• begrundaren

Är det vanligt att man låner upp sig till max på huset?

Jag undrar hur det skulle vara att ev.. köpa ett hus. Har dock hört att väldigt många "lånar upp sig till max", så snart de har amorterat lite, är det verkligen så illa att man behöver det? och varför?

• Svar på tråden Är det vanligt att man låner upp sig till max på huset?
  • Aniiee

Här är det vanligt att folk har lån låååååååångt över taknocken. Behöver? Nej, men de kan ju. Och passar på att höja levnadsstandarden till 90-110% av bruttoinkomksten......

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • begrundaren

Men det låter ju inte så vettigt, kanske om räntan är jävligt låg, och man får väl bra avdrag på skatten?

• Aniiee
    begrundaren skrev 2014-07-14 23:19:53 följande:

Men det låter ju inte så vettigt, kanske om räntan är jävligt låg, och man får väl bra avdrag på skatten?

Nej, det är nog inte så vettigt. Just nu är ju räntan låg (och en del verkar tro att räntan kommer vara låg för evigt nu), vad man får i avdrag minns jag inte. 

Min bror har ordnat det så för sig att han låtsas att räntan ligger på 15% istället för typ 3, som den ligger på på riktigt, och så betalar de extra mycket ett par gånger om året.
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • begrundaren

Ha, ha ja det låter ju smart, men undrar vem som vinner på det i längden? Banken eller "lev så gott du kan, så länge det varar"?Skrattande

Hade nog börjat ammotera direkt, för att sänka månadsbrutto så fort som möjligt, eller är man korkat då?Förvånad

• Flizus
    begrundaren skrev 2014-07-14 23:13:08 följande:

Jag undrar hur det skulle vara att ev.. köpa ett hus. Har dock hört att väldigt många "lånar upp sig till max", så snart de har amorterat lite, är det verkligen så illa att man behöver det? och varför?

Jag skulle aldrig göra det. Förstår inte varför det skulle vara en bra idé.
  • Flizus
    begrundaren skrev 2014-07-14 23:33:30 följande:

Ha, ha ja det låter ju smart, men undrar vem som vinner på det i längden? Banken eller "lev så gott du kan, så länge det varar"?Skrattande

Hade nog börjat ammotera direkt, för att sänka månadsbrutto så fort som möjligt, eller är man korkat då?Förvånad

Lånet kommer ju aldrig minska om man inte amorterar. Att amortera är faktiskt en form av sparande och när du amorterat en del blir månadskostnaden mindre.
  • begrundaren
    Flizus skrev 2014-07-14 23:36:48 följande:
    Lånet kommer ju aldrig minska om man inte amorterar. Att amortera är faktiskt en form av sparande och när du amorterat en del blir månadskostnaden mindre.
    Ja, det är väl så jag tänker, men har dock aldrig köpt ett hus förut.
  • riboflavin

Det är nog ganska vanligt att folk är maxbelånade med bottenlån. Många bekanta gör så att de amorterar och betraktar sitt, ofta lilla, låneutrymme som buffert och renoveringsbudget. I bekantskapskretsen hör jag ofta folk som är tillbaka på banken så gott som årligen och lånar upp sig. Däremot vet jag inte hur vanligt det är att folk har topplån.

Vi har amorteringsfritt just nu och lägger istället ner minst 20 000 i månaden på renovering, för att bli klara så fort som möjligt. Vi vågar göra det eftersom vi är belånade till ca 56% av anskaffningsvärdet och (troligen) till mindre än 40 % av marknadsvärdet idag.

Beroende på så är det inte alltid dumt att inte amortera. Vi har pengar sparade som vi valde att inte lägga in i huset eftersom de genererar mer i ränteinkomster än vår låneränta.
    Om 4 år när vårt bundna lån ska läggas om är det kanske tvärtom och då kommer vi betala av en del av lånet med de pengarna.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Gladskit

Det är nog både och...
    Jag och min man la in ganska mycket kontant när vi köpte vårt hus. Sen dess har värdet på huset stigit, vi har inte värderat det men vad jag kan förstå av försäljningar i området så får jag anta det. Men vi har inte lånat på oss en enda krona till, jag ser ingen vits med det. Vill vi renovera så får vi jobba ihop de pengarna och spara, så enkelt är det Jag vill inte handla för pengar som jag inte har.

Men vi har många vänner som värderar sina hus regelbundet för att kunna slänga in olika typer av konsumtionslån på huslånet. Resor, ny bil. Tror dock att det beror mycket på hur man är som person. Vissa "smittas" lätt av det där, bygger ny altan för att grannen gjorde det precis, byter ut köket fastän det gamla är fullt funktionsdugligt.

• Kjell2

Speciellt vid förstaköp av bostad är det nog inte ovanligt med max bottenlån, dvs 85%.

Har läst någon stanns att den genomsnittliga belåningsgraden är under 50% så sett på alla bostäder är det nog väldigt få som är belånade till 100% eller mera.

