• Storasyster29

Jag över-äter, hjälp!

Det känns som att jag är besatt av mat.. :(  Stor del av dagen tänker jag på mat. Tänker på när det är "ok" att äta nästa gång och ser fram emot det. När jag kommer hem eller om ngn ser mig äta något kan jag ljuga om när jag senast åt så ingen ska se hur mycket jag äter. 
    Jag KAN INTE slänga mat. Det går inte. Jag äter upp allt som finns, även när jag känner att det egentligen är stopp. Jag äter ändå ganska bra mat, och rör mig mycket, så jag har inte SÅ mycket övervikt. 15 kg kanske. Men va trött och besviken jag blir på mig själv. :(  

Känner mig som en så vek människa. Jag pallar inte hungerskänslor. Och jag är så stressad hela tiden. Mat är väl nöje för mig just nu antar jag. Jobbar ca 80 timmar varje vecka sedan några månader. Har småbarn hemma som inte somnar förrän 21-22 på kvällen hur vi än gör för tillfället. Och då däckar jag med. Så jag har NOLL och ingen fritid. Pressad ekonomiskt. 

Så jag antar att maten är min.. tröst? 
    Har i ett par perioder kört LCHF och trivts riktigt bra med det. 
    Kört 5:2, Naturdiet m m tidigare. Vet inte om sådana dieter gör att man dessutom har extra aptit nu på allt man låtit bli tidigare. 

VAD ska jag göra för att bryta detta beteende..?  Jag vill ju för sjutton inte ha den här degkroppen längre.  Och det känns riktigt sjukt att trycka i sig mat när man redan är mätt och att spendera så mycket tid på att just tänka på MAT. :/ 

• Svar på tråden Jag över-äter, hjälp!
  • Anonym (Tåsstu)

Drick mycket vatten!

• sportpappa

Ett knep för att inte äta mer än en portion är att inte ha mer mat än just en portion. Antingen så lagar du bara en portion, men det kan vara svårt eftersom recept ofta är på 2-4 portioner. Om du gör mer än en portion så gör du matlådor av övriga portioner samtidigt som du lägger upp till dig själv. Då finns det aldrig mer mat än just vad du ska äta.

• Kpax

För mig är det lättare att äta bra när jag jobbar mycket, på arbetstid kan jag ju inte gå och småäta! :)

Det som funkar bäst för mig är planering. Jag planerar veckans alla middagar och luncher (i princip alltid rester av gårdagens middag), skriver en inköpslista, och handlar bara det som står på den. NÄR JAG ÄR DUKTIG. Just nu äter jag allt i min väg.

Jag älskar också att äta, och jag äter minst lika mycket som min 187 cm långa snickare till sambo. Däremot är min mage inte så förtjust varken i portionsstorlekarna eller i hastigheten jag äter.

Om LCHF funkade bra, ska du inte köra det då? Håll koll på portionsstorlekarna och småät gurkstavar och minimorötter när du behöver tugga på något. Det finns många LCHF-recept som låter jättegoda, både mat och småplock som chokladbollar, nötbars och liknande.

• Sorbus

Gör det till ditt huvudfokus att bryta stressen, istället för att fokusera mest på maten.
    Stress påverkar ofta hur man äter. Jag vet med mig att jag tenderar att äta mycket sämre, oftare och mer när jag är stressad. Sover jag dåligt blir jag också sugen på mycket mer skräp. Stress orsakar ju dessutom ofta dålig sömn. Så allt hänger ihop, och det är lätt att komma in i en ond spiral. Man stressar, äter dåligt för att man inte har tid och ork att äta bra, eller äter för att försöka lugna sig själv, sover dåligt för man är stressad och blir ännu tröttare och mer stressad nästa dag, äter ännu sämre, orkar inte motionera osv. Och dålig sömn, dåliga matvanor, brist på fysisk aktivitet och otillräcklig mental återhämtning gör att man blir ännu mer stresskänslig. Och så snurrar det på.

