• Anonym (Wtf!!)

    Djurskyddet snodde vår kanin

    Vi har haft min dotters kanin hos några kompisar till henne i sommar. De har en utebur som vi ska köpa, men inte haft möjlighet att frakta till oss än. De har själva två marsvin och en kanin. Tydligen har de vart bortresta sista veckan och ingen har haft ansvar för att mata djuren och byta. Vi visste öht inte om att de var borta! Grannarna har reagerat och tagit kontakt med djurskyddet som vart där och omhändertagit djuren, även vår kanin.
    Det svåra är att få tag på dem. De har en mail och ett nummer som går till en telefonsvarare. Vi har ringt dem två gånger och mejlat tre! De ringer inte upp!! Jag får inte tag i dem.
    Får de göra såhär? Hur ska jag göra om jag inte får tag i dem imorgon? Ringa polisen?
    Jag är förbannad på dem som skulle ta hand om kaninstackarn! Om de inte ville ta hand om dem kunde de bara ha sagt det, så jade vi ju tagit hit dem såklart!

  • Svar på tråden Djurskyddet snodde vår kanin
  • Anonym (.)
    Anonym (Wtf!!) skrev 2014-07-17 16:22:44 följande:

    Det jag menar med att de inte var djurvakter, är att vi lika gärna kunde ha haft kaninen hemma.

    Men eftersom vi inte hade möjlighet att ha honom utomhus tills vi hade buren (uteburen) hemma, så fick han stanna där tills vi kunde ta hem buren!

    Vilket jag ångrar idag förståss! Jag är väldigt mån om alla mina djur ska ha det så bra de kan! Och jag antar ( lite naivt) att andra också är måna om att deras djur ska ha det bra!

    Det är så sinnessjukt och så långt från min världsbild att man kan överge sina djur åt sina öden sådär! Den tanken slog mig inte ens! Jag var som sagt där förra veckan och då var de hemma och vår kanin mådde bra!

    Nu är jag väldigt tacksam och glad att min kanin överlevde det här helvetet och är hemma med oss igen. Och jag kommer definitivt vara mer misstänksam mot folk som någon gång i framtiden ska sköta mina djur. Och det är förmodligen sunt!


    Ni har brustit i ERT ansvar!
  • molly50
    Anonym (.) skrev 2014-07-17 00:49:59 följande:
    "Egentligen var de inte djurvakter....."
    Det må så vara. Men kaninen skulle bo där under sommaren för att få vara ute,som jag har förstått det.
    Och det framgår ingenstans om de hade en överenskommelse att TS och dottern skulle ta hand om kaninen själva under den tiden eller om vännerna skulle göra det.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Friskies) skrev 2014-07-17 00:26:03 följande:
    Hacka på? Bitter? Nej, kära du, jag är arg för att vilka imbeciller som helst får ha djur, förstår du. Det är inte speciellt smart att ett djur lider för att lata djurägare dumpar ansvaret på sin unge som lämnar djuret hos någon vars grannar ringer djurskyddet på löpande band eftersom det är grannarna som sköter djuren. Så ta gärna av dig offerkoftan för oansvarigt är bara förnamnet till hur du har betett dig. Fy för sådana djurägare, stackars liten kanin. Det är i alla fall varken din eller din unges förtjänst att det lilla livet fortfarande finns kvar. Fy f*n säger jag bara. Ta ditt ansvar som djurägare, människa. Det är verkligen inte för mycket begärt.
    Du tycker inte att vännerna har brustit i sitt ansvar?

    TS lämnade kaninen till vännerna i god tro. Sen när är det fel att göra det?

    Du tycker inte att vännerna borde ha hört av sig och talat om att de tänkte åka bort och att någon annan skulle ta hand om djuren under tiden så att TS kunde komma och hämta kaninen?
    Jag tycker man ska vara försiktig med var man lägger skulden i det här fallet.
    TS verkar mån om sina djur. Däremot inte vännerna.
    Därav att grannarna har ringt till djurskyddet om det upprepade gånger!

