Var kan man lära sig att kyssas?
Nu ska du får höra här - tro mej eller ej, helt upp till dej:
Jag var 30 år och 10 månader gammal när jag kysstes för första gången.
Jag hade haft sex - många gånger - men kyssandet blev aldrig av, för att...well, när jag var liten var jag så ful att ingen ville ha mej (det var iaf vad de SA till mej) och detsamma när jag var tonåring - till slut gick hjärnan i baklås och jag var rädd för att jag inte KUNDE - för jag hade ju aldrig gjort det.
Så, jag bestämde mej för att helt enkelt aldrig kyssas.
Förra året, Juli 2013, träffade jag min nuvarande sambo.
Vi skulle ha ett ONS, raggade upp varann på krogen - och han envisades med att kyssa mej. De andra på rökrutan applåderade och jag insåg att det var verkligen inte så svårt.
Jag har blivit bättre på det, helt klart, jag var fan inte bra där och då.
Men - det är inte någon magisk "så här gör man" - det trodde jag, men jag hade fel.
Om du tycker det känns svårt och oöverstigligt, så kan du börja med att "slafspussas" som jag uttryckte det på den tiden (som känns som en livstid sedan) Dvs nästan som en puss, fast med mer öppna läppar och liiite tunga - fast ganska slapp - som bara nuddar andra personens läppar - gå vidare därifrån.
OCH - kom ihåg att alla gör olika - jag trodde det fanns ett "fel sätt" och ett "rätt sätt" på den tiden då jag inte kunde och inte vågade - det är inte sant. Det finns bara olika smak och tycke. Men spänn inte tungan för mycket och Vifta inte med den - i början är det helt ok att bara låta den typ nudda vid den andra persons tunga eller läppar. När det känns bekvämt kan man utöka och ändra, om man vill.
..sen, efter ett tag, så LÄR man sej vad man gillar och Hur man själv kysser. Det går ganska undermedvetet.
Så, trots att jag själv ville det - DESPERAT - när jag fortfarande inte gjort det, och helst ville ha LEKTIONER (för som vuxen intellektualiserar man saker man inte kan - det är så man lär sej saker genom uppväxten, så det blir ett mönster) så FINNS DET INGET "RÄTT" sätt.
Lycka till, låt det hända, var inte rädd - det blir svinbra!