Inlägg från: Ciniel0120 |Visa alla inlägg
  • Ciniel0120

Skaffa katt?

Tja! Jag är 17 år och är riktigt sugen på att skaffa katt! Men vill först höra lite vad andra tycker. Först och främst går ju jag på gymnasiet och mina föräldrar jobbar 5 dagar i veckan, kommer det fungera att skaffa en kattunge då? Eller ska man istället skaffa 2 stycken så att de inte blir ensamma? Samt hur mycket extra jobb är det med 2 st istället för 1?

Katterna ska enbart vara innekatter, är det stor risk att de kommer göra sönder tappeter och möbler? även om man har klösträd och dylikt? Och skulle det fungera med 2st bondkatter för en relativt billig peng? Tycker det blir för mycket att spendera tusenlappar på raskatter om 2 bondkatter blir lika bra. 
    Vill att katterna ska vara väldigt sociala så att de kan sitta i knät, mysa med och att de vill vara runt en. 

Tacksam för snabba svar och tips!

• Svar på tråden Skaffa katt?
  • Ciniel0120
    Itpoh6 skrev 2014-07-10 19:58:50 följande:

Innekatter kan bli konstiga. Sover ofta på dagen och blir rastlösa på kvällen/natten. Vill du att dom ska bli sociala måste du umgås med dig mycket under tiden de växer upp. Får de inte regelbunden närhet när de är små kommer dom heller inte ha något behov av det när de är större. Det finns ingen garanti för att de inte kommer riva i tapeter och klösa i möbler. Klösbräda är bra att ha. Om du går i gymnasiet nu, borde du ha sommarlov. Då hinner du vänja katterna med att gå på låda, osv, innan nästa termin startar igen.

Men hur blir det om man har 2 katter då? Kommer vara med dem hela tiden efter skolan och så. Och katter kan man köpa när de är 12 veckor om jag inte är helt fel, kommer de inte redan vara rumsrena då?
Svar på tråden Skaffa katt?