• parmesan

Köpt nyproduktion, vill separera

Jag och sambo har köpt en nyproduktion som vi flyttar in i om ca 1 år. Pga vissa omständigheter är jag ganska säker på att vår relation inte kommer hålla tills dess. (ganska säker på att han är otrogen och hans personlighet ändrats drastiskt, trycker ner mig dagligen).

Jag är föräldrarledig och får knappt ut 9000kr. Han arbetar mer än heltid.
    Jag funderar på att börja studera direkt efter föräldraledigheten och kommer då få ut 9500kr med studielån. Det hör man ju själv att jag aldrig skulle klara mig på och dessutom klara av att försörja min 2 åriga dotter. Vill inte behöva flytta från området men där finns endast nya och dyra lägenheter. 

Jag känner mig så låst. Känner att jag inte kan ta mig ur den här hemska relationer och mår dagligen så dåligt att jag knappt inte orkar mer. Vill inte att min dotter ska drabbas och bo hos en mamma med dålig ekonomi och slitas från förskolan, vänner och mamma och pappa som skiljs. Men samtidigt går fasaden knappt att hållas upp längre och hon blir ju mer medveten om allt. Inga alternativ är bra... vad ska jag ta mig till?

Vi kan heller inte sälja lägenheten direkt när vi flyttar in pga av skatter mm har jag hört. Man måste vänta 1år?
    Han skulle aldrig gå med på att jag och min dotter skulle få bo där under tiden. Och om vi tillslut säljer, delar man då hela summan på två? Skulle det innebära att jag kan ta den delen och använda som kontantinsats till en ny lägenhet?

snälla hjälp. /förtvivlad mamma

• Svar på tråden Köpt nyproduktion, vill separera
  • volvo142
    parmesan skrev 2014-07-13 23:52:10 följande:

Jag och sambo har köpt en nyproduktion som vi flyttar in i om ca 1 år. Pga vissa omständigheter är jag ganska säker på att vår relation inte kommer hålla tills dess. (ganska säker på att han är otrogen och hans personlighet ändrats drastiskt, trycker ner mig dagligen).

Jag funderar på att börja studera direkt efter föräldraledigheten och kommer då få ut 9500kr med studielån. Det hör man ju själv att jag aldrig skulle klara mig på och dessutom klara av att försörja min 2 åriga dotter. Vill inte behöva flytta från området men där finns endast nya och dyra lägenheter. 

Jag känner mig så låst. Känner att jag inte kan ta mig ur den här hemska relationer och mår dagligen så dåligt att jag knappt inte orkar mer. Vill inte att min dotter ska drabbas och bo hos en mamma med dålig ekonomi och slitas från förskolan, vänner och mamma och pappa som skiljs. Men samtidigt går fasaden knappt att hållas upp längre och hon blir ju mer medveten om allt. Inga alternativ är bra... vad ska jag ta mig till?

Vi kan heller inte sälja lägenheten direkt när vi flyttar in pga av skatter mm har jag hört. Man måste vänta 1år?

Han skulle aldrig gå med på att jag och min dotter skulle få bo där under tiden. Och om vi tillslut säljer, delar man då hela summan på två? Skulle det innebära att jag kan ta den delen och använda som kontantinsats till en ny lägenhet?

Oj vad hemskt är ni gifta ? Isånafall får du pengar för huset om han inte skrivit att han inte vill det. Soc kommer nog hjälpa dig 9500 är inget som går att leva på. Tycker du ska va ihop med han tills du har pluggat klart va lite smart.. Om du orkar
  • volvo142
    parmesan skrev 2014-07-13 23:52:10 följande:

Oj vad hemskt är ni gifta ? Isånafall får du pengar för huset om han inte skrivit att han inte vill det. Soc kommer nog hjälpa dig 9500 är inget som går att leva på. Tycker du ska va ihop med han tills du har pluggat klart va lite smart.. Om du orkar
  • HerrNilsson

Jag känner inte till några skatteregler om att man måste vänta ett år? När vi flyttade in i nyproduktion var det ett par grannlägenheter som såldes ett par månader innan inflytt. Säljarna gjorde dessutom en rätt så hyfsad vinst. Som de iofs säkert fick skatta för men det är väl inget problem om man tjänat pengar.

• Vinterankan

Men ska du fortsätta vara tillsammans med honom bara för pengarna? Man får tilläggslån och bidrag från CSN när man har barn. Och det är bättre att flytta nu än när barnet har börjat skolan, hon kommer att få nya vänner. Angående lägenheten så kontakta bolaget ni köpt den av.

• Alexi

Men varför skulle du inte kunna försörja dig på CSN? Det gör ju alla andra som pluggar. Du får ju också barnbidraget på 1050 och du kan söka bostadsbidrag. Om barnet bor hos dig på heltid ska han även betala underhållsbidrag vilket är på minst 1200 kr.

Tänk lite bredare vad gäller bostadsområden, bättre att flytta nu och må bra än att bita dig fast vid det området.

• Currykoalan

Skatten på vinsten man gör när man säljer en bostad är likadan oavsett hur länge man ägt den.
    Man deklarerar (och betalar in) vinsten året efter försäljningen, och jag tror det är det enda året som är inblandat i bostadsförsäljningar.

• Stokke

Ni kommer behöva slutföra affären om 1 år på nyproduktionen. Ni har skrivit kontrakt.

Svar på tråden Köpt nyproduktion, vill separera