• Solveig og Kosinus

"Hur gör man barn?"

Min äldste är sex år. Han har ett småsyskon och jag har berättat att mamman har ett bebisägg i magen och när pappan ger henne ett bebisfrö så smälter de samman och det blir en bebis.

Nu har han på dagis hört att bebis blir till genom att mamman och pappan pussas nakna under täcket och vill veta exakt hur pappan ger det där fröet.

Hur har ni berättat för era sexåringar om reprodruktion?

• Svar på tråden "Hur gör man barn?"
  • Lilla Fjun

Haha Jag har oxå en sexåring och bara väntar på att frågan ska dyka upp. Favoritar tråden och hoppas på många förslag!

• Praktikant

Jag har berättat för barnen att i mamman finns det ägg och i pappan finns det spermier. Som måste träffas för att det ska bli en bebis.

Då måste snoppen och snippan träffas så att spermierna kan simma till ägget. Då blir dey bebis.

Eller så finns det en jättebra bok som heter familjeboken. Jag hade en 4-åring som berättade om hur ett barn blir till tack vare att de läste boken hemma.

• Flickan och kråkan

Vi har en 6,5-åring och 5-åring som vet sedan sådär 1,5 år tillbaka. De har en 1-årig lillebror. Hur han kom in i magen.....hur de själva kom in i magen/blev till....var en oundviklig fråga . De vet att pappans frö ko.mer till mammans ägg när pappan stoppar in snoppen i mammans snippa. Högst odramatiskt tycktes de verka tycka att just den biten var. Så små att snoppar och snippor var som de flesta andra kroppsdelar. De var mest undrande över vad bebisen gjorde i magen, hur den åt, att den missade i samma vatten som den drack och hur den skulle komma ut . "Hur jag blev till" läste vi mååååånga gånger .

• chrissepisse

Jag har sagt att pappan stoppar snoppen i mammas snippa så att spermierna kan simma över till ägget och bilda en bebis. Min äldste son var fyra när det kom på tal och mellansonen skulle fylla sex. Jag har berättat när frågan om hur bebisen har kommit in i magen har ställts. Jag ser ingen mening med att komma med en bortförklaring. Om du tycker det är jobbigt att hitta orden, låna en bok för barn i ämnet och läs.

• Penida
    chrissepisse skrev 2014-07-24 22:45:04 följande:

Jag har sagt att pappan stoppar snoppen i mammas snippa så att spermierna kan simma över till ägget och bilda en bebis. Min äldste son var fyra när det kom på tal och mellansonen skulle fylla sex. Jag har berättat när frågan om hur bebisen har kommit in i magen har ställts. Jag ser ingen mening med att komma med en bortförklaring. Om du tycker det är jobbigt att hitta orden, låna en bok för barn i ämnet och läs.

Avskyr CIO-metoder
  • Neithotep
    chrissepisse skrev 2014-07-24 22:45:04 följande:

Har sagt på liknande sätt, grabbarna har vart nöjda med det svaret och det har inte blivit särskilt mycket följdfrågor.
  • Gladskit

Man får anpassa sig till barnets nivå. Och sen inte ge mer info än de efterfrågar. Om man börjar förklara långsamt och barnet efter första meningen säger "ok" och skuttar iväg nöjt med det svaret så finns det ingen anledning att gå vidare och utveckla. Tids nog lär de fråga igen

Jag har en åttaåring och första gångerna han frågade var det lite svårt att veta hur man skulle svara för han var väldigt intresserad av sin snopp just då. Så hade jag förklarat rent tekniskt att snoppen skulle IN i snippan är det inte omöjligt att han hade frågat första bästa dagiskompis om hon ville prova och det hade inte varit så lyckat.

• fluu

Har inte berättat för min egen unge, men för andras( ja, med tillåtelse). Brukar köra sanningen i stil med: " Inne i pappan så finns ett frö som kallas spermie och i mammans mage finns ett ägg. Pappa stoppar in sin snopp i mammas snippa och så åker spermien till ägget i mammans mage. Spermien simmar in i ägget och så börjar bebisen växa och efter ungefär nio månader kommer bebisen ut genom snippan".

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Gladskit

Som motvikt till "pappa stoppar snoppen i snippan" kan man säga som Cecilia Blankens att "mamman satte sig på pappans snopp"

• fluu
    Gladskit skrev 2014-07-25 11:03:43 följande:
    Som motvikt till "pappa stoppar snoppen i snippan" kan man säga som Cecilia Blankens att "mamman satte sig på pappans snopp" smile1.gif
    Det bör man dock inte säga till ett intelligent barn. Hade jag fått höra det som liten så hade jag aldrig mer vågat sätta mig i en killes/mans knä ;)

Eller som min kompis som hade hört att barn blev till genom att mamman och pappan kramas, han kramade en tjej och gick sedan och hade ångest i veckor över att han skulle bli pappa innan hans föräldrar fick reda ut det ordentligt ;)
  • Gladskit
    fluu skrev 2014-07-25 11:48:00 följande:
    Det bör man dock inte säga till ett intelligent barn. Hade jag fått höra det som liten så hade jag aldrig mer vågat sätta mig i en killes/mans knä ;)

Eller som min kompis som hade hört att barn blev till genom att mamman och pappan kramas, han kramade en tjej och gick sedan och hade ångest i veckor över att han skulle bli pappa innan hans föräldrar fick reda ut det ordentligt ;)
    Nä det är sant, jag skulle inte heller sagt så.
    Men det gör man ju som man vill med, det får stå för henne!
  • Solveig og Kosinus

Jag har funderat just på det där om jag bara ska säga att snoppen ska in i snippan. Spermierna och äggcellen har vi redan avhandlat.

Boken ett barn blir till har vi, vi har mest tittat på bilderna hur barnet utvecklas i magen.

• fluu
    Solveig og Kosinus skrev 2014-07-25 18:40:00 följande:
    Jag har funderat just på det där om jag bara ska säga att snoppen ska in i snippan. Spermierna och äggcellen har vi redan avhandlat.

Boken ett barn blir till har vi, vi har mest tittat på bilderna hur barnet utvecklas i magen.
    Varför inte säga det?
  • Solveig og Kosinus
    fluu skrev 2014-07-25 18:58:18 följande:
    Varför inte säga det?
    Jag ska nog det nästa gång han frågar. Förra gången började han prata om nåt helt annat plötsligt så vi hann aldrig in på det.

Tänkte bara höra mig för hur andra han berättat om det hela.
  • Majsan70

Vi har inte behövt berätta. Vi föder upp katter och barnen har ju vart med genom hela processen med löp o parning till förlossning så de har haft stenkoll. 

• pularn

Mina killar är 26 och 18 och tror fortfarande att barn kommer med storken då jag fortfarande inte har berättat den jobbiga sanningen.
    Dom skolkade nog mesta tiden av sexualkunskapen men det är jag okej med.

Börjar känna att det är dags att i alla fall berätta sanningen till den äldsta sonen men vet inte riktigt hur jag ska få fram orden. Eftersom att han inte är så intresserad i läsning så tror jag inte att boken "hur barn blir till" är till någon hjälp.
    Några idéer?

tack
  • anonym2007

jag gjorde så att jag sa hur det var på riktigt och då tänkte jag att han inte skulle förstå men han förstod exakt så tips är att inte göra så om ni inte vill.Gravid

Svar på tråden "Hur gör man barn?"