KATTFODER?? Vad välja? Tips!!
Porta 21 sensible är HELT spannmålsfritt, varför byta? Och du menar orijen, det har jag provat och ratades av mina katter. Variera och ge med fördel katterna blötmat, det är bättre än alla torrfoder som finns.
Porta 21 sensible är HELT spannmålsfritt, varför byta? Och du menar orijen, det har jag provat och ratades av mina katter. Variera och ge med fördel katterna blötmat, det är bättre än alla torrfoder som finns.
Personligen kör jag med Eukanuba, det vanliga vuxenfodret. Men mina katter och jourkatter äter till 90% blötmat, de har fri tillgång på både blöt och torrfoder.
Du ska varken lyssna på personalen i djuraffären eller veterinärer när det gäller foder. Enligt min veterinär har de under utbildningen ca 2-3 timmars näringslära, sen är det upp till var och en att läsa på. Veterinärerna får ju kosing för att de säljer ett visst märke.
Läs på om foder själv och utgå från att katter är strikta köttätare. Helst ska de första tre fyra ingredienserna innehålla animaliskt protein, och givetvis helst inget spannmål alls. Fodret ska även innehålla 20-22% animaliskt fett.
Varför ger du inte blötmat? Till och med Agria har på sin hemsida börjat informera om att det är bra att ge blötmat. Där har du bara animaliskt protein och vatten, precis som i deras naturliga bytesdjur.
Både Orijen, Porta och Applaws är väldigt bra mat, men inget jag kan ge då en av mina jourkatter inte tål potatis som alla spannmålsfria foder innehåller.
De måste ha någon stärkelse i när de inte har spannmål och det är för det mesta just potatis.