sportpappa skrev 2014-07-26 18:05:23 följande:
Vi har så gott som gemensam ekonomi så allt vi köper är gemensamt även om det är en av oss som köper det. Mindre pengar på mitt konto betyder mindre gemensamma pengar.
Mitt och ditt existerar inte riktigt förutom för vissa saker som ena parten endast använder, typiskt fritidsprylar som kajak, cykel etc.
Jag tycker det är märkligt att bo ihop och inte ha gemensam ekonomi. Krångligt och omständligt ordnande med pengar som ändå mer eller mindre är gemensamma.
Sambolagen passar oss perfekt. Vi har istället fått ordna samäganderättsavtal för att få in mer prylar som samboegendom. Iofs hade vi nog kunnat luta oss mot "dold samäganderätt", men det är lättare att skriva avtal som klart deklarerar vad som gäller.
Ok antar att ni inte är gifta.
Jag förstår inte heller hur man kan dela på en gemensam ekonomi.
Har man gemensam ekonomi så delar man ju på det mesta så gott det går då är det inte ett problem.
Antar att ni slänger alla pengar i en pott eller?
Jag ser inga problem med olika ekonomier, varför måste man ha gemensam, kanske man vi särskilja sin ekonomi tills man gifter sig av olika anledningar.
Eller en av de enkla anledningarna kan vara att man vill ha koll på sin ekonomi.
Jag själv väljer att investera och vill särskilja det från övriga utgifter då det är en utgift jag själv tar från min lön.
Men gemensam ekonomi har ju inget med sambolagen att göra.