Så fundera inte på vikten just nu, fundera på vad du behöver göra för att få ett större lugn. Att jobba 80 timmar i veckan är inte hållbart i längden förstås, hur kan du komma ner i tid igen? Vissa saker som stressar en måste man eliminera, men ibland kanske inte det går direkt och då behöver man hittar sätt för att lära sig leva med stressfaktorerna så det inte äter lika mycket på en. Skulle jag föreslå en enda sak nu är det att ta en promenad varje dag. Eller cykla eller något annat, men någon form av fysisk aktivitet, och allra helst ute i naturen och gärna helt för dig själv så hjärnan får vila, alternativt med en vän som får dig att må bra. Välj mat som ger dig det din stressade kropp behöver nu, vitaminer, mineraler, fibrer, mångsidig och god mat. Minska på sådant som kaffe och godis, det stressar bara ännu mer. Någon form av mindfulness/yoga/avslappningsövningar eller liknande kan vara bra för att öva på att hitta lugn, och kunna stänga ute stresstankarna.

• Annelie 76

Ja, att inte äta (fasta, Nutrilett osv) programmerar kroppen att vilja ha mer mat. Dina hormoner blir inställda på att öka hunger och minska mättnad. Bästa sättet att komma tillrätta med det här är LCHF och att inte laga till mer än du ska äta. Anna Hallen har en handflatemetod som visar lagom mängd mat, annars kan man använda tex ett kostregistrerinhsverktyg där man väger maten och för in. Vilket som passar dig bäst beror på hur du är som person. Men LCHF är definitivt bästa sättet att släppa matfixeringen.

• Storasyster29
    Kpax skrev 2014-07-26 13:12:47 följande:

För mig är det lättare att äta bra när jag jobbar mycket, på arbetstid kan jag ju inte gå och småäta! :)

Det som funkar bäst för mig är planering. Jag planerar veckans alla middagar och luncher (i princip alltid rester av gårdagens middag), skriver en inköpslista, och handlar bara det som står på den. NÄR JAG ÄR DUKTIG. Just nu äter jag allt i min väg.

Jag älskar också att äta, och jag äter minst lika mycket som min 187 cm långa snickare till sambo. Däremot är min mage inte så förtjust varken i portionsstorlekarna eller i hastigheten jag äter.

Om LCHF funkade bra, ska du inte köra det då? Håll koll på portionsstorlekarna och småät gurkstavar och minimorötter när du behöver tugga på något. Det finns många LCHF-recept som låter jättegoda, både mat och småplock som chokladbollar, nötbars och liknande.

Jag ooorkar inte köra lchf just nu. Det är så mycket man inte får äta och jag frestas så av maten som mannen min lagar. Försöker dock utesluta kolhydrater så gott det går. Väljer ofta bort pastan/potatisen t ex. Jag får försöka sparka mig själv i rumpan. 
    Det jag småäter är inte onyttigt för det mesta. Det kan vara just en portion kvarg eller så. Men jag vill slippa besattheten av det..  

sportpappa: tyvärr funkar det inte att laga EN portion när vi är fyra i familjen. Man lagar rätt mycket mat, gärna så vi alla har matlåda till nästa dag. Men däremot brukar jag försöka tänka: vad är en rimlig portion egentligen? 
  • Storasyster29
    Sorbus skrev 2014-07-26 13:27:21 följande:

Gör det till ditt huvudfokus att bryta stressen, istället för att fokusera mest på maten.
    Stress påverkar ofta hur man äter. Jag vet med mig att jag tenderar att äta mycket sämre, oftare och mer när jag är stressad. Sover jag dåligt blir jag också sugen på mycket mer skräp. Stress orsakar ju dessutom ofta dålig sömn. Så allt hänger ihop, och det är lätt att komma in i en ond spiral. Man stressar, äter dåligt för att man inte har tid och ork att äta bra, eller äter för att försöka lugna sig själv, sover dåligt för man är stressad och blir ännu tröttare och mer stressad nästa dag, äter ännu sämre, orkar inte motionera osv. Och dålig sömn, dåliga matvanor, brist på fysisk aktivitet och otillräcklig mental återhämtning gör att man blir ännu mer stresskänslig. Och så snurrar det på.

