• Anonym (billiggourmet)

Köper du Ica Basic, Coop X-tra, Eldorado m.m.? Varför/Varför inte?

Jag köper ofta Icas äppelmos, Icas havregryn, Ica Basic handtvål, Ica Basic tvättmedel, Coop X-tra näsdukar och annat. Så länge det är bra så bryr jag mig inte om märket. Bojkottar dock allt kött och fågel som inte är svenskt, oavsett märke. Köper inte ägg från burhöns heller.

Icas grejer brukar vara bra. Eldorado? Nja, var längesedan jag handlade på Willy:s eller någon annan affär som säljer det märket, men jag skulle inte vilja köpa något ätbart igen av märket Eldorado. Handtvål och liknande går bra.

• Svar på tråden Köper du Ica Basic, Coop X-tra, Eldorado m.m.? Varför/Varför inte?
  • Tow2Mater
    Anonym (hm) skrev 2014-07-25 01:54:27 följande:

Jag misstänker att de här märkena som är kedjornas "egna" är tillverkade i rena slavfabriker för att få ned priset. Är det verkligen bara priset som är av intresse?

Ofta kostar de mindre eftersom butikerna tar betalt av andra märken att få tillhandåhalla produkter på sina hyllor. Ibland behover det inte vara nån annan skillnad, det beror på produkt.
  • Anonym (hm)

Jag har faktiskt prövat men tycker det väldigt ofta är lite lägre kvalitet och att det ofta inte smakar lika bra som originalprodukten. Men förbrukningsartiklar, papper, tvål etc där spelar det ju mindre roll.

• Jemp

En del saker ja.

Väljer ekologiskt på det som finns etc. På vissa saker i övrigt tar jag det billigaste, vissa andra smakar inte lika bra.

Dvs märken skiter jag i.

Ekologiskt/fairtrade/innehåll går först, där jag inte upplever så stor kvalitetsskillnad tar jag det billigaste.

• Anonym (tycker)

Märkena Eldorado (Willys/Hemköp) och Euroshopper/ICA Basic (ICA) undviker jag konsekvent eftersom de visat sig hålla undermålig kvalitét och man inte vet vem tillverkaren är. Av dessa är Eldorado sämst. Coop X-tra är väl ett "nja". Men även för miljön, bönderna och producenterna är det till ondo att välja det allra billigaste. Prispress bäddar för lägre löner, sämre arbetsförhållanden, färre arbetstillfällen för andra människor och i förlängningen och på lång sikt drabbas man själv på ett eller annat sätt.

Vid ett tillfälle gjorde en annan kund mig uppmärksam på Eldorados pistagenötter - i den genomskinliga påsen låg nämligen en cigarettfimp mitt bland de oskalade pistagenötterna. 

• amia01

Köper aldrig EMV, oavsett märke. Flera anledningar:
    - Vill ha ett stort utbud av varor att välja på, olika fabrikat och märken. I butikerna ökar hela tiden EMV på bekostnad av andra fabrikat.
    - Billiga produkter är sällan hållbart producerade, alternativ innehåller dom en massa skit...
    - EMV smakar sämre! Är man van att äta mat på bra råvaror känner man skillnaden!
    -Mat är viktigt och bara en liten del av vår hushållsbudget. Vi inte är rika, men jag sparar hellre på allt annat än mat!

• Frida 84

Min man och jag försöker äta näringsriktigt och hälsosamt (hemlagat) och på så vis spar vi pengar i längden eftersom man blir friskare och lever sundare vilket sänker sjukfrånvaron,läkarbesök,tandvård etc när man blir äldre förhoppningsvis. Vi har som budget 7000 kr i månaden för mat och då köper vi alltid direkt från lokala köttboden och närproducerade ägg och grönsaker. Majonäs tex är svårt att veta vart äggen kommer ifrån så den gör vi helt själva,likaså sylt och saft. När vårt första barn kommer i november blir det lite svårare att hitta mat till henne som är utan tillsatser och trams.
    Min lillebror äter ofta en massa färdigpaketerad micromat och halvfabrikat och har oftare hål i tänder och mindre ork generellt men han gillar tyvärr att leva så.
    Skulle tex aldrig ge mitt barn lättmargarin på smörgås när det finns riktigt smör. Ica bacis eller Eldorado skulle aldrig komma in i mitt skafferi. 

Ta hand om er och ät sunt och lev långsiktigt

• Atena

Köper i princip aldrig lågprismärken, det smakar helt enkelt fel till att börja med och jag är högst osäker på kvaliteten, även om det är främst smaken för min del. Jag är också extremt smakkänslig så det har nog sin förklaring där. Lagar nästan all mat själv också av samma anledning, vill ha ren mat.

• Anonym (Japp!)

Jag köper frysta bär och grönsaker, kaffe och lite städ- och tvättartiklar av de märkena.

Ica-basic har inte sämre råvaror. De har större och billigare förpackningar. I Sverige får man inte sälja skit.

• Anonym (Japp!)
    amia01 skrev 2014-07-31 00:05:05 följande:

Köper aldrig EMV, oavsett märke. Flera anledningar:

- Vill ha ett stort utbud av varor att välja på, olika fabrikat och märken. I butikerna ökar hela tiden EMV på bekostnad av andra fabrikat.

- Billiga produkter är sällan hållbart producerade, alternativ innehåller dom en massa skit...

- EMV smakar sämre! Är man van att äta mat på bra råvaror känner man skillnaden!

-Mat är viktigt och bara en liten del av vår hushållsbudget. Vi inte är rika, men jag sparar hellre på allt annat än mat!

Insikt innan åsikt.

www.ica.se/icas-egna-varor/varumarken/ica-basic/
  • kallebakom

jag snål jag vet... men köper oftast det billigaste å skiter i smaken,konstigt för jag rik som ett troll men vet att en dag så bra med pengar,därav snål,,men tex ica basic har bara tex deras tigerkaka --mumms !!! deras chokladfylda kex !! smaskens kostar inget alls typ

• Anonym (A)
    Atena skrev 2015-07-20 18:53:24 följande:
    Köper i princip aldrig lågprismärken, det smakar helt enkelt fel till att börja med och jag är högst osäker på kvaliteten, även om det är främst smaken för min del. Jag är också extremt smakkänslig så det har nog sin förklaring där. Lagar nästan all mat själv också av samma anledning, vill ha ren mat.
    Samma här.
Svar på tråden Köper du Ica Basic, Coop X-tra, Eldorado m.m.? Varför/Varför inte?