• anonymtjej1

Hjääällpppp :'( såå ledsen mamma

Är inte ensam förälder egentligen utan jag har min sambo som är pappan till vårt första barn som är 2 månader nu... Men jag känner mig så sjukt ensam. Han jobbar o sliter ja, men han hjälper inte till ett skit. Skulle uppskatta något lite ändå, tex en städning eller ta dottern när hon bara vill bäras för o somnas, men nej då jag får göra allt vilket resulterat i att jag gått från en mamma som alltid är lugn o har bra tålamod till att bli en sur och stressad mamma som bara vill gå under jorden. Känner mig inte glad längre, är rädd att jag gått o blivit deprimerad pga detta att jag inte får nån avlastning alls, plus då att dottern skrikit enormt vissa kvällar o vill då bara bli buren som jag får ont i rygg axlar o arm av, o sen är hon tutte sugen hela tiden (jag ammar) o hon vill ej ta napp...

Behövde skriva av mig :''(

• Svar på tråden Hjääällpppp :'( såå ledsen mamma
  • Penida

Själv hade jag aldrig kunnat se på om min älskade sambo mådde så som du gör, jag hade givetvis gjort allt för att underlätta för honom. Jag älskar honom och vill att han ska  må bra, hans mående påverkar dessutom vår relation och hur väl han fungerar med barnen. Jag vet att min sambo känner likadant, vi har redan levt det och hjälptes åt, såg till den andre och var intresserade av att skapa en relation till vårt barn oavsett om vi arbetade eller var föräldralediga. Vi tänkte som så att vi var föräldralediga när den andre arbetade, när båda var hemma hjälptes vi självklart åt och såg till varandra.

Avskyr CIO-metoder
  • anonymtjej1
    Penida skrev 2014-07-20 00:48:36 följande:

Själv hade jag aldrig kunnat se på om min älskade sambo mådde så som du gör, jag hade givetvis gjort allt för att underlätta för honom. Jag älskar honom och vill att han ska  må bra, hans mående påverkar dessutom vår relation och hur väl han fungerar med barnen. Jag vet att min sambo känner likadant, vi har redan levt det och hjälptes åt, såg till den andre och var intresserade av att skapa en relation till vårt barn oavsett om vi arbetade eller var föräldralediga. Vi tänkte som så att vi var föräldralediga när den andre arbetade, när båda var hemma hjälptes vi självklart åt och såg till varandra.

Avskyr CIO-metoder
    Tänk om de kunde va likadan hemma hos mig o sambon....
  • Penida
    anonymtjej1 skrev 2014-07-20 00:54:25 följande:
    Tänk om de kunde va likadan hemma hos mig o sambon....
    Det borde det vara, ska han vara föräldraledig?
    Prata med honom? Älskar han dig vill han väl inte att du ska må såhär?
    Avskyr CIO-metoder
  • KristenTjej84

Ring och prata med någon, psykolog, kurator, familjeterapeut, stöd grupp för föräldrar? finns många alternativ. Livet som nybliven mamma är tufft, men jag tror du kommer klara igenom det!! men jag tror du behöver prata med någon för att du ska må bättre psykiskt. Hjälper också att ta friska promenader ute med barnvagnen tror jag, sitter man inne hela dagen blir man bara knäpp.
    Det där med att vänja bebisen vid napp kan ta tid, men fortsätt försök! hon kommer vänja sig tillslut och då är snutta på tutten hela tiden problemet borta. Ibland kan det ta veckor.
    Jag hittade några länkar som du kan använda dig av. Varsågod!! Du kommer att klara det och allt kommer att gå bra.

mind.se/var-hjalp/foraldratelefonen/

www.viforaldrar.se/forum/

www.sodersjukhuset.se/Avdelningar--mottagningar/Graviditet-och-forlossning/nyblivna-foraldrar/
    www.libero.se/Foraldrasnack/Forum/Rum/Amne/

www.minbebis.com/forum/hur-far-man-honom-att-ta-nappen-29776.html

Lycka till! önskar dig allt gott<3

• Penida
    KristenTjej84 skrev 2014-07-20 01:04:26 följande:

