• minafinastebarn

KATTFODER?? Vad välja? Tips!!

TIPS nån? Foderfråga.

Jag har 5 katter som ätit Porta 21 sensible i ca 4 år. Bra foder o så gott som spannmålsfritt.

Nu har jag satt över gänget på light varianten.

Men en av mina godingar har tröttnat på smaken samt att han behöver inte gå ner i vikt.

Kan nån tipsa om ett bra vardagligt foder??

Han är en kastrerad 8-årig perser som trivs som innekatt.

Frågade igår i en djuraffär, de sa att Arion är det nya "stora" på marknaden idag, men jag har aldrig hört talas om det.

• Svar på tråden KATTFODER?? Vad välja? Tips!!
  • nemo1

Porta 21 sensible är HELT spannmålsfritt, varför byta? Och du menar orijen, det har jag provat och ratades av mina katter. Variera och ge med fördel katterna blötmat, det är bättre än alla torrfoder som finns.

• Abbe83

Vi ger Applaws torrfoder som är spannmålsfritt till våra katter och det tycker de är jättegott.  Varje dag får de även blötmat, mjau eller bozita blötmat. 

• minafinastebarn

För katten har tröttnat på Porta 21. Äter sämre pga det. Kanonfoder!
    Nope menar Arion. Fick tom broschyr om det.
    Kan du tipsa om annat foder?

• Aniiee
    minafinastebarn skrev 2014-07-16 17:25:12 följande:

För katten har tröttnat på Porta 21. Äter sämre pga det. Kanonfoder!
    Nope menar Arion. Fick tom broschyr om det.
    Kan du tipsa om annat foder?

Det första som står på Arions Premium-påsar är kycklingmjöl. Det andra och tredje är majs..... äter katter majs? (på riktigt, alltså, jag har aldrig haft katt, då jag är allergisk).
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • nemo1

Personligen kör jag med Eukanuba, det vanliga vuxenfodret. Men mina katter och jourkatter äter till 90% blötmat, de har fri tillgång på både blöt och torrfoder. 
    Du ska varken lyssna på personalen i djuraffären eller veterinärer när det gäller foder. Enligt min veterinär har de under utbildningen ca 2-3 timmars näringslära, sen är det upp till var och en att läsa på. Veterinärerna får ju kosing för att de säljer ett visst märke.
    Läs på om foder själv och utgå från att katter är strikta köttätare. Helst ska de första tre fyra ingredienserna innehålla animaliskt protein, och givetvis helst inget spannmål alls. Fodret ska även innehålla 20-22% animaliskt fett.

Varför ger du inte blötmat? Till och med Agria har på sin hemsida börjat informera om att det är bra att ge blötmat. Där har du bara animaliskt protein och vatten, precis som i deras naturliga bytesdjur.

• EnGladPingvin

Vi varierar mellan blötmat och Orijien. Det senare är helt spannmålsfritt med hög proteinhalt och våra katter äter det med glädje. Viktigt vid torrfoder är att katterna dricker ordentligt, vilket våra två gör.

• minafinastebarn

Våra katter får mjukmat varje dag. Har fri tillgång till vatten som byts ut både morgon o kväll.
    Fyra får fortsätta på Sporta 21. Men just den femte kissen vill ha annat. Ska kolla upp era tips!

• nemo1

Både Orijen, Porta och Applaws är väldigt bra mat, men inget jag kan ge då en av mina jourkatter inte tål potatis som alla spannmålsfria foder innehåller.

• Aniiee
    nemo1 skrev 2014-07-16 20:38:35 följande:

Både Orijen, Porta och Applaws är väldigt bra mat, men inget jag kan ge då en av mina jourkatter inte tål potatis som alla spannmålsfria foder innehåller.

Orijen Regonal Red innehåller inte potatis. Inte Cat & Kitten heller. Och inte Six fish cat. Så.... Det var hela orijens utbud på kattmat. Ingen potatis.
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • nemo1
    Aniiee skrev 2014-07-16 20:52:32 följande:
    Orijen Regonal Red innehåller inte potatis. Inte Cat & Kitten heller. Och inte Six fish cat. Så.... Det var hela orijens utbud på kattmat. Ingen potatis.
    Då har de gjort om innehållet nu. Tittade precis in på zoo.se och där står det fortfarande potatis.
  • nemo1

De måste ha någon stärkelse i när de inte har spannmål och det är för det mesta just potatis.

