• Anonym (villrådig)

Vill inte vara nära min man ... alls. Går det att återuppliva en attraktion som dött?

Ja, som rubriken lyder har jag inga sexuella känslor kvar för min man. Vill inte ens krama honom om jag kan slippa men gör det ibland. Kyssas gör vi inte längre och sex var ett år sen säger han.

Att jag tappat lustkänslorna för honlm har inte skett över en natt. Vi har varit tillsammans i över tio år och jag har varit mer eller mindre upptagen med dåligt psykiskt mående, samtidigt som han inte heller mått bra, så vi har fjärmat oss från varann och levt närmast separata liv - bara under samma tak.
    Sjukdom/skada under en period förvärrade detta. De senaste åren har vi börjat prata mer öppet med varann, och vi kan verkligen prata. Han är en god lyssnare, dömer inte i första taget och är också bra på att själv uttrycka känslor. Det är en av de egenskaper jag älskar honom för.

För ja, jag älskar honom fortfarande.
    Det är bara det att jag inte tänder på honom längre. Alls. Ibland kan jag till och med känna lite avsmak när jag tittar på honom eller känner lukten av honom, och jag skäms för att jag tydligen är så ytlig att jag bryr mig om att han gått upp i vikt och fått väldig dålig ork och ofta luktar svett och dålig andedräkt. Jag vill inte vara så ytlig - jag vill ju vilja ha honom - men jag kan inte tvinga mig att vara nära.

Vi har visserligen aldrig haft någon superpassion, men nu vill jag inte ens sitta nära i soffan. Och barn, som jag börjat fundera på, kommer ju faktiskt inte med storken.
    (Nu vet jag inte om jag vill ha barn med honom heller, i och för sig.)

Det är möjligt att vi faktiskt kommer att gå isär, men som det är nu skulle det i så fall ske på grund av mitt beslut. Men jag är inte redo än, jag vill inte bara kasta bort vår historia utan ett försök till.
    Vi har pratat och prataR om detta, att vi vill olika mycket, och vi grälar inte utan kan som sagt prata. Det är det fysiska som inte längre går för min del (och han pressar mig inte).

Finns det någon här som varit i någon liknande situation och som känner igen sig? Jag skulle verkligen uppskatta att höra från er - hur har ni tacklat saken, hur jobbar man på att komma nära igen när man känner motvilja? Hur väckte ni lusten till den andre igen?
    Eller, om det blev så, hur kom ni fram att lusten inte gick att väcka?

Hoppas på seriösa och gärna nyanserade svar -för mig är detta ingen svart-vit, polariserad, självklar fråga.

• Svar på tråden Vill inte vara nära min man ... alls. Går det att återuppliva en attraktion som dött?
  • Anonym (Nora)
    Anonym (villrådig) 014-07-27 21:11:25 följande:

Nora: det låter för övrigt hemskt ledsamt att du hsr sex trots att du gruvar dig. Är det obehagligt även under själva akten, eller mest inför? Och hur reagerar din man, han måste ju läsa av din (bristande) respons lite i alla fall?

Det är lika jobbigt i början men sedan efter ett tag så tar de fysiska känslorna över och det går ganska bra men det är ju inte så fint och romantiskt precis, ingen ögonkontakt och så :/ Jo han tycker att jag är ganska tråkig sexuellt och att vi borde jobba på det... men det är ju inte det som är felet liksom. Han vill ha sex länge och dra ut på det... medan jag mest bara vill göra det fort så att det är över sedan. Nu var det länge sedan sist så jag behöver antagligen göra det ikväll eller imorgon...

