alltid där jag är, så jag lämnar ju inte henne o går till ett annat rum. Men hon vill helst va nära hela tiden, men jag måste ju kunna laga mat, hänga tvätt o allt sånt utan att hon ska bli hysteriskt ledsen.

Bärsele eller bärsjal?
  • josefin125
    Natulcien skrev 2014-07-11 11:17:11 följande:
    Bärsele eller bärsjal?
    Det har jag och använder men vid matlagning och hänga tvätt funkar det inte.
  • Natulcien
    josefin125 skrev 2014-07-11 11:33:25 följande:
    Ok. Vad har du för sjal/sele då? Jag både lagade mat och hängde tvätt med sonen i bärsele.
    Kanske sånt kan vänta tills pappan är hemma annars?
  • Flickan och kråkan
    josefin125 skrev 2014-07-11 11:33:25 följande:
    Nu är hon ju så stor att du kan bära henne på ryggen, då fungerar matlagning och att hänga tvätt och leka med äldre syskon bättre . Och ja, mina barn har i mångt och mycket burits större delar av dagen i den åldern. Försök att vara ute mycket. Ta med stora och lilla och "skit" i alla måsten hemma .

Annars så låter hon inte onormal på något sätt för åldern. Förstår att din äldsta också vill att du nattar. Min yngsta är 1 år och sedan har jag en 5-åring och en 6-åring. Jag och deras pappa nattar alltid varannat av de stora barnen och så är yngsta med mig vanligtvis. Tidigare så ammat jag minstingen medan jag satt eller låg bredvid mitt äldre barn. Nu har de hamnat i ofas sömnmässigt, så vår  numera 1-åring stuffar runt och leker i storebroderns rum och med storebror i sängen (som givetvis då inte somnar) och sedan när den andre storebrodern somnat så tar pappa 1-åringen och jag ligger kvar och somnar det barn jag är med.
  • josefin125
    Natulcien skrev 2014-07-11 13:12:21 följande:
    Ok. Vad har du för sjal/sele då? Jag både lagade mat och hängde tvätt med sonen i bärsele.
    Kanske sånt kan vänta tills pappan är hemma annars?
    Baby Björn. Hon väger 8,5 kg och att böja sig o hänga tvätt blir ju väldigt tungt. Hon sitter ju utåt och jag tkr inte det känns så tryggt att stå vid spisen när hon sparkar och viftar. Dessutom är hon lång så jag ser inte mkt med henne framför mig.

Absolut kan det det men det är dock ända tiden min stora flicka kan få uppmärksamhet, så jag prioriterar hellre att hon får egen tid med ngn än att han ska styra med sånt när han kommer hem 17:30.
  • Flickan och kråkan
    josefin125 skrev 2014-07-11 13:23:30 följande:
    Baby Björn. Hon väger 8,5 kg och att böja sig o hänga tvätt blir ju väldigt tungt. 
    Skaffa en riktig ergonomisk bärsele istället! Ditt liv kommer att få ett lyft....lovar
  • Natulcien
    josefin125 skrev 2014-07-11 13:23:30 följande:
    Baby Björn. Hon väger 8,5 kg och att böja sig o hänga tvätt blir ju väldigt tungt. Hon sitter ju utåt och jag tkr inte det känns så tryggt att stå vid spisen när hon sparkar och viftar. Dessutom är hon lång så jag ser inte mkt med henne framför mig.

Absolut kan det det men det är dock ända tiden min stora flicka kan få uppmärksamhet, så jag prioriterar hellre att hon får egen tid med ngn än att han ska styra med sånt när han kommer hem 17:30.
    Ok. Nä, Babybjörn är ju inte så bra, varken för barnet eller bäraren. Satsa på en ergonomisk bärsele istället. Barnet ska ju helst kunna sitta i grodposition för att skona ryggen. Det finns bra och hyfsat billiga sådana på Blocket/Tradera. Vi hade en Manduca. Jättebra sele!

Men bebisen i sele så kan du ju dessutom ägna dig helhjärtat åt ditt stora barn medan bebisen bara "hänger med". Glad
  • josefin125

Fast jag förstår inte hur den kan va mer ergonomisk, tycker den påminner väldigt mkt om den jag har. Både i utseende och hur barnet sitter. Ja hon "hänger ju bara med" i allt vi gör. Men vissa saker vill man ju kunna göra själva, inte lätt att natta ett barn när en bebis tjoar och sprattlar. Eller bara få sitta o rita/spela längre än 5 min. Problemet för mig är ju att hon inte finner sig, oavsett vad jag gör. Kan bara tillägga det att hon som inte tar napp ska ha allt i munnen o fort ska det gå, till skillnad mot ett barn som alltid tar nappen kan ju sitta o plocka med saker utan att bli hysterisk för att allt inte går in munnen.