• Kjell2
    Kjell2 skrev 2014-07-15 10:08:37 följande:

Speciellt vid förstaköp av bostad är det nog inte ovanligt med max bottenlån, dvs 85%.

Har läst någon stanns att den genomsnittliga belåningsgraden är under 50% så sett på alla bostäder är det nog väldigt få som är belånade till 100% eller mera.

Enligt FI var den genomsnittliga belåningsgraden vid köp av ny bostad 69% år 2013.

Av alla bolån var ca 10% på mer än 85% av bostadens värde.
  • dfuoih
    Flizus skrev 2014-07-14 23:34:27 följande:
    Jag skulle aldrig göra det. Förstår inte varför det skulle vara en bra idé.
    En del egenföretagare tar bolån istället för lån på firman. Räntan på bolån är nu under 2% men lånar man på firman kanske du får ge 5%. Dessutom gör du ränteavdraget privat.

Jag kan också tänka mig att om man vill bygga ut eller kanske stycka av tomten eller liknande kan belåna fastigheten rätt högt då man räknar med att få igen mer än man lånar plus räntan vid en snabb försäljning.

Men självklart innebär alla lån en risk.

Att låna för privat konsumtion är (nästan) alltid en dålig affär. Men de flesta hyresfastighetsägare jobbar med en viss belåning och det finns helt klart en poäng med det. Allt beror på vad man gör med pengarna.
  • riboflavin
    Kjell2 skrev 2014-07-15 10:33:22 följande:
    Enligt FI var den genomsnittliga belåningsgraden vid köp av ny bostad 69% år 2013.

Av alla bolån var ca 10% på mer än 85% av bostadens värde.
    Intressanta siffror :)
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • gbgumman
    Gladskit skrev 2014-07-15 03:54:49 följande:

Det är nog både och...
    Jag och min man la in ganska mycket kontant när vi köpte vårt hus. Sen dess har värdet på huset stigit, vi har inte värderat det men vad jag kan förstå av försäljningar i området så får jag anta det. Men vi har inte lånat på oss en enda krona till, jag ser ingen vits med det. Vill vi renovera så får vi jobba ihop de pengarna och spara, så enkelt är det Jag vill inte handla för pengar som jag inte har.

Men vi har många vänner som värderar sina hus regelbundet för att kunna slänga in olika typer av konsumtionslån på huslånet. Resor, ny bil. Tror dock att det beror mycket på hur man är som person. Vissa "smittas" lätt av det där, bygger ny altan för att grannen gjorde det precis, byter ut köket fastän det gamla är fullt funktionsdugligt.

Oj berättar de det för er era vänner. Jag tror inte det är som många skriver. Jag tror många har mycket god koll på sin ekonomi. Vi är på vår dyra drömresa nu. Hoppas inte folk går och tror vi lånat till den!
  • Lite Av Varje
    gbgumman skrev 2014-07-16 08:51:22 följande:

Oj berättar de det för er era vänner. Jag tror inte det är som många skriver. Jag tror många har mycket god koll på sin ekonomi. Vi är på vår dyra drömresa nu. Hoppas inte folk går och tror vi lånat till den!

Jag tror också många har god koll på ekonomin! Inte så kul om folk går runt och tror att ens vänner lånar till allt.

Vi har inget direkt stort lån, gården kostade under miljonen och vi betalade 15% kontantinsats +lagfart  när vi köpte, så lånem blev mindre. Satsar på att amotera så mycket som möjligt just nu när räntan är låg. Vi har också som någon skrev tidigare låtsats att räntan är högre och lägger undan mer pengar för att betala större då och då. Önskar att vi kunde amotera mer i nuläget men vi totalrenoverar fortfarande och försöker lägga lönen där. När vi är färdiga till hösten ska vi försöka amotera mer. Skönt att bli av med lånen!

Självklart räknade vi även med att vi lätt skulle klara av en rönta på 10-15%. Man vet ju aldrig. .

En slags buffert är också bra att ha också om man ska ha hus!
  • Gladskit
    gbgumman skrev 2014-07-16 08:51:22 följande:

Det tror jag inte att folk tror om er, och jag går inte heller runt och "tror" en massa. Det här är vänner, säg att vi har 2-3 sådana par i vår vänskapskrets, som ärligt talat inte har så bra ekonomisk koll. De jobbar på, tjänar bra och bor dyrt. De kan säga att jomen visst ööh vi hade ju mäklaren här för nån vecka sen och det går ju stadigt uppåt hära så att nu blir det nog en ny bil snart. Det händer då och då. Och det är väl den kategorin som ligger mest risigt till om bostadsmarknaden rasar och/eller räntorna höjs.

Nu bor vi i Stor-Stockholm och många räknar kallt med att värdet på bostäderna fortsätter att stiga. I många fall kommer det säkert inte bli några problem, antingen så säljer man inom några år och då är det lugnt eller så har man tänkt bo kvar så pass länge att det inte spelar nån roll om marknaden sviktar några år. Det hinner liksom komma ikapp igen.
Svar på tråden Är det vanligt att man låner upp sig till max på huset?