• maddiz

Lönebidrag

Nån som kan säga nåt om lönebidrag, hur mycket kan man få osv?

• Svar på tråden Lönebidrag
  • Nätverkspappan

Har du något fastställt handikapp, sjukdom eller liknande som gör att du inte är fullt kapabel till att arbeta!?

Varför vill du få lönebidrag?!

// U

• maddiz

ja jag har ett handikapp, och har rätt att få lönebidrag, men vet lite om det, om det är några nackdelar osv.

• Malounis

Maddiz

Lönen på en lönebidragsanställning ligger på avtalsenlig lön för branchen. Man har samma rättigheter (och skyldigheter) som vid en vanlig anställning. För dig som anställd märks ingen skillnad.
    Jag har haft lönebidragsanställning vid två tillfällen. En bra möjlighet för oss som av olika skäl har det extra svårt att hävda oss på arbetsmarknaden att få möjlighet till arbete.

Nätverkspappan

Vilken fråga. TS frågade väl därför att det fanns en anledning, inte bara för att "lönebidrag, det vore kul att få".

• maddiz

Tack för svaret..
    Nä jag tycker det känns inte kul..men för mig är det alternativ, eftersom ingen arbetgivare anställer mig pga mitt handikapp, fattar inte varför..
    Har en medfödd höftledsluxination, och det är då knappast hjärnan som det är fel på.
    Nu är det en som vill anställa mig, så jag lär ringa AF idag, men det var lite beroende på lönebidraget.
    Är det riktigt att man bara får ha det i 4 år, eller kan man få det längre?

• maddiz

Nätverkspappan..nä jag har aldrig varit fullt kapabel till att jobba, eftersom jag är handikappad.
    Tror du att det är nåt jag strävar efter, då tror du jäkligt fel.
    På ditt inlägg verkar det som det..

• Malounis

Maddiz

Nä, det är inte kul att folk är rädda för att anställa en pga av att man inte är helt frisk
    Jag vet inte hur länge faktiskt man får ha lönebidrag. Tanken är kanske att arbetsgivaren ska vilja anställa en som vanligt efter lönebidragsperioden. Då har dom ju sett vad man går för och törs anställa en.

Hoppas det ordnar sig för dig och du får lönebidraget!

• jenniekk

En nära anhörig jag känner har gått på lönebidrag i 10år på ett och samma ställe så möjlighet till "vanligt" arbete verkar va svårt och få. Finns inge regler för hur länge man får gå på samma ställe heller då...?

• April Mamma

Det stämmer att det är 4 år som man får gå på lönebidrag.
    Anledningen till lönebidrag är att långtidsarbetlösa/handikappade osv skall komma ut i arbetslivet OCH att få en forttsatt anställning hos företaget/firman om det fungerar bra.

Precis som Malounis skriver så följer de som går på lönebidrag samma avtal som branchen.

• jenniekk

April Mamma- Men antagligen stämmer inte detta. Då min anhörig har gått på samma ställe i 10 år på lönebidrag och AF bara förlänger år efter år...

• Diwa

Lönebidrag kan utgå med upp till 75% av lönekostnaden för arbetsgivaren men det finns krav så att de itne anställer dig under bidragsprioden och låter dig gå sen...

så prata med din arbetsförmedlare och sen är det upp till din potentielle arbetsgivare att söka bidragen...

(min sambo har egentligen 50% arbetshandikapp)

Svar på tråden Lönebidrag