• Anonym (lurad)

    Känner mig sjukt lurad och snuvad på min graviditet!

    Hej.

    Jag är en tjej som födde mitt barn (en underbar pojke) för en vecka sedan. Min graviditet förstördes helt av förlossningsrädsla. Jag har egentligen varit förlossningsrädd sedan tonåren då en kompis mamma sa att "det gör så ont så man vill dö". Jag har frågat vänner, sett på TV-program och läst om förlossningar. Jag har gått i stödjande samtal under graviditeten (som INTE lindrade min rädsla eftersom barnmorskan i den gruppen sa att ja, det gör hemskt ont att föda barn, men... osv). Jag ville inte ha nån smärta alls, i princip. Jag var dock för feg för att kräva snitt.

    Många nätter låg jag sömnlös. Var jag än sökte stöd (litteratur, kvinnor som fött barn, MVC) så sa alla samma sak: Ja, det gör hemskt ont.

    Ingen kunde alltså lindra min ångest. Det spelade ingen roll för mig att det finns smärtlindringsmetoder för det vet vi väl alla att de inte är 100%-iga.

    Förra veckan födde jag alltså min son. Det satte igång. Jag var trött och livrädd. Två timmar senare var han född och förlossningen hade inte alls gjort särskilt ont. Klart det molvärkte under öppningsvärkarna men inte värre än magknip, och krystningsfasen var helt smärtfri. Bara en tryck neråt. Och då hade jag ingen annan smärtlindringsmetod än andning.

    Jag känner mig lurad och uppskrämd i onödan. Min graviditet blev skit pga att alla sa att det skulle göra så fruktansvärt ont.

    Varför sa ingen att det inte alls behöver göra så ont? Varför skrämmer kvinnor upp varandra?

  • Svar på tråden Känner mig sjukt lurad och snuvad på min graviditet!
  • Anonym (Wildrat)

    Det gör ont för de flesta. Det är nog mer undantag än regel att det går så lätt som för dig.

  • Anonym (Hoho)

    Därför att för många gör det fasansfullt ont, var glad att du tillhör dem som fått en lätt förlossning!

  • Rosa Fluff

    Jag tycker du istället för att vara arg ska vända på steken och känna dig tacksam. Förstår att det måste va jobbigt för dig men lägg den energin på bebisen istället och vad glad att du hade en lätt förlossning..

    För de flesta kvinnor gör det nåt så för jävla ont föda så du ska nog tacka högre makter..; )

  • Adorabellen

    Det du skriver är sååå sant! Min förlossning tog lite över fem timmar (alltså inräknat värkstart) alltså det gick snabbt. Det gjorde ont ja, men det var ju hanterbart och så. De flesta runt om mig skrämde upp mig en hel del i onödan :/ vart ju livrädd att föda så det tänkte jag ju på varenda dag. Hade heller ingen bra graviditet men en underbar förlossning haha. Nu är jag gravid igen och inte alls lika rädd för vad som komma skall

  • Anonym (lurad)

    Skönt att höra det finns fler.

    Jag låg där och tänkte "När ska jag börja skrika? När ska jag vilja dö?" och sen var han ute.

  • Anonym (Också rädd)

    Bra skrivet!

    Själv är jag rädd för amningen och tycker att bara tanken på amning känns obehagligt och inte alls naturligt på något sätt för mig.
    Detta bär jag med mig under hela graviditeten och är det enda jag oroar mig för, är inte rädd för förlossningen, men däremot amningen.

    Borde andas lite jag också.

  • Voodoodoll

    Du borde vara glad att det gick bra. Jag fick krysta i ca 5 timmar och fick sedan ut dottern genom att en barnmorska hängde över min mage, en försökte pressa isär min vagina med händerna allt hon orkade och en annan bände upp mina ben bakom nacken. Det gjorde ungefär lika ont som att få en gaffeltruck inkörd där nere. Hade hellre kapat armen med en yxa än att genomlida den smärtan igen, tror det gör mindre ont. Vill ha syskon till min dotter men vågar aldrig föda igen... Fick nästan ett trauma av förlossningen tror jag.

  • Zoja

    Din graviditet blev skit för att du lät den bli skit. Du måste väl veta att alla upplever smärta olika och att alla förlossningar är olika? Då är det bara vänta och se hur ens egen blir, istället för att nojja ihjäl sig.

    Om du verkligen letat "överallt" borde du hittat flera källor där det pratas om att det inte gör så fruktansvärt ont att föda barn.

  • Anonym (rädd)
    Voodoodoll skrev 2014-07-15 20:23:45 följande:

    Du borde vara glad att det gick bra. Jag fick krysta i ca 5 timmar och fick sedan ut dottern genom att en barnmorska hängde över min mage, en försökte pressa isär min vagina med händerna allt hon orkade och en annan bände upp mina ben bakom nacken. Det gjorde ungefär lika ont som att få en gaffeltruck inkörd där nere. Hade hellre kapat armen med en yxa än att genomlida den smärtan igen, tror det gör mindre ont. Vill ha syskon till min dotter men vågar aldrig föda igen... Fick nästan ett trauma av förlossningen tror jag.


    Hej skulle du vilja förklara det du säger här, t ex varför en bm hängde på din mage, är det för att hon försökte pressa ut barnet? Det låter helt sjukt om du ursäktar :( Samma med att hon pressar isär vaginan och benen uppåt, varför??

    Håller på att skriva fl-brev och vill gärna få med att jag INTE vill vara med om såna brutala metoder.
Svar på tråden Känner mig sjukt lurad och snuvad på min graviditet!