• Ciniel0120

Skaffa katt?

Tja! Jag är 17 år och är riktigt sugen på att skaffa katt! Men vill först höra lite vad andra tycker. Först och främst går ju jag på gymnasiet och mina föräldrar jobbar 5 dagar i veckan, kommer det fungera att skaffa en kattunge då? Eller ska man istället skaffa 2 stycken så att de inte blir ensamma? Samt hur mycket extra jobb är det med 2 st istället för 1?

Katterna ska enbart vara innekatter, är det stor risk att de kommer göra sönder tappeter och möbler? även om man har klösträd och dylikt? Och skulle det fungera med 2st bondkatter för en relativt billig peng? Tycker det blir för mycket att spendera tusenlappar på raskatter om 2 bondkatter blir lika bra. 
    Vill att katterna ska vara väldigt sociala så att de kan sitta i knät, mysa med och att de vill vara runt en. 

Tacksam för snabba svar och tips!

• Svar på tråden Skaffa katt?
  • Itpoh6

Innekatter kan bli konstiga. Sover ofta på dagen och blir rastlösa på kvällen/natten. Vill du att dom ska bli sociala måste du umgås med dig mycket under tiden de växer upp. Får de inte regelbunden närhet när de är små kommer dom heller inte ha något behov av det när de är större. Det finns ingen garanti för att de inte kommer riva i tapeter och klösa i möbler. Klösbräda är bra att ha. Om du går i gymnasiet nu, borde du ha sommarlov. Då hinner du vänja katterna med att gå på låda, osv, innan nästa termin startar igen.

• Ciniel0120
    Itpoh6 skrev 2014-07-10 19:58:50 följande:

Innekatter kan bli konstiga. Sover ofta på dagen och blir rastlösa på kvällen/natten. Vill du att dom ska bli sociala måste du umgås med dig mycket under tiden de växer upp. Får de inte regelbunden närhet när de är små kommer dom heller inte ha något behov av det när de är större. Det finns ingen garanti för att de inte kommer riva i tapeter och klösa i möbler. Klösbräda är bra att ha. Om du går i gymnasiet nu, borde du ha sommarlov. Då hinner du vänja katterna med att gå på låda, osv, innan nästa termin startar igen.

Men hur blir det om man har 2 katter då? Kommer vara med dem hela tiden efter skolan och så. Och katter kan man köpa när de är 12 veckor om jag inte är helt fel, kommer de inte redan vara rumsrena då?
  • Itpoh6

Katter brukar vara rumsrena när man köper dom, men innekatter som inte har möjlighet att gå ut kan få för sig att uträtta sina behov någon annanstans. Se till att använda samma kattsand som från tidigare hemmet, då har du bästa förutsättningarna.

Två katter fungerar på samma sätt som en katt, fast de kommer även söka närhet hos varandra. Det är vanligt att katter t.ex. tvättar varandra. De kommer också att springa omkring och jaga varandra. Speciellt när du ska sova.

• Ciniel01202

Okej, tack för svaret. Tänkte också lite på sådanna automatiska kattlådor och automatiska mat och vatten "maskiner" Någon som vet hur dem fungerar och om det är något att ha? Skulle underlätta väldigt mycket, speciellt när man inte är hemma på dagarna.

• Itpoh6

Så länge du matar katten, kommer katten att vara beroende av dig. Låter du en maskin sköta det praktiska kommer den inte få samma band till dig. Det är dock normalt ingen fara med en stor skål kattmat. Till skillnad från hundar, som kan äta tills dom kräks sig själva ut-och-in, brukar katter komma tillbaka lite senare och fortsätta äta då.

• josefin125

När man skaffar katt/katter tycker iaf jag att man ska vara hemma i början. Sen vet man aldrig om en katt föredrar en kompis eller att va ensam. Katter är inte direkt flockdjur. Jag har haft tre katter, har bara den äldsta kvar. Han har aldrig varit så nöjd som han är nu när han är själv men han gick alltid bra ihop med de andra, tyvärr avlidna, katterna. Men han hade nog en "ledarroll" så nu när han börjar bli gammal tkr han nog det är skönt att bara ta hand om sig själv.

• cirkusmusen

Vad roligt att du ska skaffa katt. Håller med de innan har skrivit. Men vill bara tillägga en sak.

Är du säker på att du vill ha bondkatter? Jag har haft det och det är seriöst förjävligt med deras hår överallt. Nu har jag en norsk skogskatt och han fäller såklart också, men inte ens i närheten utav vad en bondkatt gör. Dessutom så hamnar långhåriga katters päls som små tussar på golvet, medan de korthårigas päls sätter sig ÖVERALLT!