Så fundera inte på vikten just nu, fundera på vad du behöver göra för att få ett större lugn. Att jobba 80 timmar i veckan är inte hållbart i längden förstås, hur kan du komma ner i tid igen? Vissa saker som stressar en måste man eliminera, men ibland kanske inte det går direkt och då behöver man hittar sätt för att lära sig leva med stressfaktorerna så det inte äter lika mycket på en. Skulle jag föreslå en enda sak nu är det att ta en promenad varje dag. Eller cykla eller något annat, men någon form av fysisk aktivitet, och allra helst ute i naturen och gärna helt för dig själv så hjärnan får vila, alternativt med en vän som får dig att må bra. Välj mat som ger dig det din stressade kropp behöver nu, vitaminer, mineraler, fibrer, mångsidig och god mat. Minska på sådant som kaffe och godis, det stressar bara ännu mer. Någon form av mindfulness/yoga/avslappningsövningar eller liknande kan vara bra för att öva på att hitta lugn, och kunna stänga ute stresstankarna.

Jag promenerar till och från jobbet, totalt ca 2 timmar. Alternativt cyklar, vilket blir nästan en timme fram och tillbaka. Så jag rör mig, det gör jag. Men det hjälper inte, tvärtom ger jag mig själv en ursäkt att äta en andra frukost "för jag har ju bränt energi". 

Just nu kan jag inte dra ner på stressfaktorerna runt omkring, utan så här kommer det vara ytterligare några månader. Så som du säger handlar det om att lära mig hantera det på bästa sätt. 

Ska läsa dina tips ännu en gång sedan, det fanns många bra såna. Tack för ditt utförliga svar! 
  • Storasyster29
    Annelie 76 skrev 2014-07-26 13:36:11 följande:

Ja, att inte äta (fasta, Nutrilett osv) programmerar kroppen att vilja ha mer mat. Dina hormoner blir inställda på att öka hunger och minska mättnad. Bästa sättet att komma tillrätta med det här är LCHF och att inte laga till mer än du ska äta. Anna Hallen har en handflatemetod som visar lagom mängd mat, annars kan man använda tex ett kostregistrerinhsverktyg där man väger maten och för in. Vilket som passar dig bäst beror på hur du är som person. Men LCHF är definitivt bästa sättet att släppa matfixeringen.

Ja jag gillade ju LCHF just av den anledningen att man aldrig behövde vara hungrig.. ;)  

Och mina portioner blev mindre. 

Jag får kanske tvinga mig att köra igång igen, fast jag inte "känner" för det och har samma pepp som jag brukar. Så fort det blir jobbigt vill jag ge upp. 

Det är så konstigt. Jag har varit med om SÅ mycket skit i mitt liv, och fått höra vilket maskrosbarn jag är och att jag är så stark. MEN när det gäller såna här saker är jag så jäkla vek. När jag tränar så vill jag sluta så fort det börjar bli jobbigt, och jag vill att min viktnedgång ska komma gratis i den utsträckningen att jag nästan tror att den GÖR det. 

Vad ska jag göra för att FATTA? Jag har ju sånt feltänk, är medveten om det, men ändrar mig ändå inte. 
  • Storasyster29

Tyvärr funkar det på mitt jobb att småäta, jag är min egen boss ;) 
    Kanske skulle kunna göra ett matschema eller så.  
    Vet inte varför jag är så himla rädd för att bli hungrig. Vad tror jag ska hända liksom? 
    Om jag äter min lunch vid två så vet jag att jag är hemma om ca 6 timmar och har jag då inte så jag kan äta mellanmål typ två gånger efter lunch så känner jag mig orolig.  Så då får jag liksom påminna mig om att man inte DÖR av att inte äta på 6 timmar. Eller fyra. Jag vill bara sluta vara så besatt av det.. :( 
    Är så desperat så jag funderar på aptithämmande tabletter eller nåt i den stilen. Men det jag egentligen vill är ju att vara hälsosam. Att sluta ljuga för mig själv. Jag känner mig nästan sjuk. Det KAN inte vara normalt att VARJE måltid äta mer än man behöver och direkt när man är klar fundera på när det är "ok" att äta igen. 

Tack för alla svar, jag ska läsa dem igen och försöka bestämma mig för ett sätt att få ordning på det här. 

• Lizzy 488

Jag brukar träna då kan man ju äta lite mera, har väl c:a 3 kg jag skulle vilja gå ner.