• Aniiee
    nemo1 skrev 2014-07-16 20:55:41 följande:
    Då har de gjort om innehållet nu. Tittade precis in på zoo.se och där står det fortfarande potatis.
    Jag tänkte faktiskt precis samma sak, att de kanske hade tagit bort potatis. Jag är så nyfiken på sånt här, så jag gick in och tittade på innehållsförtekningen på deras hemsida. Som sagt, ingen potatis. Men massa andra konstiga grejer, som pepparmynta och ingefära och grejer!? Katterna får välkryddad mat Solig
  • Aniiee

Gissar på att de bytt ut potatisen mot pumpa, för det är det i =P

Orijen Regional Red för katter ser ut så här i innehållsförteckningen på deras hemsida:

Benfritt vildsvin (6 %), benfritt lamm (6 %), benfri Black Angus (6 %), Black Anguslever (6 %), benfri gris (6%), hel sill (6%), grislever (5%), torkad Black Angus (5%), torkat lamm (5 %), torkad sill (5 %), torkad lax (4%), torkad pollock (4%), lammfett (4%), gröna linser, kikärtor, röda linser, bison (3%), hela ägg (3 %), gula ärtor, nötmage (2 %), sillolja (2 %), lammlever (1 %), nötnjure (1 %), alfalfa, kelp, pumpa, butternutpumpa, spenat, morötter, äpplen, päron, tranbär, cikoriarot, maskrosrot, kamomill, pepparmyntsblad, ingefära, kummin, gurkmeja, nypon, frystorkad lammlever, frystorkad nötlever, frystorkad vildsvinslever, frystorkad nötmage.

Hade det inte varit torrfoder så hade jag helt klart kunnat äta det där själv.

• nemo1
    Aniiee skrev 2014-07-16 21:03:37 följande:
    Gissar på att de bytt ut potatisen mot pumpa, för det är det i =P

Orijen Regional Red för katter ser ut så här i innehållsförteckningen på deras hemsida:

Benfritt vildsvin (6 %), benfritt lamm (6 %), benfri Black Angus (6 %), Black Anguslever (6 %), benfri gris (6%), hel sill (6%), grislever (5%), torkad Black Angus (5%), torkat lamm (5 %), torkad sill (5 %), torkad lax (4%), torkad pollock (4%), lammfett (4%), gröna linser, kikärtor, röda linser, bison (3%), hela ägg (3 %), gula ärtor, nötmage (2 %), sillolja (2 %), lammlever (1 %), nötnjure (1 %), alfalfa, kelp, pumpa, butternutpumpa, spenat, morötter, äpplen, päron, tranbär, cikoriarot, maskrosrot, kamomill, pepparmyntsblad, ingefära, kummin, gurkmeja, nypon, frystorkad lammlever, frystorkad nötlever, frystorkad vildsvinslever, frystorkad nötmage.

Hade det inte varit torrfoder så hade jag helt klart kunnat äta det där själv.
    Massor med fisk tyvärr, det ger jag inte mina katter då det är högallergent.
  • mycketsaft
    Aniiee skrev 2014-07-16 21:01:13 följande:
    Jag tänkte faktiskt precis samma sak, att de kanske hade tagit bort potatis. Jag är så nyfiken på sånt här, så jag gick in och tittade på innehållsförtekningen på deras hemsida. Som sagt, ingen potatis. Men massa andra konstiga grejer, som pepparmynta och ingefära och grejer!? Katterna får välkryddad mat Solig
    Det stämmer att de har ändrat lite i receptet, tycker att orijen är superbra så länge man inte har en katt som är känslig mot fisk.
  • Aniiee
    nemo1 skrev 2014-07-16 22:42:09 följande:
    Massor med fisk tyvärr, det ger jag inte mina katter då det är högallergent.
    Synd =(
  • Aniiee
    mycketsaft skrev 2014-07-16 22:53:33 följande:
    Det stämmer att de har ändrat lite i receptet, tycker att orijen är superbra så länge man inte har en katt som är känslig mot fisk.
    =) Man lär sig så mycket på det här stället.
  • mycketsaft
    Aniiee skrev 2014-07-16 23:18:18 följande:
    =) Man lär sig så mycket på det här stället.
    Ja faktiskt :) Det är ju inte så ovanligt att katter är överkänsliga mot just fisk, som var det enda min förra katt kunde äta när han var risig i magen. Lättkokad torsk, då ordnade det sig nästan alltid :)
Svar på tråden KATTFODER?? Vad välja? Tips!!