• Esoada

Selektiv abort

Det verkar vaar en populär åsikt att vara för abort om barnet har någon sjukdom, typ Downs syndrom, men emot om man vill göra abort på grund av fel kön
    Är inte det hyckleri? - Om abort ska vara tillåtet ska det väl vara det för alla anledningar?

• Svar på tråden Selektiv abort
  • SecretMe
    Esoada skrev 2014-07-27 17:01:42 följande:

Ja, och det är bra
    Men det verkar som vissa anledningar är mer accepterade än andra

Givetvis är det så.
    Att abortera pga "fel" kön är enligt mig helt vansinnigt, såvida det inte handlar om sjukdomar som ärvs att ett visst kön. Då kan jag se det som berättigat.

Man behöver inte ange någon orsak så aborterar man pga av oönskat kön så gör man nog bäst i att inte berätta det.
    Att det sker kan man inte göra något åt, bara hoppas på att det inte händer ofta.

Är det något du själv skulle kunna göra?
  • Esoada

Om man bara kan tänka sig ett visst kön då?!
    Ja, eftersom jag bara kan tänka mig en pojke

• Dixie
    Esoada skrev 2014-07-26 18:35:18 följande:
    Om abort ska vara tillåtet ska det väl vara det för alla anledningar?
    abort är tillåtet för alla anledningar. 
  • Dixie
    Esoada skrev 2014-07-27 17:12:10 följande:
    Vi vet!
    vad är då poängen med ditt inlägg? 
  • SecretMe
    Esoada skrev 2014-07-27 17:08:43 följande:

Om man bara kan tänka sig ett visst kön då?!
    Ja, eftersom jag bara kan tänka mig en pojke

Ska jag vara ärlig så önskade jag mig pojkar, vilket jag också fick.
    Tog inte reda på könet innan, såg ingen anledning till det.

Tvivlar inte ett ögonblick på att jag älskat dem lika mycket som jag älskar mina pojkar.

En förbjuden önskan som ändå fanns och ärligt talat så tror jag inte det är så ovanligt att önska ett speciellt kön.

Däremot att abortera "fel" kön... nej. Jag säger bara nej.
  • Esoada

Är det "Nej" till abort om barnet skulle ha Downs eller något annat handikapp med?

• SecretMe
    Esoada skrev 2014-07-27 17:55:04 följande:

Är det "Nej" till abort om barnet skulle ha Downs eller något annat handikapp med?

Nej, det tycker jag inte.
    Skulle gjort det själv om testet inte innebar en risk för fostret.

Jag blev erbjuden fostervattensprov när jag väntade mitt yngsta barn men avstod, ville inte behöva ta ett sådant eventuellt beslut eller en sådan risk.

• yodi
    Esoada skrev 2014-07-26 18:35:18 följande:

Det verkar vaar en populär åsikt att vara för abort om barnet har någon sjukdom, typ Downs syndrom, men emot om man vill göra abort på grund av fel kön
    Är inte det hyckleri? - Om abort ska vara tillåtet ska det väl vara det för alla anledningar?

du tycker själv inte att det är skillnad på att göra abort för att barnet inte har önskat kön och att göra abort pga något som kan ge barnet stora problem såsom missbildningar på inre organ?

jag för min personliga del tycker att det är tämligen stor skillnad.
Svar på tråden Selektiv abort