• tobbe01

    Solsemester?

    Vi har värmebölja här i Sundsvall (och i stora delar av landet antar jag?) Det jag blir så fundersam över är att jag ser att grannarna som nyligen berättade att de skulle åka på en häääääärlig solsemester nu har dragit ned sina persienner och sitter inte ute på sin soliga balkong! Är solen utomlands bättre än den vi har här hemma?

  • Svar på tråden Solsemester?
  • EttSuntLeverne

    Klimatet är mildare, fuktigare och mer svalkande söderut.

    31 grader i Spanien är inte som 31 grader i Sverige - verkligen inte.

    På samma sätt som 15 minus i mellersta och södra Sverige är bra mycket mer plågsamt än 15 minus i norra Sverige.

  • tobbe01
    EttSuntLeverne skrev 2014-07-25 18:57:36 följande:

    Klimatet är mildare, fuktigare och mer svalkande söderut.

    31 grader i Spanien är inte som 31 grader i Sverige - verkligen inte.

    På samma sätt som 15 minus i mellersta och södra Sverige är bra mycket mer plågsamt än 15 minus i norra Sverige.


    Okej! Ja då kan det ju vara värt några tusenlappar för att få den där lite "bättre" värmen kanske. Man undrar ju varför spanjorerna har siesta mitt över dagen istf att njuta av sol och värme? Här hemma har vi alltså en annan typ av värme som är "sämre"? och ändå så tvingas vi att genomlida den på vår arbetsplats utan nåd....................................................ingen siesta under värmeböljan.
  • tobbe01

    Hett som i helvete idag också......................! 

  • Gryntroll

    För mig är upplevelsen av naturen, maten lokalbefolkningen, byggnaderna osv en minst lika stor anledning till semester utomlands som klimatet. Att tro att en solsemester till ex Medelhavet endast handlar som värme och sol låter lite inskränkt i min mening.

  • tobbe01
    Gryntroll skrev 2014-07-26 07:40:09 följande:

    För mig är upplevelsen av naturen, maten lokalbefolkningen, byggnaderna osv en minst lika stor anledning till semester utomlands som klimatet. Att tro att en solsemester till ex Medelhavet endast handlar som värme och sol låter lite inskränkt i min mening.


    Jo men det brukar ju alltid heta hur sköööööönt det är med sol och värme! När det gäller naturen så är väl den svenska helt outstanding så här års? (minus värmen för min del)
  • Gryntroll

    Absolut är den svenska naturen vacker och oslagbar. Har själv segelbåt och vistas mycket i skärgården och älskar verkligen den svenska sommaren. Men det är ändå en helt annan grej att komma till ex Grekland och dofta de stekheta pinjeskogarna, åka de slingrande vägarna runt olivlundar och se begoniabuskarna frodas (inte bara som en liten krukväxt som här hemma) osv. Ledsen att säga det men det låter verkligen bitter och missunnsamt att inte vilja inse att det är en annan grej helt enkelt som för många kompletterar upplevelserna på en härlig semester.

  • K grrl
    EttSuntLeverne skrev 2014-07-25 18:57:36 följande:

    Klimatet är mildare, fuktigare och mer svalkande söderut.

    31 grader i Spanien är inte som 31 grader i Sverige - verkligen inte.

    På samma sätt som 15 minus i mellersta och södra Sverige är bra mycket mer plågsamt än 15 minus i norra Sverige.


    Eh. Sluta sprida myter.
  • EttSuntLeverne
    K grrl skrev 2014-07-26 09:20:55 följande:

    Eh. Sluta sprida myter.


    Hursa?

    Vad i det jag skrev är en myt, menar du?
  • tobbe01
    Gryntroll skrev 2014-07-26 08:44:23 följande:

    Absolut är den svenska naturen vacker och oslagbar. Har själv segelbåt och vistas mycket i skärgården och älskar verkligen den svenska sommaren. Men det är ändå en helt annan grej att komma till ex Grekland och dofta de stekheta pinjeskogarna, åka de slingrande vägarna runt olivlundar och se begoniabuskarna frodas (inte bara som en liten krukväxt som här hemma) osv. Ledsen att säga det men det låter verkligen bitter och missunnsamt att inte vilja inse att det är en annan grej helt enkelt som för många kompletterar upplevelserna på en härlig semester.


    Nej ta det inte så. Det är dig väl unt. Det är förresten sällan tycker jag som det pratas om pinjeskogar och olivlundar som drar utan det är sooooool och vääääärme som är så sköööööönt!! Ursäkta att jag verkar bitter men det är den här jä...la värmen som plågar mig.
Svar på tråden Solsemester?