    Det enda jag kan hålla med dig om är att det är synd om djuren och att vissa inte borde få ha djur.
    Men jag lägger inte skulden på TS.
    Hon verkar bara ha handlat i god tro. Inget annat!
    Och jag tror att TS har lärt sig en läxa av det här nu.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (.) skrev 2014-07-17 17:06:11 följande:
    Ni har brustit i ERT ansvar!
    På vilket sätt då?
    Hade TS vetat vad vännerna gick för så tror jag inte att hon hade lämnat kaninen där.
    Hon har t om själv skrivit att hon skulle ha tagit med sig alla djuren hem själv om hon hade vetat det.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Nenne666 skrev 2014-07-17 02:13:56 följande:
    Men skulle TS besöka dom alt ringa varje dag? Om jag ber någon ha min hund över den tid jag vill, så förutsätter jag att hon blir rastad och får mat. Om dom vill att jag gör detta så säger väl dom det?
    Precis!
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (m)

    Har du pratat med dessa människor som lämnade3 djuren att dpö? vad sa dom isåfall? Hoppas du itne bara släpper detta. dom berkar ju dumma i huvudet. 

  • Anonym (Ts)
    Anonym (m) skrev 2014-07-22 14:02:51 följande:

    Har du pratat med dessa människor som lämnade3 djuren att dpö? vad sa dom isåfall? Hoppas du itne bara släpper detta. dom berkar ju dumma i huvudet. 


    Mamman är ffde kvar i sin stuga. Dotterns kompis var här igår. Hon hade i sin tur bett en annan kompis som bodde nära, att ta hand om djuren. Denna kompis gjorde aldrig det, som jag förstår det!

    Dotterns kompis förlorade alla sina djur och blir kallad djurplågare av alla. Hon är superledsen. Jag tycker synd om henne.

    Men jag har lärt mig att inte låta ungarna ta alltför mycket ansvar över djuren. Jag skulle aldrig ha låtit dottern ta kaninen till sin kompis från första början, men jag tänkte att det kan väl inte göra nån skada!

    Dotterns kompis är egentligen en fin och mogen tjej, precis sim min dotter, som är mån om sina djur och tar hand om dem när hon är hemma.

    Det är sorgligt alltihop och jag vet inte vem man ska skylla på och vet inte vilken nytta det gör heller.

    Men jag är glad att vår kanin mår bra och är hemma igen och jag lär, som sagt, aldrig låta dottern ta några större beslut kring djuren mer och hålla mer koll själv!
  • molly50
    Anonym (Ts) skrev 2014-07-22 18:34:43 följande:
    Mamman är ffde kvar i sin stuga. Dotterns kompis var här igår. Hon hade i sin tur bett en annan kompis som bodde nära, att ta hand om djuren. Denna kompis gjorde aldrig det, som jag förstår det!

    Dotterns kompis förlorade alla sina djur och blir kallad djurplågare av alla. Hon är superledsen. Jag tycker synd om henne.

    Men jag har lärt mig att inte låta ungarna ta alltför mycket ansvar över djuren. Jag skulle aldrig ha låtit dottern ta kaninen till sin kompis från första början, men jag tänkte att det kan väl inte göra nån skada!

    Dotterns kompis är egentligen en fin och mogen tjej, precis sim min dotter, som är mån om sina djur och tar hand om dem när hon är hemma.

    Det är sorgligt alltihop och jag vet inte vem man ska skylla på och vet inte vilken nytta det gör heller.

    Men jag är glad att vår kanin mår bra och är hemma igen och jag lär, som sagt, aldrig låta dottern ta några större beslut kring djuren mer och hålla mer koll själv!
    Det är bra att de är måna om sina djur.
    Men de borde ju ändå ha talat om för er att de tänkte resa bort och att någon annan skulle se efter djuren så att ni fick välja om ni skulle fortsätta ha kaninen där eller inte.
    Där tror jag det har felat.
    Men jag tror att ni alla har lärt er något av den här läxan nu. Synd bara att det skulle få ett så sorgligt slut.

