• fluu

Hur ofta äter och hur mycket äter era barn?

Vi har inga superfastar rutiner och dottern äter olika varje gång, mest beroende på humör. Kan ta igår som exempel:

Frukost: Några tuggor hembakt fralla med smör, lite jordgubbar, 2 dl havreyoggi naturell med kanel på, två skivor prickig korv och någon tugga paprika.

Mellis: Banan, vatten, isglass.

Lunch: 0,5 dl makaroner, lite ärtor, några köttbullar, vatten.

Mellis: Korvmacka, vatten

Middag: 1,5 dl bönsallad, lite broccoli och tomater, vatten, sås baserad på sojayoggi.

Kvällsmat: Vatten, halv avocado, halv nektarin.

Hon är 2,5 år och väger 10, 5 kg och är 85 cm.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Liten ekorre skrev 2014-07-21 07:31:47 följande:
    Vår son tycks äta mer sällan än era barn? Men han äter med ungefär 3 timmars mellanrum och sover hela nätter. Så då borde han inte behöva äta mer, eller? Blev lite orolig. Jag har trott att typ alla barn äter som han...
    Små barn rekommenderas att äta oftare än så, men mår ditt barn bra och är friskt och glatt så är allt troligen bra.
  • fluu
    Liten ekorre skrev 2014-07-21 08:42:01 följande:
    Oftare än tre timmar mellan målen? När vi var hos tandläkaren sa de tvärtom. Att man absolut inte skulle ge mat med mindre än tre timmar emellan för att tänderna ska få vila.

Pojken är glad och pigg. Han är aktivare än de flesta andra barn vi träffar. Men så äter han ordentligt när han väl äter.
    Till så små jo, men mår ditt barn bra som sagt så behöver du inte oroa dig.
  • fluu
    Liten ekorre skrev 2014-07-21 08:57:16 följande:
    Men borde jag lägga till ett mål någonstans? Jag vill ju att han ska få det så bra som möjligt. Typ lite frukt mellan frukost och lunch?
    Som sagt, mår barnet bra så ser jag ingen anledning att ändra något. Alla barn är ju inte stöpta i samma form och behöver mat olika ofta och skiter blankt i att det finns rekommendationer.
Svar på tråden Hur ofta äter och hur mycket äter era barn?