• sportpappa
    Storasyster29 skrev 2014-07-26 13:48:37 följande:
    sportpappa: tyvärr funkar det inte att laga EN portion när vi är fyra i familjen. Man lagar rätt mycket mat, gärna så vi alla har matlåda till nästa dag. Men däremot brukar jag försöka tänka: vad är en rimlig portion egentligen? 
    Då lagar ni istället 4 portioner + matlådor. Laga inte mer mat än vad som behövs. Om det blir mer än vad som räcker till var sin portion och matlådor till nästa dag så gör ni fler matlådor av det och fryser in. Eftersom du kan överäta så lagar ni mer mat än vad som behövs.
  • Sorbus
    Storasyster29 skrev 2014-07-26 14:07:49 följande:

Vet inte varför jag är så himla rädd för att bli hungrig. Vad tror jag ska hända liksom? 
    Om jag äter min lunch vid två så vet jag att jag är hemma om ca 6 timmar och har jag då inte så jag kan äta mellanmål typ två gånger efter lunch så känner jag mig orolig.  Så då får jag liksom påminna mig om att man inte DÖR av att inte äta på 6 timmar. Eller fyra. Jag vill bara sluta vara så besatt av det.. :( 
    Är så desperat så jag funderar på aptithämmande tabletter eller nåt i den stilen. Men det jag egentligen vill är ju att vara hälsosam. Att sluta ljuga för mig själv. Jag känner mig nästan sjuk. Det KAN inte vara normalt att VARJE måltid äta mer än man behöver och direkt när man är klar fundera på när det är "ok" att äta igen. 

Tack för alla svar, jag ska läsa dem igen och försöka bestämma mig för ett sätt att få ordning på det här. 

Har du alltid ätit på samma vis? För mig är i alla det här nästan lite maniska sättet att äta något som hänger starkt ihop med just stress.

Matschema låter som en bra idé. Du behöver inte börja krångla med att följa dieter, det kan vara mycket nog att hålla reda på ändå just nu. Men lite mer planering kommer att underlätta på många sätt. Om du har följt program innan som du tyckte funkade så har du säkert ett antal recept och eller måltider som du tyckte om och som fungerade för dig. Så gör en färdig veckomeny (eller 5 dagarsmeny eller vad som funkar) med din tidigare favoriter, och lägg upp det enligt ett klassiskt schema: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, och bestäm när och vad du ska äta, och så håll dig till det. När du äter så ta en paus och ät medvetet, inget ätande medan du gör annat. Och hoppa inte över måltider för att du inte tycker du har tid, och småät inget mellan målen. Kliar det i dig att stoppa något i dig så hitta något alternativ att göra, som att dricka vatten, gå en runda (inte en hel promenad, men typ gå någonstans för att hämta något eller bara ett varav runt huset), eller passa på att göra lite stretchövningar eller andningsövningar eller något.

• Storasyster29
    Sorbus skrev 2014-07-26 14:57:25 följande:
    Har du alltid ätit på samma vis? För mig är i alla det här nästan lite maniska sättet att äta något som hänger starkt ihop med just stress.

Matschema låter som en bra idé. Du behöver inte börja krångla med att följa dieter, det kan vara mycket nog att hålla reda på ändå just nu. Men lite mer planering kommer att underlätta på många sätt. Om du har följt program innan som du tyckte funkade så har du säkert ett antal recept och eller måltider som du tyckte om och som fungerade för dig. Så gör en färdig veckomeny (eller 5 dagarsmeny eller vad som funkar) med din tidigare favoriter, och lägg upp det enligt ett klassiskt schema: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, och bestäm när och vad du ska äta, och så håll dig till det. När du äter så ta en paus och ät medvetet, inget ätande medan du gör annat. Och hoppa inte över måltider för att du inte tycker du har tid, och småät inget mellan målen. Kliar det i dig att stoppa något i dig så hitta något alternativ att göra, som att dricka vatten, gå en runda (inte en hel promenad, men typ gå någonstans för att hämta något eller bara ett varav runt huset), eller passa på att göra lite stretchövningar eller andningsövningar eller något.
    Ja jag har nog alltid varit såhär. Men det är mer tydligt nu. Jag har haft korta perioder av extrem självkontroll, då jag inte ens kunnat titta åt något med socker i t ex. Antingen den ena eller den andra extremen.. varför är det här med balans så förbaskat svårt? 
    Jag har gått in i väggen förr, och upplever mig själv inte så stressad just nu. Känner mig inte så påverkad i humör, sömn etc. Men jag BORDE vara stressad, och är väl säkerligen det. Och matproblemen är garanterat ett av symptomen. 

