Jag över-äter, hjälp!
Gör det till ditt huvudfokus att bryta stressen, istället för att fokusera mest på maten.
Stress påverkar ofta hur man äter. Jag vet med mig att jag tenderar att äta mycket sämre, oftare och mer när jag är stressad. Sover jag dåligt blir jag också sugen på mycket mer skräp. Stress orsakar ju dessutom ofta dålig sömn. Så allt hänger ihop, och det är lätt att komma in i en ond spiral. Man stressar, äter dåligt för att man inte har tid och ork att äta bra, eller äter för att försöka lugna sig själv, sover dåligt för man är stressad och blir ännu tröttare och mer stressad nästa dag, äter ännu sämre, orkar inte motionera osv. Och dålig sömn, dåliga matvanor, brist på fysisk aktivitet och otillräcklig mental återhämtning gör att man blir ännu mer stresskänslig. Och så snurrar det på.
Så fundera inte på vikten just nu, fundera på vad du behöver göra för att få ett större lugn. Att jobba 80 timmar i veckan är inte hållbart i längden förstås, hur kan du komma ner i tid igen? Vissa saker som stressar en måste man eliminera, men ibland kanske inte det går direkt och då behöver man hittar sätt för att lära sig leva med stressfaktorerna så det inte äter lika mycket på en. Skulle jag föreslå en enda sak nu är det att ta en promenad varje dag. Eller cykla eller något annat, men någon form av fysisk aktivitet, och allra helst ute i naturen och gärna helt för dig själv så hjärnan får vila, alternativt med en vän som får dig att må bra. Välj mat som ger dig det din stressade kropp behöver nu, vitaminer, mineraler, fibrer, mångsidig och god mat. Minska på sådant som kaffe och godis, det stressar bara ännu mer. Någon form av mindfulness/yoga/avslappningsövningar eller liknande kan vara bra för att öva på att hitta lugn, och kunna stänga ute stresstankarna.