• embia

utslag

Min son ha fått nå utslag som bara sprider sig :/ ha gått till en sjuksköterska som säger att det är nog värmeslag och torr hy. Men torr tro ja inte på och inte värmeslag heller. Vi smörjer han noga samt att utslagen ha blivit mycke värre och är bara på en sida av kroppen. Har blivit som små sår. Vi smörjer med hydrokortison nu och har gjort i snart 1,5vecka å det blr inte bättre. Nån som känner igen utslagen ?

• Svar på tråden utslag
  • embia

Dom på hud sa att de inte va mässling.. dom tog en nål och skrapade på huden och gick iväg å titta i ett mikroskåp.. men dom sa bara att dom inte kunde säga vad de beror av.. precis nyss ringde min sambo och sa att Lucas är jätte grinig och utslagen ha sprede sig under foten ännu mera! Att han haltar då han går.. imorgon ringer jag hud igen och ska begära en tid och blodprover m.m.. han lider ju :(

• Anonym (t)
    embia skrev 2014-07-27 12:54:20 följande:

Dom på hud sa att de inte va mässling.. dom tog en nål och skrapade på huden och gick iväg å titta i ett mikroskåp.. men dom sa bara att dom inte kunde säga vad de beror av.. precis nyss ringde min sambo och sa att Lucas är jätte grinig och utslagen ha sprede sig under foten ännu mera! Att han haltar då han går.. imorgon ringer jag hud igen och ska begära en tid och blodprover m.m.. han lider ju :(

Lilleman..:( Hade ni tagit tempen? Har han några prickar i munnen/halsen?

Ja se till att de tar blodprover(även för de numera "ovanliga" barnsjukdomarna), och godta inte att bara behandla symtomen, utan ni vill ju veta orsaken! 
  • Anonym (hm)
    embia skrev 2014-07-27 12:54:20 följande:

Stackare, uppdatera oss om hur det går! Vi håller tummarna för att han blir bra fort, oavsett om de lyckas hitta orsaken eller ej.
  • embia

Nu ha vi fått svar på vad de kan vara.. gianotti crosti syndrom tror dom att han har. De e tydligen väldigt ovanligt här i sverige. Men ska tillbaka om nån vecka för att ta ett blodprov för att se att om han ha hepatit B :/

• Anonym (poohw :()

Oj men stackars! gör ont i mamma hjärtat ju :(
    Min lille har massa utslag med, men som tur är värmeutslag men när jag läser ditt inlägg att de va det som troddes vara innan, så kommer jag hålla ögonen öppna.

Några hintar som kan delas med? 

• Eleonor01
    embia skrev 2014-07-29 21:32:38 följande:

Nu ha vi fått svar på vad de kan vara.. gianotti crosti syndrom tror dom att han har. De e tydligen väldigt ovanligt här i sverige. Men ska tillbaka om nån vecka för att ta ett blodprov för att se att om han ha hepatit B :/

Vilken tur att de hjälper er iaf :) nu kan det iaf bara bli bättre =D
  • Anonym (t)

Vad skönt att ni har fått kolla upp det ordentligt och att ni ska få vidare hjälp. Läste i en annan tråd om en mamma vars son fått sådana utslag efter MPR vaccinet, men det hade inte din son fått ännu?

• embia

Är lite tveksam på att de är gianotti crosti syndrom nu. Den har dykt upp ännu mera nu! Hunden ha börjat flagnat + att han ha fått fullt i ansiktet. Och att ja har börjat fått utslag på låren :( ringde hud idag och skulle avvakta tills på freda .. de stog att gianotti inte ska klia,men Lucas han klia så pass att de ha blivit sår :/

• Anonym (t)
    embia skrev 2014-07-30 17:33:25 följande:

Är lite tveksam på att de är gianotti crosti syndrom nu. Den har dykt upp ännu mera nu! Hunden ha börjat flagnat + att han ha fått fullt i ansiktet. Och att ja har börjat fått utslag på låren :( ringde hud idag och skulle avvakta tills på freda .. de stog att gianotti inte ska klia,men Lucas han klia så pass att de ha blivit sår :/

Togs det något svalgprov eller blodprov alls eller tittade de bara på utslagen?
  • Anonym (t)

Du kan hjälpa hans immunförsvar lite på traven tills ni vet exakt vad det är, genom att ge honom extra nyttig (gärna ekologisk) mat och undvika sötsaker och halvfabrikat.
    Extra vitaminer och lite nyttiga bakterier är nog jättebra för honom nu. Holistic "dunderpulver"(dosering från 2 år så man minskar bara dosen lite), lactovitalis kids samt eye-q omega 3 tuggisar skulle jag prova att ge. (Allt går att köpa på bland annat apotea.se på nätet, men på många andra ställen också)

Sedan skulle jag låta honom vistas en liten stund i solen varje dag (utan solskydd!) så kroppen får en chans att bilda naturligt d-vitamin. 

Svar på tråden utslag