• Houdini

Bör sambolagen ändras?

Men det roliga är ju att de som är som TS ofta då kräver att sambo ska betala "hyra" till den ägande partnern.

Ska den som köpt bostaden ha den efter en separation ska den också stått för varenda kostnad för bostaden också ner till mindta lilla skruv. Och alla andra kostnader delats lika.

Allt för vanligt att kvinnor, jo det är oftast lvinnor, står för kostnader för barnen och mat och sånt. Medan mannen köper kapitalvarorna. Ska kvinnan stå tomhänt när förhållandet slut?

Lika att mannen står för bostadsinköpet och kvinnan för de löpande.

Det var ju därför lagen kom till, för att detta är allt för vanligt.

Så nej lagen behöver inte ändras, den svage behöver skyddas.

Jag är gift och bryr mig inte för egen del

• Houdini

Men det är ju bara att läsa på trådar här på familjeliv att folk inte fattar varför man även när sambolagen finns bör gifta sig framför allt om det finns barn med i bilden.

"Vi behöver inga papper på att vi älskar varandra" "varför ska man stå framför en präst som bablar vi blir inte ett par mer för" osv osv.

Läs om sambon till han som skrev " Milleniumtrillogin" så ser ni att sambolagen inte är vidare sträng ändå.

Sen måste Ts haft otur när han tänkte när han skrev ts för jag får inte ihop siffrorna.

Sen precis som när man skils så jämkas det.

Omman bara har varit gifta en kort tid så får delas inte allt. Man kan inte gifta sig rikt och skillja sig efter något år och tro att man ska få ta med sig en massa pengar och ägodelar.

Sen var pengar den sista anledningen till att vi gifte oss det var all den andra juridiken runt omkring. Arv, bestämmanderätt när någon ligger på sjukhus, jag är sjuklig och vi kom på att mina föräldrar som mina närmaste anhöriga var de som skulle bestämma om jag tex. inte kunde säga vad jag själv ville vid allvarlig sjukdom. De hade tom rätt att stänga ute min man från mig om jag låg inne på sjukhus. Och mer nu skulle aldrig något sådant hända men ville inte riskera något.

Hur många tänker på det ovan när de är sambos?

Nä om man ändå tror på förhållandet och satsar på en framtid tillsammans gift er.

Enskilld egendom kan skyddas med äktenskapsförord.

Svar på tråden Bör sambolagen ändras?