• behovavhjalp

Hur kommer man i kontakt med människor som lånar ut pengar seriöst?

Jag sitter i en mycket taskig situation.  
    Det är så att jag i behov av att låna 20.000 av någon privatperson med återbetalning på 2 månader. 

Jag har suttit mig i en sits där jag behöver lösa 20.000 akut innan Onsdag. 

Pga tidigare "missbruk" har jag både anmärkningar och skuldsaldo på uppemot 500.000. En lång historia. 

Jag har precis fått jobb så det är precis så att mitt liv är på väg att vända men har fått ett bakslag. Jag får 25 Juli en lön på 15.200 och 25 Augusti hamnar lönen på 18-22.000. 

Det jag eftersöker är en privatperson som kan tänkas träffas, där jag får förklara min situation och varför jag behöver pengar samt skriva någon form av kontrakt så allt är seriöst och ärligt gjort.

Observera att jag inte söker någon hjälp här på familjeliv mer än att någon kanske kan peka mig i rätt riktning var jag kan komma i kontakt med seriösa personer som har lite pengar över. 

Min tanke är då få låna 20.000 och betala tillbaka 11.000 25 Juli och 14.000 25 Augusti. Alltså, 5.000 extra på 2 månader och totalt 25.000

Jag bor i mälardalen och är i behov av akut hjälp. Vill dock att det ska vara seriöst gjort.

Var hittar jag dessa människor? 

Obs. Söker inte lån här utan bara information och hjälp var man kan hitta dessa personer för att inte bryta mot reglerna. 

• Svar på tråden Hur kommer man i kontakt med människor som lånar ut pengar seriöst?
  • athanatos

Problemet är att man inte kan kräva tillbaka några pengar från dig om du inte betalar självmant. Så jag har svårt att se varför någon skulle låna ut till dig.

• behovavhjalp
    athanatos skrev 2014-07-14 19:55:47 följande:

Problemet är att man inte kan kräva tillbaka några pengar från dig om du inte betalar självmant. Så jag har svårt att se varför någon skulle låna ut till dig.

Går det inte att skriva kontrakt mellan privatpersoner? 

Jag kan såklart visa upp anställningsbevis och lönespec som säkerhet. Skulle jag alltså inte betala tillbaka så kan långivaren förstöra i stort sett hela mitt liv genom att ringa mitt företag och säga vad jag är för en typ. 

Man hör ju ofta om folk som lånar ut pengar? Jag själv hade gjort det om min situation varit omvänd. Dock skulle jag aldrig låna ut pengar till någon jag inte träffat över en middag, fika eller något och gjort det seriöst med papper och så. 

• Mithi
    behovavhjalp skrev 2014-07-14 20:02:27 följande:

Jag kan såklart visa upp anställningsbevis och lönespec som säkerhet. Skulle jag alltså inte betala tillbaka så kan långivaren förstöra i stort sett hela mitt liv genom att ringa mitt företag och säga vad jag är för en typ. 

Man hör ju ofta om folk som lånar ut pengar? Jag själv hade gjort det om min situation varit omvänd. Dock skulle jag aldrig låna ut pengar till någon jag inte träffat över en middag, fika eller något och gjort det seriöst med papper och så. 

Jag skulle aldrig våga låna ut en så stor summa pengar, inte ens efter en middag. Man kan aldrig veta hur någon är, inte ens om man känt varandra i flera år, kanske till och med sedan man föddes. Läs bara nyhetsartiklar så förstår du vad jag menar. Alltid när det sker mord, våldtäkt, bedrägeri, kidnappning, otrohet och så vidare så är de anhöriga (till den skyldige) helt oförstående och påstår att de inte alls visste och att XX minsann aldrig var sån..
  • athanatos
    behovavhjalp skrev 2014-07-14 20:02:27 följande:

Spelar ingen roll om man har kontrakt, för det enda man kan göra för att få sina pengar är att kontakta kronofogden och där finns du ju redan, du har så stora skulder att en ökning på 20000 inte spelar någon roll för dig.

Dom som lånar ut pengar till folk lånar antingen ut till dom som inte har skulder hos kronofogden, dom vill absolut inte hamna där så då har den som lånar ut en hållhake och kan få igen sina pengar.
    Eller så är den som lånar ut en sån som använder våld om han inte får tillbaka pengarna.
  • Tow2Mater
    behovavhjalp skrev 2014-07-14 19:51:03 följande:

Var hittar jag dessa människor?

Bland sin familje- och vänkrets.
  • behovavhjalp
    athanatos skrev 2014-07-14 20:12:42 följande:
    Spelar ingen roll om man har kontrakt, för det enda man kan göra för att få sina pengar är att kontakta kronofogden och där finns du ju redan, du har så stora skulder att en ökning på 20000 inte spelar någon roll för dig.

Dom som lånar ut pengar till folk lånar antingen ut till dom som inte har skulder hos kronofogden, dom vill absolut inte hamna där så då har den som lånar ut en hållhake och kan få igen sina pengar.
    Eller så är den som lånar ut en sån som använder våld om han inte får tillbaka pengarna.

Jag förstår hur du resonerar och håller med till viss del. Somliga skulle påstå att jag har noll att förlora. Jag vill dock inte öka på min skuld hos kf utan vill bli skuldfri för det finns inget värre än att leva med gamla jobbiga skulder. 

Vet inte vad jag ska skriva mer än att jag bara vill komma på fötter och leva ett normalt liv. Allt jag önskar. 

• behovavhjalp
    Kjell2 skrev 2014-07-14 20:19:11 följande:

Har du säkerhet?

Inte mer än pass, körkort, ett par nyare fischer skidor och ett golfset och min säng då. Allt annat har jag sålt av. 

Körkortet behöver jag för jobbet men pass kan jag lämna ifrån mig då jag ändå inte kommer ha råd att resa på bra länge. 

Bästa säkerheten jag kan lämna är väl ett samtal med mina föräldrar som vet om min situation men tyvärr inte har råd att hjälpa mig och anställningsavtal och lönespec för Juli. 

• Kjell2
    behovavhjalp skrev 2014-07-14 20:39:47 följande:

Inte mer än pass, körkort, ett par nyare fischer skidor och ett golfset och min säng då. Allt annat har jag sålt av. 

Körkortet behöver jag för jobbet men pass kan jag lämna ifrån mig då jag ändå inte kommer ha råd att resa på bra länge. 

Bästa säkerheten jag kan lämna är väl ett samtal med mina föräldrar som vet om min situation men tyvärr inte har råd att hjälpa mig och anställningsavtal och lönespec för Juli. 

Pröva med skidorna och golfsetet l hos pantbanken.
  • behovavhjalp
    Kjell2 skrev 2014-07-14 20:47:50 följande:
    Pröva med skidorna och golfsetet l hos pantbanken.

Det är nog max 3000 att hämta där och det räcker inte på långa vägar utan det är 20.000 som behövs inom loppet av 2 dagar vilket är i stort sett omöjligt. 

Grejen är ju att jag kan betala tillbaka till 100% så det hade inte gjort mig något att låna av folk som har lite mer "udda" indrivningsmetoder. Problemet är att jag inte vill ha något med dessa att göra och risken för att jag fortsättningsvis blir utnyttjad för min godhet/snällhet är stor. Jag vill inte hamna i den världen utan söker någon äldre som har lite pengar över. 

Svar på tråden Hur kommer man i kontakt med människor som lånar ut pengar seriöst?