Jag kan inte med att säga att jag inte tänder på honom, det skulle krossa honom... så jag biter ihop och hoppas på att det blir bättre av att han går ner i vikt och att han lyckas den här gången. Annars vet jag inte... Han har försökt många gånger tidigare och misslyckats och bara gått upp mer... Den här gången har jag sagt att jag också behöver gå ner lite i vikt och att vi ska göra det tillsammans och hoppas att det hjälper. Jag är egentligen smal men skulle det fungera så är det värt det.
  • Anonym (Nära)

Vi har varit ett par i 15 år och om det är något jag lärt mig är att närhet och sex gör att man vill ha mer. Om du vill ge det en chans så får du nog göra lite "våld" på dig själv. Jag tycker duschen är super då är man våta och rena kan tvåla in varandra om man vill och ha skönt oralsex och eventuellt avsluta bakefrån tex.

• Anonym (villrådig)
    Anonym (Nära) skrev 2014-07-28 00:02:01 följande:

Vi har varit ett par i 15 år och om det är något jag lärt mig är att närhet och sex gör att man vill ha mer. Om du vill ge det en chans så får du nog göra lite "våld" på dig själv. Jag tycker duschen är super då är man våta och rena kan tvåla in varandra om man vill och ha skönt oralsex och eventuellt avsluta bakefrån tex.

Ja, det kanske är så, men det är så konstigt hur känslor kan försvinna när de funnits där en gång (dock aldrig så intensiva - för min del har det vuxit fram - men ändå).

Dusch är ett bra tips men känns som om vi kanske får försöka med något mindre steg först då det gått såpass långt.

Jag vet från förr att närhet och sex kan göda lusten och att man kan komma in i en positiv spiral.och omvänt att frånvaron kan få lusten att minska. Jag har nog aldrig haft någon stark sexdrift, till skillnad från min man, men jag har ändå aldrig tidigare känt en sådan här motvilja. :(

Men det är nog som du skriver, att jag måste göra visst våld på mig själv - alltså försöka övervinna mitt eget motstånd - för att i alla fall få svar på om det går att förändra känslorna eller inte.
  • Anonym (villrådig)

M

Anonym (Nora) skrev 2014-07-27 23:57:35 följande:

Det är lika jobbigt i början men sedan efter ett tag så tar de fysiska känslorna över och det går ganska bra men det är ju inte så fint och romantiskt precis, ingen ögonkontakt och så :/ Jo han tycker att jag är ganska tråkig sexuellt och att vi borde jobba på det... men det är ju inte det som är felet liksom. Han vill ha sex länge och dra ut på det... medan jag mest bara vill göra det fort så att det är över sedan. Nu var det länge sedan sist så jag behöver antagligen göra det ikväll eller imorgon...

Jag kan inte med att säga att jag inte tänder på honom, det skulle krossa honom... så jag biter ihop och hoppas på att det blir bättre av att han går ner i vikt och att han lyckas den här gången. Annars vet jag inte... Han har försökt många gånger tidigare och misslyckats och bara gått upp mer... Den här gången har jag sagt att jag också behöver gå ner lite i vikt och att vi ska göra det tillsammans och hoppas att det hjälper. Jag är egentligen smal men skulle det fungera så är det värt det.

Jag har också haft svårt att säga att jag inte längre tänder på min man, har skyllt på att jag mått psykiskt dåligt, men nu när jag mår bättre så har jag förstått att det inte (bara) varit det, och jag har sagt att jag tappat attraktionen.

Det var inte roligt att säga. Så jag förstår dig. Verkligen. För egentligen säger man ju "Du duger inte för mig".

:(
  • Anonym (villrådig)

Vill förresten säga tack till alla som delar med sig på ett så fint sätt! Det betyder mycket

• Anonym (villrådig)

Och ni får hemskt gärna fortsätta att dela med er av tankar och erfarenheter! :)

• Anonym (Nära)

Det jag tycker med duschen är att nakenheten är naturlig och sen kan ni ju säga att det är dig fokuset ska vara på, han får tvåla in dig och ge dig oralsex tills du känner dig kåt nog för penetrerande sex tex. Första gången behöver du inte ge något tillbaka utan det ska väcka din lust. Annars kan nu ju avsätta tid bara för att ligga nära varandra låt honom hålla om dig utan krav på mer säg till om han får smeka dig, om han får stånd så försök att känna dig åtrådd även om ni inte gör något åt det just då.

