Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Vänskap vs kärlek - var går gränsen?

Var går den gränsen egentligen? När man vill hänga med någon? vara nära någon? Längtar? Vill röra, ta på personen? När man har sex? När man kan säga "jag älskar dig" och menar det?

Har en nära vän sen många år som får den gränsen att flytaibland. Det kan gå långa tider utan att vi ses men när vi ses så är det en så härlig feel-good känsla som kommer. Bara att göra ngt tillsammans, mår så bra i hans närhet. Behöver inte snacka alls. Men kan göra det, och har gjort det när ngt krisat.

Vi har känt varandra i åratal, umgåtts nära men aldrig varit ett par. Har aldrig haft sex men är gärna nära varandra. Andra vänner har man tappat över tid men den här vänskapen har bestått.
    Blir förundrad ibland när jag läser en del trådar. En del beskriver sina mångåriga förhållanden lite som jag känner med min vän. Som att de är gifta med sin bäste vän, kärlek men inte passion längre.
    Ville väl inte egentligen något med tråden men fastnade i någon filosofisk fundering runt detta....

• Svar på tråden Vänskap vs kärlek - var går gränsen?
  • Anonym (TS)
    Cuddles skrev 2014-07-24 18:01:49 följande:

Jag tror man kan älska sin vän, och då är det precis som du beskriver. Skillnaden varför du har honom som vän och inte som man är att ni inte tänder på varandra, ni vill inte ha sex.

Det ultimata är att hitta en man som din vän och att det även finns en attraktion mellan er. Det är nog det enda som skulle kunna få mig ur singellivet.

Det flesta här på FL verkar snarare söka passion än den sortens kärlek. Intressant att du har en annan åsikt.
  • Anonym (TS)

Hh - vad är en riktig relation då? När man läser här så tycks många lämna kärleksrelationer som blivit vänskapliga för att söka passion, hetta, förälskelse.

• Anonym (TS)

Diskussionen glider lite åt vart gränsen för otrohet går. Känns som en annan diskussion men det är intressant att läsa era svar.

Man kan fundera över vad en kärleksfull vänskapsrelation är vs en vänskaplig kärleksrelation....

• Anonym (TS)

Kan tillägga att vi är runt 50 och har känt varandra i över 25 år. Vi är båda gifta och har familj sedan ca 15 år. Familjerna umgås frekvent. Vi umgås ytterst sällan på tu man hand. Med att "vara nära" menar jag att jag tolererar att han står närmare mig rent fysiskt än vad jag tolererar att tex en kollega gör. Gillar annars inte när folk står för nära. Vi har inte fysisk kroppskontakt, vi rör inte vid varandra.

• Anonym (TS)
    Anonym (Martin) skrev 2014-07-25 14:56:03 följande:

Har du pratat med honom om det? Går det att prata om sånt?

Alltså, jag tror ju egentligen inte på det där att en man och en kvinna "bara" kan vara vänner. Det kommer alltid att finnas en viss sexuell spänning. Frågan är bara hur man hanterar det. Man behöver ju heller inte alltid gå på sina impulser. Man kan bekräfta dom och välja att inte gå på den. Det är ju också den där spänningen som gör den typen av dynamik så intressant...

Nja. Beror på vad du menar med prata. Vi vet ju båda att vi gillar att hänga, göra saker tillsammans. vi kan prata om allvarliga och känsliga saker men kanske inte just om var vi står i relation till varandra då. Men kan prata om näras bortgång, sorg, sjukdom och sånt tungt. Samtidigt tror jag vi vet var vi står, nära men efter respektive som givetvis går före.

Finns nog en attraktion men den har vi liksom valt bort på något sätt.
Svar på tråden Vänskap vs kärlek - var går gränsen?