• hanna021

Hur ofta äter och hur mycket äter era barn?

Hur ser era mat rutiner ut?

Tjej 1,5år

06.00 220 ml välling
    09.00 1 banan, ev lite macka
    11.30 Stor burk mat, lite efterrätt eller hem lagat
    15.00 1 port gröt 
    17.30 Liten burk mat, lite efterrätt eller hemlagat
    19.00 220 ml välling
  • Svar på tråden Hur ofta äter och hur mycket äter era barn?
  • fluu

Vi har inga superfastar rutiner och dottern äter olika varje gång, mest beroende på humör. Kan ta igår som exempel:

Frukost: Några tuggor hembakt fralla med smör, lite jordgubbar, 2 dl havreyoggi naturell med kanel på, två skivor prickig korv och någon tugga paprika.

Mellis: Banan, vatten, isglass.

Lunch: 0,5 dl makaroner, lite ärtor, några köttbullar, vatten.

Mellis: Korvmacka, vatten

Middag: 1,5 dl bönsallad, lite broccoli och tomater, vatten, sås baserad på sojayoggi.

Kvällsmat: Vatten, halv avocado, halv nektarin.

Hon är 2,5 år och väger 10, 5 kg och är 85 cm.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • katastrofplantagen

Kan se ut så här (snart 3 år)

07: 250 ml välling

10: mannagrynsgröt, en halv portion

13: några tuggor lunch

15: några kex eller halv frukt

18: några tuggor middag

19: 250 ml välling

Hon äter alltså inte så vidare värst mycket

• skyus

06:30 En flaska välling-220 ml

09:00 Banan eller ostsmörgås

11.30 Några skedar makaroner, 5-6 köttbullar, majs & gröna ärtor

14:30 Youghurt m flingor

17:00 Ngn sked potatismos, 4 fiskpinnar, lite broccoli

19:00 Halv leverpastejsmörgås el Youghurt.

20:00-20:30 220 ml välling

• Liten ekorre

Pojke 16 månader:

Frukost runt 8: Gröt, youghurt eller smörgås med ägg. Vatten.

Lunch (11-tiden): mängden varierar. Omelette med grönsaker eller rester. Vatten.

Mellanmål (efter vilan, mellan 14-15): frukt och vatten.

Middag (ca 18): samma mat som vi vuxna. Idag blir det fiskgryta och potatis.

• Liten ekorre
    Liten ekorre skrev 2014-07-21 07:27:48 följande:

Pojke 16 månader:

Frukost runt 8: Gröt, youghurt eller smörgås med ägg. Vatten.

Lunch (11-tiden): mängden varierar. Omelette med grönsaker eller rester. Vatten.

Mellanmål (efter vilan, mellan 14-15): frukt och vatten.

Middag (ca 18): samma mat som vi vuxna. Idag blir det fiskgryta och potatis.

Vår son tycks äta mer sällan än era barn? Men han äter med ungefär 3 timmars mellanrum och sover hela nätter. Så då borde han inte behöva äta mer, eller? Blev lite orolig. Jag har trott att typ alla barn äter som han...
  • fluu
    Liten ekorre skrev 2014-07-21 07:31:47 följande:
    Vår son tycks äta mer sällan än era barn? Men han äter med ungefär 3 timmars mellanrum och sover hela nätter. Så då borde han inte behöva äta mer, eller? Blev lite orolig. Jag har trott att typ alla barn äter som han...
    Små barn rekommenderas att äta oftare än så, men mår ditt barn bra och är friskt och glatt så är allt troligen bra.
  • Nellon
    Liten ekorre skrev 2014-07-21 07:31:47 följande:
    Mailade med kostrådgivaren på sempers hemsida för någon vecka sedan, och enligt henne är 3 h mellan målen bra. (Min son är 10 mån men det gäller nog de flesta åldrar?)
  • enLitenEmma

Tjej 1,5 år.

Ca 7,30: frukost, fil och flingor och en halv macka med pålägg.

Ca 10,00: frukt

12,00; lunch. 1 potatis, 4 köttbullar tex om man äter det, 2 pannkakor om det är det

14,30; frukt

17,00: middag. Lagad mat, samma portioner som lunchen

19,00; välling 220 dl

• Liten ekorre
    fluu skrev 2014-07-21 07:42:44 följande:
    Små barn rekommenderas att äta oftare än så, men mår ditt barn bra och är friskt och glatt så är allt troligen bra.
    Oftare än tre timmar mellan målen? När vi var hos tandläkaren sa de tvärtom. Att man absolut inte skulle ge mat med mindre än tre timmar emellan för att tänderna ska få vila.

Pojken är glad och pigg. Han är aktivare än de flesta andra barn vi träffar. Men så äter han ordentligt när han väl äter.
  • fluu
    Liten ekorre skrev 2014-07-21 08:42:01 följande:
    Oftare än tre timmar mellan målen? När vi var hos tandläkaren sa de tvärtom. Att man absolut inte skulle ge mat med mindre än tre timmar emellan för att tänderna ska få vila.

Pojken är glad och pigg. Han är aktivare än de flesta andra barn vi träffar. Men så äter han ordentligt när han väl äter.
    Till så små jo, men mår ditt barn bra som sagt så behöver du inte oroa dig.
  • Liten ekorre
    fluu skrev 2014-07-21 08:44:29 följande:
    Till så små jo, men mår ditt barn bra som sagt så behöver du inte oroa dig.
    Men borde jag lägga till ett mål någonstans? Jag vill ju att han ska få det så bra som möjligt. Typ lite frukt mellan frukost och lunch?
  • fluu
    Liten ekorre skrev 2014-07-21 08:57:16 följande:
    Men borde jag lägga till ett mål någonstans? Jag vill ju att han ska få det så bra som möjligt. Typ lite frukt mellan frukost och lunch?
    Som sagt, mår barnet bra så ser jag ingen anledning att ändra något. Alla barn är ju inte stöpta i samma form och behöver mat olika ofta och skiter blankt i att det finns rekommendationer.
Svar på tråden Hur ofta äter och hur mycket äter era barn?