    Men jag kan ändå inte låta bli att undra varför djurskyddet har fått flera samtal om denna familj,från grannarna,om de nu är måna om djuren och tar hand om dem?
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Ts)
    molly50 skrev 2014-07-24 00:30:18 följande:
    Det är bra att de är måna om sina djur.
    Men de borde ju ändå ha talat om för er att de tänkte resa bort och att någon annan skulle se efter djuren så att ni fick välja om ni skulle fortsätta ha kaninen där eller inte.
    Där tror jag det har felat.
    Men jag tror att ni alla har lärt er något av den här läxan nu. Synd bara att det skulle få ett så sorgligt slut.

    Men jag kan ändå inte låta bli att undra varför djurskyddet har fått flera samtal om denna familj,från grannarna,om de nu är måna om djuren och tar hand om dem?
    Mattias och Hannah.
    Jo, jag vet. Jag tror att för mamman gör det detsamma vad som händer med djuren, hon har låtit ungarna ta fullt ansvar för djuren. Och så åker de bort och ingen kollar djuren :(. Så det har blivit grannar som har sett till att de överlevt. Det är ju så himla nonchalant så det finns inte! Men det jag menar är att dotterns kompis är noga med djuren , när hon är hemma. Ja, de borde ha sagt nåt till oss. Hade jag vetat, så hade jag ju bett någon gå dit varje dag, eller tagit dem till oss. Jag var ju där bara några dagar innan och pratade med mamman och hon sa ingenting om att de skulle till sin stuga! Så jäkla dumt. Hon sa däremot att hon var less på deras marsvin och undrade (på skämt?) om jag kunde släppa in min hund till dem.

    Jag sa att om ca en vecka kan jag ta dem, då min kompis skulle flytta och jag skulle få deras bur.
  • molly50
    Anonym (Ts) skrev 2014-07-24 04:57:52 följande:
    Jo, jag vet. Jag tror att för mamman gör det detsamma vad som händer med djuren, hon har låtit ungarna ta fullt ansvar för djuren. Och så åker de bort och ingen kollar djuren :(. Så det har blivit grannar som har sett till att de överlevt. Det är ju så himla nonchalant så det finns inte! Men det jag menar är att dotterns kompis är noga med djuren , när hon är hemma. Ja, de borde ha sagt nåt till oss. Hade jag vetat, så hade jag ju bett någon gå dit varje dag, eller tagit dem till oss. Jag var ju där bara några dagar innan och pratade med mamman och hon sa ingenting om att de skulle till sin stuga! Så jäkla dumt. Hon sa däremot att hon var less på deras marsvin och undrade (på skämt?) om jag kunde släppa in min hund till dem.

    Jag sa att om ca en vecka kan jag ta dem, då min kompis skulle flytta och jag skulle få deras bur.
    Ja,det låter väldigt nonchalant. Speciellt om hon ber dig att släppa in din hund till dem. Även om det var sagt på skämt så var det dumt.
    Det är också oansvarigt av henne att helt lämna över ansvaret för djuren på sina barn.
    Som vuxen så måste man ju alltid vara beredd på att få ta hand om djuren om barnen inte gör det.
    Och om barnen tröttnar så är det bättre att sälja djuren till någon som vill ha dem än att missköta dem.
    Något din väninna borde tänka på.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Ts)
    molly50 skrev 2014-07-24 17:02:17 följande:
    Ja,det låter väldigt nonchalant. Speciellt om hon ber dig att släppa in din hund till dem. Även om det var sagt på skämt så var det dumt.
    Det är också oansvarigt av henne att helt lämna över ansvaret för djuren på sina barn.
    Som vuxen så måste man ju alltid vara beredd på att få ta hand om djuren om barnen inte gör det.
    Och om barnen tröttnar så är det bättre att sälja djuren till någon som vill ha dem än att missköta dem.
    Något din väninna borde tänka på.
    Mattias och Hannah.
    Jag håller med dig. Jag hoppas att de inte köper några nya djur. Isf kommer jag själv ringa och anmäla dem till djurskyddet
  • molly50
    Anonym (Ts) skrev 2014-07-24 17:55:16 följande:
    Jag håller med dig. Jag hoppas att de inte köper några nya djur. Isf kommer jag själv ringa och anmäla dem till djurskyddet
    Det tycker jag du gör rätt i,i så fall.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Djurskyddet snodde vår kanin