• josefin125
    Natulcien skrev 2014-07-11 11:17:11 följande:
    Bärsele eller bärsjal?
    Oavsett bärsele så blir det ju tyngden. O jag går regelbundet på massage men har blivit avrådd från att bära för mkt med sele just för att axlar o nacke inte fixar det. Så jag skulle ju behöva en sele som inte alls belastar nacke och axlar men det måste ju bäras upp av ngt.
  • Flickan och kråkan
    josefin125 skrev 2014-07-11 16:33:50 följande:
    Oavsett bärsele så blir det ju tyngden. O jag går regelbundet på massage men har blivit avrådd från att bära för mkt med sele just för att axlar o nacke inte fixar det. Så jag skulle ju behöva en sele som inte alls belastar nacke och axlar men det måste ju bäras upp av ngt.
    Den stora skillnad är att du med en babybjörn (om det inte är en comfort carrier) bär med just axlar och rygg. Barnet hänger på dina axlar som om du bär något tungt i en vanlig skolryggsäck. I en ergonomisk bärsele bär man vikten på höfterna. Axelremmarna är bara där för att hålla upp panelen så att barnet så att säga inte ska ramla ner .

Vi har inte vagn alls och har inte haft det till något av barnen. Jag är liten och tanig och bär alltså regelbundet dagligen tills de är sådär 3 år. Det hade inte varit att tänka på i en babybjörn. Sedan är det ju en väldig skillnad på att bära ett tyngre barn på ryggen och på mage. 
  • josefin125

Men är det smidigt att få upp en 6-månaders själv på ryggen i en sån sele?! Får söka lite i djungeln.

• Flickan och kråkan
    josefin125 skrev 2014-07-11 17:27:50 följande:
    Som sagt, jag bär barn dagligen upp till de är 3 år utan problem. I den du har på bilden får jag ont om jag bär en 2-månaders längre stunder.

Nej, det är inget problem att få upp en halvåring på ryggen själv .
  • josefin125
    Flickan och kråkan skrev 2014-07-11 17:29:49 följande:
    Som sagt, jag bär barn dagligen upp till de är 3 år utan problem. I den du har på bilden får jag ont om jag bär en 2-månaders längre stunder.

Nej, det är inget problem att få upp en halvåring på ryggen själv smile1.gif .
    Ok får kika vidare.
  • sunnydays

Konstiga råd av BVC. Min 6 månaders är också väldigt mammig. Pappa funkar inte alls när hon är ledsen. Hon sover på mig och just nu somnar hon bara om jag bär på henne. Hon får vara hos mig så mycket hon vill, hon får amma så mycke hon vill. Hon äter bara lite smakis till lunch, annars ammar hon bara.
    Jag blir arg när folk säger att de kan få skrika lite. Min bebis ska veta att jag alltid finns där.
    Förstår att det blir svårare när du har en stor som behöver mamma också.
    Jag har en ergobaby, men den använder jag inte så mycke nu. Blir så himla varmt. Gör det mesta med henne på en arm/höft. Lagar matlådor när pappa är hemma. Kanske kan du natta storasyster med lillan med? Läsa en saga för storasyster medans bebisen ligger i din famn.

• josefin125
    sunnydays skrev 2014-07-15 21:14:33 följande:

Konstiga råd av BVC. Min 6 månaders är också väldigt mammig. Pappa funkar inte alls när hon är ledsen. Hon sover på mig och just nu somnar hon bara om jag bär på henne. Hon får vara hos mig så mycket hon vill, hon får amma så mycke hon vill. Hon äter bara lite smakis till lunch, annars ammar hon bara.
    Jag blir arg när folk säger att de kan få skrika lite. Min bebis ska veta att jag alltid finns där.
    Förstår att det blir svårare när du har en stor som behöver mamma också.
    Jag har en ergobaby, men den använder jag inte så mycke nu. Blir så himla varmt. Gör det mesta med henne på en arm/höft. Lagar matlådor när pappa är hemma. Kanske kan du natta storasyster med lillan med? Läsa en saga för storasyster medans bebisen ligger i din famn.

Ja jag har ju alltid gjort allt med henne på armen, men hon har alltid varit väldigt aktiv. Hon har aldrig legat still utan hon hoppar och klänger, lägger jsg henne på golvet så far hon omkring som en tok och eftersom hon inte tar napp så är det ett konstant tjatter. Därav blir det ju svårt för den stora att varva ner när lillasyster hoppar och tjoar och tkr de är roligare att dra i boken än att lyssna. Och kvällarna är de bara jag som duger, annars skriker hon hysteriskt. Det jag längtar efter är bara lite lugn o ro små stunder men antar att vi får rida ut stormen och ta en dag i taget.
Svar på tråden 6-månaders som vägrar sova,flaska och napp. endast bröstet.