• embia

utslag

Min son ha fått nå utslag som bara sprider sig :/ ha gått till en sjuksköterska som säger att det är nog värmeslag och torr hy. Men torr tro ja inte på och inte värmeslag heller. Vi smörjer han noga samt att utslagen ha blivit mycke värre och är bara på en sida av kroppen. Har blivit som små sår. Vi smörjer med hydrokortison nu och har gjort i snart 1,5vecka å det blr inte bättre. Nån som känner igen utslagen ?

• Svar på tråden utslag
  • embia

Ska ringa å boka en tid imorgon. Men va tycker ni, hade ni släppt iväg han på dagis när man se ut så här? Känns inge kul allt att he dit han ????

• Eleonor01
    embia skrev 2014-07-23 22:01:40 följande:

Ska ringa å boka en tid imorgon. Men va tycker ni, hade ni släppt iväg han på dagis när man se ut så här? Känns inge kul allt att he dit han ????

Nej. Jag hade inte utsatt honom eller någon annan för det. Han jan bli sämre eller smitta någon. Stanna hemma å gå till läkaren imorgon.
  • embia

Det var sjuksköterskan som sa att smörj först med mjukgörande och sedan hydrokortisonet

• Anonym (t)

Jag skulle inte skickat honom till dagis eftersom det kan vara något virus.
    Tycker du ska hoppa över kortisonet om han inte lider av utslagen, alltså att det inte kliar. (Man ska inte använda hydrokortison mer än en vecka och inte på barn under 2 år utan läkares ordination). Det finns en risk att det tas upp av kroppen när det är så stora områden som smörjs, vilket kan ge onödiga biverkningar.

Det är vanligt att barn får prickar lite nu och då, oftast är det bara att vänta ut, så länge inte barnet är påverkat på annat sätt.

• Anonym (t)

Jag hade eventuellt provat att badda lite då och då med en lite fuktig, kall handduk och sedan låtit huden andas utan krämer/mjukgörande.

Hoppas ni får något bra svar hos läkaren imorgon!

• embia

Nu ha ja varit på sjukhuset idag.. och dom hade ingen aning vad det kunde vara :/ dom hade aldrig sett nå liknande. Så imorgon ska vi till hud på sundsvalls sjukhus,och hoppas dom kan ge ett svar.. läkaren i sollefteå sa bara att det är inte orsakat av nå virus,streptokocker,höstblåsor,värmeutslag m.m. han sa bara att han hade aldrig sett ett sånt konstigt utslag.. men ja skrev ju att han verka inte vara besvärad av utslagen,men natten som va var vi mest helatiden vaken för att han kliade sig å sa aj ???? ja hoppas hoppas att dom finner ett svar imorgon! Va tro ni ska man packa med en väska ifall man bli inlagd ?

• Aileen Allannah
    embia skrev 2014-07-24 22:10:04 följande:
    Nu ha ja varit på sjukhuset idag.. och dom hade ingen aning vad det kunde vara :/ dom hade aldrig sett nå liknande. Så imorgon ska vi till hud på sundsvalls sjukhus,och hoppas dom kan ge ett svar.. läkaren i sollefteå sa bara att det är inte orsakat av nå virus,streptokocker,höstblåsor,värmeutslag m.m. han sa bara att han hade aldrig sett ett sånt konstigt utslag.. men ja skrev ju att han verka inte vara besvärad av utslagen,men natten som va var vi mest helatiden vaken för att han kliade sig å sa aj ???? ja hoppas hoppas att dom finner ett svar imorgon! Va tro ni ska man packa med en väska ifall man bli inlagd ?
    Oj! Jag hade packat lite för säkerhets skull, även om det inte är jättetroligt att ni blir inlagda.
  • Eleonor01
    embia skrev 2014-07-24 22:10:04 följande:

Hur har det gått??
  • embia

Vi va ju i sundsvall. Men dom hade inge svar heller. Utan vi fick en stark kortison och en svagare som vi ska smörja med. Det har lagt sig lite på magen.. ser inte så där lika rött ut längre.. men finns kvar. Men nu när vi ha smörjt så ha det fortfarande sprede sig :/ började ju smörja i torsdag kväll och det starkaste på fredan..

• Anonym (hm)

Usch, det ser besvärligt ut. Min dotter har haft liknande utslag i år, men inte lika aggressivt. Men hon är eksembarn, så jag har förknippat utslagen med eksemen trots att de inte ser ut som eksem. På henne kliar de, måttligt.

Om jag vore du skulle jag prova att t ex byta tvättmedel till Neutral, ifall det är någon slags kontaktallergi.

Har ni badat i någon insjö?? Det kan finnas parasiter som ger liknande utslag, det låter obehagligare än det är för de går över... Det har hänt att jag har fått utslag efter bad, men det har varit mest under baddräkten. Ja, jag griper efter halmstrån här nu men...

Hoppas i alla fall att det går över snart, när nu sjukvården inte har kunnat hjälpa er!!

Svar på tråden utslag