Storasyster29 skrev 2014-07-26 14:07:49 följande:
Tyvärr funkar det på mitt jobb att småäta, jag är min egen boss ;)
Kanske skulle kunna göra ett matschema eller så.
Vet inte varför jag är så himla rädd för att bli hungrig. Vad tror jag ska hända liksom?
Om jag äter min lunch vid två så vet jag att jag är hemma om ca 6 timmar och har jag då inte så jag kan äta mellanmål typ två gånger efter lunch så känner jag mig orolig. Så då får jag liksom påminna mig om att man inte DÖR av att inte äta på 6 timmar. Eller fyra. Jag vill bara sluta vara så besatt av det.. :(
Är så desperat så jag funderar på aptithämmande tabletter eller nåt i den stilen. Men det jag egentligen vill är ju att vara hälsosam. Att sluta ljuga för mig själv. Jag känner mig nästan sjuk. Det KAN inte vara normalt att VARJE måltid äta mer än man behöver och direkt när man är klar fundera på när det är "ok" att äta igen.
Tack för alla svar, jag ska läsa dem igen och försöka bestämma mig för ett sätt att få ordning på det här.
Jag känner verkligen igen mig i det du skriver. Både det där med för stora portioner (som jag nämnde) och det där med att vilja veta att jag kan äta när som helst, eller i alla fall var tredje timme. Jag brukar skämta om det, men egentligen är det ju varken roligt eller sunt.
Jag har aldrig behövt vara hungrig, och varken jag eller någon i min familj har haft någon ätstörning. Jag är uppväxt med bra mat, och ganska mycket livsnjutargrejer som goda ostar och liknande till helgen. Inte extremt åt något håll alltså. Var din uppväxt också normal ur en matsynvinkel?
Jag upplever inte heller att jag är speciellt stressad, jag jobbar mer än 40h, men upplever inte att det är ett problem. Jag trivs med mitt liv, förutom att jag önskar att jag hade bättre disciplin gällande kost och träning (även jag är periodare).
Ska läsa igenom tipsen du fått en gång till, och fundera över min egen situation. Nu är jag gravid och mår illa (=äter vad som helst för att försöka dämpa, utan framgång), men det är ju tillfälligt.