Sen en sak till. det är absolut inga problem med att mata katten när du är iväg. Den äter inte flodhästar på så kort tid :)

• Naaw

Klart du måste vara hemma första dagarna/tiden. Tills katten vänjer sig. Två katter är också oftast bättre än en. De har då sällskap och trygghet i varann om ni är borta på dagen. De flesta katter gillar sällskap. Att innekatter blir knäppa är en myt. Katten är ett djur som sover ca 16/h dygn gilkar att vara uppe på natten oavsett om de ör inne el ute. Katters revir är fö ofta mindre än vad många tror och har katten något att klättra upp i (typ klösträd med avsatser) går det utmärkt att ha dem inne. Det man skall tänka på är att även innekatter bör kastreras/steriliseras och vaccineras ordentligt. Alla katter ska också id-märkas (både för din och kattens skull) samt försäkras. Se till att du också har pengar undanlagda för ev veterinärräkningar. Lycka till!

• Naaw

Och ang. det här med gosighet osv. Generellt är det så att ju mer tid du lägger på katten desto bättre kompisar blir ni.

• Anonym12345

Jag har också katt. Du måste vara med de/den första dagarna/veckan. Du måste mata katten själv annars får ni inte samma relation. Du kan prova med en katt i början typ en vecka eller två och om du ser att den känner sig lite ensam typ bara går runt utan att göra något bör du nog skaffa en till annars så föredrar den att vara ensam som min katt. Och om du också ska skaffa hund bör du nog lära katten och hunden att vara tillsammans när de är små för annars så blir det inte så bra... Pratar bara av egen erfarenhet

• nemo1

Du kan aldrig garantera att katterna blir knäkatter eller ens så särskilt keliga. Du kan heller aldrig vara säker på att de inte förstör trotts klösträd. Ska du köpa kattungar så ska du köpa två, ffa om du är borta hela dagarna. 
    Och läs nu på om allt INNAN köpet. Kattungarna ska vara vaccinerade x 2 innan flytt. De ska kastreras vid sex månaders ålder, chipmärkas, försäkras och ska äta kvalitetsmat från djuraffär.

Har du råd? Tid? Katter behöver mycket sällskap för att må bra så är man borta hela dagarna så är det snabbt hem och inte en massa fritidsaktiviteter. Har ni kattvakt om ni åkder bort? En katt ska enligt lag ha tillsyn minst två ggr om dagen.
    Läs allt vad som står på kattstatus.se

• Sannive

.. Om du fortfarande bor hemma kanske du skall prata med dina förälrar först?

Om de redan är med på båten så skall du komma ihåg att du inte skaffar en "pryl" utan en levande varelse som behöver omvård, kärlek, lekstunder varje dag och massa gos för att bli som du skriver en "knä-katt", det händer inte automatiskt.

• nemo1
    Sannive skrev 2014-07-12 22:22:52 följande:
    .. Om du fortfarande bor hemma kanske du skall prata med dina förälrar först?

Om de redan är med på båten så skall du komma ihåg att du inte skaffar en "pryl" utan en levande varelse som behöver omvård, kärlek, lekstunder varje dag och massa gos för att bli som du skriver en "knä-katt", det händer inte automatiskt.
    I 15-20 år och är ingen slit och släng vara som man gör sig av med när man ledsnat och de inte är lika "söta" längre.
  • T W

Vilken ras du väljer kan spela jättestor roll eftersom dom har olika personlighet och temperament (även om det så klart även skiljer inom raserna) 

Jag har tex en 14-årig "bonnkatt" som är jättekelig och klängig - älskar uppmärksamhet och ska gärna gosa men avskyr att sitta i knä eller bli upplyft. Hennes största hobby är att ligga på en hylla och slappa typ.. hon går mellan den och matskålen, när hon inte gosar med oss. Hon är självvald innekatt och avskyr andra katter. Hon gick bra ihop med den andra katten som vi skaffade samtidigt men har halvt haft ihjäl alla andra katter vi introducerat henne för efter det. Så om du ska skaffa två katter så skulle jag göra det direkt, för senare kan det bli svårt. Dom är ju som sagt inga flockdjur.
    Hon är helt vidrig på att klösa sönder möbler (och även ev. tapet runt kattlådan) trots att vi försökt med allt, men hon har alltid varit rumsren.  
    Den andra katten vi hade var i princip helt tvärt emot henne - Vild, utekatt, gillade att bli uppburen och klöste inte. Så man kan få precis vilken typ av katt som helst:) 

Om föräldrarna säger ok så ska du verkligen tänka på att du binder upp dig för väldigt lång tid. Du kan inte åka iväg hur som helst, resor blir komplicerade eftersom du måste hitta kattvakt osv. Och du bör som sagt vara hemma en hel del i början.

Svar på tråden Skaffa katt?