Åh, du sätter fingret på något. Jag fixar inte att BARA äta. Jag GÖR alltid något medan jag äter. Det kan säkert stjälpa mig rätt mycket i det här. Jag kan testa att försöka vara mer närvarande när jag äter. Jag tycker bara det är så förbaskat TRÅKIGT att äta, har alltid tyckt. Vilket låter så konstigt eftersom jag har de problem jag har. Så om jag äter och INTE sysselsätter mig med annat under tiden kanske det är lättare att sluta äta när jag bör. För mig är hunger och toabesök bara sådär tråkiga avbrott på dan som jag helst får överstökat så fort som möjligt. Om du bara visste hur fort jag äter! Det är väl delvis därför jag hinner få i mig så mycket också.. 

Ska försöka klura ut ett alternativ till att äta också. Jag kan tyvärr inte gå en runda, men det finns ju annat! Tack snälla för ditt bollande. Nu har jag massa nytt att jobba med. :) 

Sportpappa: problemet är att vad säger vad som är "lagom" portion till nästa dag? Där finns utrymme att förhandla med mig själv. Typ "inte behövs såhäär stor portion till morgondagen, jag kan ta lite till". Dessutom blir det ett par ggr i veckan köpt mat. Jag försöker tänka på det. Till lunchen idag när jag visste att jag var mätt men hade ca en tredjedel av portionen kvar så försökte jag ändå resonera med mig själv. Försökte tvinga mig att kasta, gick inte. Spara? Nä, kändes fånigt. Så jag åt upp det godaste av det som var kvar, och kastade till slut ändå lite lite mat. Det låter så töntigt i text såhär.. Men vinner jag över mig själv några gånger till så går det kanske lättare sen. 
    Det är som en fix idé att ALLT ska ätas upp. 
  • Kpax
    Storasyster29 skrev 2014-07-26 14:07:49 följande:

Jag känner verkligen igen mig i det du skriver. Både det där med för stora portioner (som jag nämnde) och det där med att vilja veta att jag kan äta när som helst, eller i alla fall var tredje timme. Jag brukar skämta om det, men egentligen är det ju varken roligt eller sunt.

Jag har aldrig behövt vara hungrig, och varken jag eller någon i min familj har haft någon ätstörning. Jag är uppväxt med bra mat, och ganska mycket livsnjutargrejer som goda ostar och liknande till helgen. Inte extremt åt något håll alltså. Var din uppväxt också normal ur en matsynvinkel?

Jag upplever inte heller att jag är speciellt stressad, jag jobbar mer än 40h, men upplever inte att det är ett problem. Jag trivs med mitt liv, förutom att jag önskar att jag hade bättre disciplin gällande kost och träning (även jag är periodare).

Ska läsa igenom tipsen du fått en gång till, och fundera över min egen situation. Nu är jag gravid och mår illa (=äter vad som helst för att försöka dämpa, utan framgång), men det är ju tillfälligt.
  • Storasyster29
    Kpax skrev 2014-07-26 16:37:18 följande:
    Jag känner verkligen igen mig i det du skriver. Både det där med för stora portioner (som jag nämnde) och det där med att vilja veta att jag kan äta när som helst, eller i alla fall var tredje timme. Jag brukar skämta om det, men egentligen är det ju varken roligt eller sunt.

Jag har aldrig behövt vara hungrig, och varken jag eller någon i min familj har haft någon ätstörning. Jag är uppväxt med bra mat, och ganska mycket livsnjutargrejer som goda ostar och liknande till helgen. Inte extremt åt något håll alltså. Var din uppväxt också normal ur en matsynvinkel?

Jag upplever inte heller att jag är speciellt stressad, jag jobbar mer än 40h, men upplever inte att det är ett problem. Jag trivs med mitt liv, förutom att jag önskar att jag hade bättre disciplin gällande kost och träning (även jag är periodare).

Ska läsa igenom tipsen du fått en gång till, och fundera över min egen situation. Nu är jag gravid och mår illa (=äter vad som helst för att försöka dämpa, utan framgång), men det är ju tillfälligt.
    Åh, va roligt med nån som vill analysera lite! 