Ring och prata med någon, psykolog, kurator, familjeterapeut, stöd grupp för föräldrar? finns många alternativ. Livet som nybliven mamma är tufft, men jag tror du kommer klara igenom det!! men jag tror du behöver prata med någon för att du ska må bättre psykiskt. Hjälper också att ta friska promenader ute med barnvagnen tror jag, sitter man inne hela dagen blir man bara knäpp.
    Det där med att vänja bebisen vid napp kan ta tid, men fortsätt försök! hon kommer vänja sig tillslut och då är snutta på tutten hela tiden problemet borta. Ibland kan det ta veckor.
    Jag hittade några länkar som du kan använda dig av. Varsågod!! Du kommer att klara det och allt kommer att gå bra.

mind.se/var-hjalp/foraldratelefonen/

www.viforaldrar.se/forum/

www.sodersjukhuset.se/Avdelningar--mottagningar/Graviditet-och-forlossning/nyblivna-foraldrar/
    www.libero.se/Foraldrasnack/Forum/Rum/Amne/

www.minbebis.com/forum/hur-far-man-honom-att-ta-nappen-29776.html

Lycka till! önskar dig allt gott<3

Gulligt av dig men först och främst bör väl barnets pappa ta sitt ansvar? Det är inte rätt någonstans mot varken barn eller sambo att han inte gör det.
    Avskyr CIO-metoder
  • Annis1818

Det kan bli så att mannen känner att han måste jobba mer har jag läst.
    Jag kunde inte gå någonstans 1 året Emma fanns. 1 timme i veckan bar jag ledig och fick se tv. Jag vet inte varför det blev så.............
    vi hade så svårt att få barn, så han trodde kanske att det inte skulle bli något.
    Tobias fanns lite på sommaren för Emma. Men när han jobbade så gjorde han det och åt och sov.
    Att hjälpa till att stötta finns inte i Tobias värld, han är bara dum och elak.
    Alla väljer vi fel. Jag blev sjuk att leva med Tobias. Min dotter får gå på BUP efter varje kontakt med Tobias.Jag bet inte vad som är fel, men jag begravt det lila snälla Tobias som fanns en gång. .

• Themis

Men ställ lite krav, snälla vän.

Ska han vara ledigt nåt, till att börja med? Har du ett jobb?

För den bästa hävstången på att få hjälp är givetvis "lika mycket hjälp som jag får av dig första halvåret, lika mycket hjälp får du av mig där du är hemma."

Om min man då hade valt att bete sig som din så hade jag under min föräldraledighet bara kommit hem från jobbet, slängt upp fötterna på soffan "för jag är trött" och ropat på middan.

Men perspektivet att vara ensam med en bebis 24/7 och inte ens kunna träna låter inte så sexigt för en man heller och därför delar han vanligen inte så om han själv måste vara hemma.

Om bara de fåglar sjöng som sjunger bäst, hade skogen varit väldigt tyst.
  • Themis

Äsch, nu blev det fel, under HANS föräldraledighet, ska det givetvis stå.

Om bara de fåglar sjöng som sjunger bäst, hade skogen varit väldigt tyst.
  • Stjärnebo

Låter väldigt jobbigt så som du har det.. :(

Följ dom råd som låter vettiga som redan finns i tråden.
    Sedan vill jag fråga om du har en bärsele eller sjal att bära i istället för famnen?
    Har du testat olika nappar? 
    Min dotter gillade inte Mam's nappar och spottade bara ut tills hon var ca 3 månader.. Men sedan så köpte jag en Nuk napp med annan form på sugdelen som hon gillade mycket mer och har nu velat ha napp varje nattning sedan dess :) 
    Sätt lite bröstmjölk på nappen och lägg den mot hennes underläpp. 

Prata med din kille. Han kanske känner att han inte kan göra någonting för dottern. Men hon behöver ju knyta an till sin pappa också.. Och framför allt så behöver du lite ensamtid och sömn. Bara 1-2 timmar om dygnet skulle ju göra under.

Har du ingen släkt eller vänner som kan hjälpa? 
    Jag hade till och med hjälpt dig om du bott nära :)

Svar på tråden Hjääällpppp :'( såå ledsen mamma