Depression efter abort
Hej, Jag förstår dig exakt, jag gjorde medicinsk abort för 6 månader sen. Anledningen var att det var "fel tillfälle". En 20-åring som studerar och inte har ett jobb och varken pojkvännen hade ett s.k "riktigt jobb" (då han jobbade bara deltid, mycket sällan). Ja, jag var rätt snabb på att ta beslutet, men ångrade mig efteråt. Jag hamnade i depression, fick gå till kuratorn och läkaren skrev ut antideppresivt samt sömntabletter som jag tar än idag. Det är lite svårt och säga hur man kommer över det. Jag kan ju säga att jag har haft dagar då jag bara har velat ligga i min säng och sova, det har varit dagar då jag har velat gå nära sjukhuset jag gjorde abort, det har t.om varit dagar jag ryser av att ens gå samma väg som jg gick till sjukhuset. Det är så olika,dag för dag. Tror inte riktigt jag kan hjälpa mycket än att rekommendera att gå till någon kurator. Det lär hjälpa, förhoppningsvis. Det här med att du inte kan prata med din pojkvän förstår jag också. Först kunde jag inte prata om det för att jag kände mig skyldig, men när jag blev så desperat efter att få prata ut så var jag och han på olika nivåer (han ville behålla, det var jag som ville göra abort). Han ville inte prata om det, han bortträngde det hela, medans jag ville få ut allt, ville prata ut. 'Det blev en krånglig text nu, men önskar dig lycka till, och om du vill prata ut och få hjälp, tycker jag att du ska gå till kuratorn.