Fast min uppväxt var ganska tvärtom, faktiskt. Uppvuxen på massa "skräpmat": korv, makaroner osv. Vi har inte haft några ätstörningar i familjen, men varit mulliga. En massa vanor mao som det tagit mig lång tid att se och försöka förändra. Och som jag absolut inte vill överföra till min egen familj nu! 

Men annars minns jag inte så mycket av min uppväxt, kan inte minnas några värderingar, rutiner kring mat eller så.

Ja fy fasen vad jag tryckte i mig när jag var gravid...! Illamående eller ej. Det är som att sådana faktorer (sommarvärmen är ett bra exempel också) som påverkar andras aptit, påverkar inte min!  
  • Kpax
    Storasyster29 skrev 2014-07-27 12:48:27 följande:

Åh, va roligt med nån som vill analysera lite! 

Fast min uppväxt var ganska tvärtom, faktiskt. Uppvuxen på massa "skräpmat": korv, makaroner osv. Vi har inte haft några ätstörningar i familjen, men varit mulliga. En massa vanor mao som det tagit mig lång tid att se och försöka förändra. Och som jag absolut inte vill överföra till min egen familj nu! 

Men annars minns jag inte så mycket av min uppväxt, kan inte minnas några värderingar, rutiner kring mat eller så.

Ja fy fasen vad jag tryckte i mig när jag var gravid...! Illamående eller ej. Det är som att sådana faktorer (sommarvärmen är ett bra exempel också) som påverkar andras aptit, påverkar inte min!  

Minns du ingenting? Jag frågar ändå, kan du minnas HUR ni åt? Var mat till för att bara motverka hunger, eller tyckte hela familjen om själva ätandet? Inte kanske att ni njöt specifikt av just korv, men känslan av att stoppa mat i munnen? Åt de andra stora portioner? Lärde du dig vad "mätt" är, eller åt du tills du mådde dåligt? Åt/äter du fort? Satt hela familjen samlade och åt?

Jag vet inte vart jag ska komma med analysen, men det är ju lite intressant :) Om inte annat kanske man hittar någon liten grej som man, som du säger, inte vill överföra på sin egen familj.
  • Storasyster29
    Kpax skrev 2014-07-27 13:07:26 följande:
    Minns du ingenting? Jag frågar ändå, kan du minnas HUR ni åt? Var mat till för att bara motverka hunger, eller tyckte hela familjen om själva ätandet? Inte kanske att ni njöt specifikt av just korv, men känslan av att stoppa mat i munnen? Åt de andra stora portioner? Lärde du dig vad "mätt" är, eller åt du tills du mådde dåligt? Åt/äter du fort? Satt hela familjen samlade och åt?

Jag vet inte vart jag ska komma med analysen, men det är ju lite intressant :) Om inte annat kanske man hittar någon liten grej som man, som du säger, inte vill överföra på sin egen familj.
    Nej, jag kan faktiskt inte se en enda middag framför mig. Har inte haft den bästa uppväxten, och jag har fått höra att det är vanligt att man glömmer mycket av den då. Men nej, jag har aldrig sett något mysigt med att äta mat. De enda gånger jag minns matstunder ihop med familj är under högtiderna, och då har det varit stressigt och tjurigt och massa draman.

Det har nog satt spår, inser jag nu. Jag har som sagt aldrig sett någon njutning i att äta. Äter alltid så fort jag bara kan. Alltid tyckt det varit ovärt att äta ute på restaurang. De få gånger jag gjort det har jag ändå slängt i mig maten lika snabbt utan att ha njutit, och sedan bara haft ångest för den onödiga slanten man lagt. 

Det enda jag minns att jag aktivt fått lära mig är att det är FEL att slänga mat (vi har alltid haft dålig ekonomi i familjen), och det spökar nog också. 

Det har ju inte funnits ett samtal kring mat, mättnad, hälsa etc. Men jo, stora portioner har ätits. Det är standard att inte bara fylla på tallriken EN gång, så mycket kommer jag ihåg. Det var nog vanligt att äta tills man var spyfärdig. 

Kommer till massa insikter nu ju! :) 
Svar på tråden Jag över-äter, hjälp!