• Anonym (villrådig)
    Anonym (Nära) skrev 2014-07-29 06:50:21 följande:

Det jag tycker med duschen är att nakenheten är naturlig och sen kan ni ju säga att det är dig fokuset ska vara på, han får tvåla in dig och ge dig oralsex tills du känner dig kåt nog för penetrerande sex tex. Första gången behöver du inte ge något tillbaka utan det ska väcka din lust. Annars kan nu ju avsätta tid bara för att ligga nära varandra låt honom hålla om dig utan krav på mer säg till om han får smeka dig, om han får stånd så försök att känna dig åtrådd även om ni inte gör något åt det just då.

Ja, kanske är det det som krävs, att jag försöker stå ut tills de fysiska känslorna tar över - om de nu gör det.

Det har bara gått så långt att det känns som ett extremt stort och svårt steg att ta. :(

Men har du själv upplevt att det går att övervinna en rejäl initial motvilja och att den sedan vänds till bara lusta?
  • Rosemary
    TS, jag tycker du svarar bra själv på din egen fråga i trådstarten: du tänder inte på din man för att han har gått upp i vikt/tappat orken, luktar svett och har dålig andedräkt. Precis som Bajsa (fin signatur ) så tycker jag inte att det är konstigt att du känner så. Oavsett vad man har för åsikt om övervikt (det kan vara helt okej med diverse trivselkilon hit och dit) så kan man tolka det som att din man inte bryr sig, varken om sitt eget välbefinnande eller om att vara attraktiv inför dig. Varför skulle du tända på någon som signalerar "jag skiter i min kropp och låter den förfalla"?

Ovanpå det har ni båda mått dåligt och levt separata liv under lång tid, det är inte så konstigt om sexlivet har blivit lidande. Eller, jag skulle nästan säga att det är självklart att ert respektive mående har påverkat ert förhållande på alla områden. Jag hade själv diverse sextrassel i mitt förra förhållande och en sak jag lärde mig av det var att sexlivet hänger ihop med allt annat: båda parternas livshistoria, personligheter, livet runt omkring och förhållandet som helhet. Det är inte så att sexlivet är en liten legobit som man kan ta loss från resten av bygget, man måste jobba på alla håll och kanter om det ska lösa sig. 

Så jag undrar: Finns det andra saker du är arg på din man för? Eller som du stör dig på? Sådant du tycker är jobbigt och som kan ligga i vägen för attraktionen? Att du verkligen älskar honom och att ni kan prata med varandra låter ändå som en bra grund för att kunna ta itu med problemen, tycker jag. Men det låter också som att ni är komplicerade personer båda två och jag tror att det kommer att krävas ett väldigt stort jobb (och lika mycket från bådas håll!) om ni ska komma igenom det. 
  • Anonym (lillan)

Känner igen mig så mycket i tådstartaren!
    Men min man har varken gått upp i vikt eller skiter i sin hygien. Men pga av respektlöshet och att han kör ett eget race, fick mig att tappa lusten helt och hållet! Jag känner inte ens för att ha sex eller så! Jag vill ha närhet, utan något som helst sexuellt med i bilden. Men min man vill ha sex varenda dag och vill jag inte, nää, då är det surt och allt ska vara på mina villkor! Han kläckte ur sig att nu när jag inte vill, så kan han ligga ovanpå och köra! Allt detta tjat har verkligen fått mig att tappa mer av lusten och blir äcklad av honom! Kan även helt plötsligt få ett finger uppkört, han vet min önskan, men skiter totalt i den! 

Jag tror du behöver tänka på vad du vill och hur du vill ditt liv ska se ut! Ni kanske "drar" ner varandra? Hoppas du kommer underfund med allt styrke kramar till dig! 

Svar på tråden Vill inte vara nära min man ... alls. Går det att återuppliva en attraktion som dött?