Inlägg från: sportpappa |Visa alla inlägg
  • sportpappa

Bör sambolagen ändras?

Sambolagen gäller endast för det man skaffar för gemensamt bruk. Om man skaffar något gemensamt så är det båda parters ägodel.
    Skaffa inte saker för gemensamt bruk om du vill att de ska vara dina.

Målet med ett samboförhållande bör vara att det ska hålla livet ut. Inte att man ska separera. Ju längre tid man lever tillsammans desto mer integrerad blir ekonomin och desto färre saker blir mitt och ditt. Lagstiftningen är utformad för att hantera just det. Den utgår från att man levt tillsammans en tid och att saker som skaffats till hemmet inte är så mycket mitt och ditt utan att de är gemensamma.

Att utforma lagstiftningen för att man ska hoppa runt i flera samboförhållanden tycker jag är helt fel sätt att gå. Då förutsätter man att förhållandet kommer att skita sig.

• sportpappa
    Noname00 skrev 2014-07-26 15:27:46 följande:
    Precis och där blir det så fel.
    Varför kan man inte skillja på gemnesamt bruk och gemensamt ägande?
    Måste allt som man brukar gemensamt ägas av båda?
    ja det kan det gift er!

Det funkar inte för dig att din sambo äger tex bilen betalar den men ni båda brukar den, varför måste du dessutom ha halva bilen vid en separation?

Du tycker inte det är märkligt att man äga något, som man inte ens betalt eller skrivit sitt namn på?
    Du tycker inte det är bättre att tillämpa sambolagen om man står som ägare oavsett vem som betalar?
    står man inte som ägare = ingen delning om det tillämpas så finns det inget att diskutera.

Hur ser du det systemet som en nackdel, varför ska man köpa sin lägenhet 2ggr?

Finns ingen anledning att någon ska ha halva din investering bara för att du köpte den för att ni gemensamt ska bo där.
    Vi har så gott som gemensam ekonomi så allt vi köper är gemensamt även om det är en av oss som köper det. Mindre pengar på mitt konto betyder mindre gemensamma pengar.
    Mitt och ditt existerar inte riktigt förutom för vissa saker som ena parten endast använder, typiskt fritidsprylar som kajak, cykel etc.

Jag tycker det är märkligt att bo ihop och inte ha gemensam ekonomi. Krångligt och omständligt ordnande med pengar som ändå mer eller mindre är gemensamma.

Sambolagen passar oss perfekt. Vi har istället fått ordna samäganderättsavtal för att få in mer prylar som samboegendom. Iofs hade vi nog kunnat luta oss mot "dold samäganderätt", men det är lättare att skriva avtal som klart deklarerar vad som gäller.
Svar på tråden Bör sambolagen ändras?