• Anonym (villrådig)

Vill inte vara nära min man ... alls. Går det att återuppliva en attraktion som dött?

Ja, som rubriken lyder har jag inga sexuella känslor kvar för min man. Vill inte ens krama honom om jag kan slippa men gör det ibland. Kyssas gör vi inte längre och sex var ett år sen säger han.

Att jag tappat lustkänslorna för honlm har inte skett över en natt. Vi har varit tillsammans i över tio år och jag har varit mer eller mindre upptagen med dåligt psykiskt mående, samtidigt som han inte heller mått bra, så vi har fjärmat oss från varann och levt närmast separata liv - bara under samma tak.
    Sjukdom/skada under en period förvärrade detta. De senaste åren har vi börjat prata mer öppet med varann, och vi kan verkligen prata. Han är en god lyssnare, dömer inte i första taget och är också bra på att själv uttrycka känslor. Det är en av de egenskaper jag älskar honom för.

För ja, jag älskar honom fortfarande.
    Det är bara det att jag inte tänder på honom längre. Alls. Ibland kan jag till och med känna lite avsmak när jag tittar på honom eller känner lukten av honom, och jag skäms för att jag tydligen är så ytlig att jag bryr mig om att han gått upp i vikt och fått väldig dålig ork och ofta luktar svett och dålig andedräkt. Jag vill inte vara så ytlig - jag vill ju vilja ha honom - men jag kan inte tvinga mig att vara nära.

Vi har visserligen aldrig haft någon superpassion, men nu vill jag inte ens sitta nära i soffan. Och barn, som jag börjat fundera på, kommer ju faktiskt inte med storken.
    (Nu vet jag inte om jag vill ha barn med honom heller, i och för sig.)

Det är möjligt att vi faktiskt kommer att gå isär, men som det är nu skulle det i så fall ske på grund av mitt beslut. Men jag är inte redo än, jag vill inte bara kasta bort vår historia utan ett försök till.
    Vi har pratat och prataR om detta, att vi vill olika mycket, och vi grälar inte utan kan som sagt prata. Det är det fysiska som inte längre går för min del (och han pressar mig inte).

Finns det någon här som varit i någon liknande situation och som känner igen sig? Jag skulle verkligen uppskatta att höra från er - hur har ni tacklat saken, hur jobbar man på att komma nära igen när man känner motvilja? Hur väckte ni lusten till den andre igen?
    Eller, om det blev så, hur kom ni fram att lusten inte gick att väcka?

Hoppas på seriösa och gärna nyanserade svar -för mig är detta ingen svart-vit, polariserad, självklar fråga.

• Svar på tråden Vill inte vara nära min man ... alls. Går det att återuppliva en attraktion som dött?
  • Anonym (Nära)

Har inte mått psykiskt dåligt men efter yngsta dottern var född så tog det några månader innan vi hade sex igen och då kändes det plötsligt främmande men jag ville ju vilja så jag körde över mig själv lite och första gången fick han massera mig ( det brukar han göra även utan att förvänta sig sex) och sen in i duschen och där fick han tvåla in mig och ge oralsex tills jag var riktigt kåt. Jag tycker inte övervikt är ett problem, är själv smal och ser bra ut men min man har alltid varit överviktig men är snällast och underbarast i världen och är fortfarande så glad över att fått mig. Sen andedräkten måste man ju kolla upp varför han luktar illa om han borstar tänder och så.

• Anonym (villrådig)
    Rosemary skrev 2014-07-29 11:12:12 följande:
    TS, jag tycker du svarar bra själv på din egen fråga i trådstarten: du tänder inte på din man för att han har gått upp i vikt/tappat orken, luktar svett och har dålig andedräkt. Precis som Bajsa (fin signatur ) så tycker jag inte att det är konstigt att du känner så. Oavsett vad man har för åsikt om övervikt (det kan vara helt okej med diverse trivselkilon hit och dit) så kan man tolka det som att din man inte bryr sig, varken om sitt eget välbefinnande eller om att vara attraktiv inför dig. Varför skulle du tända på någon som signalerar "jag skiter i min kropp och låter den förfalla"?

Ovanpå det har ni båda mått dåligt och levt separata liv under lång tid, det är inte så konstigt om sexlivet har blivit lidande. Eller, jag skulle nästan säga att det är självklart att ert respektive mående har påverkat ert förhållande på alla områden. Jag hade själv diverse sextrassel i mitt förra förhållande och en sak jag lärde mig av det var att sexlivet hänger ihop med allt annat: båda parternas livshistoria, personligheter, livet runt omkring och förhållandet som helhet. Det är inte så att sexlivet är en liten legobit som man kan ta loss från resten av bygget, man måste jobba på alla håll och kanter om det ska lösa sig. 

Så jag undrar: Finns det andra saker du är arg på din man för? Eller som du stör dig på? Sådant du tycker är jobbigt och som kan ligga i vägen för attraktionen? Att du verkligen älskar honom och att ni kan prata med varandra låter ändå som en bra grund för att kunna ta itu med problemen, tycker jag. Men det låter också som att ni är komplicerade personer båda två och jag tror att det kommer att krävas ett väldigt stort jobb (och lika mycket från bådas håll!) om ni ska komma igenom det. 
    Nej, det är klart att sexlivet inte är separat från livet i övrigt - du hsr helt rätt i att hur vi mår påverkar. Men eftersom vi mår bättre nu så tänkte jag att det kunde vara dags att se om det ändå inte går att förbättra närheten.

Visst signalerar utseendet att han inte tar hand om sig, och så gör det nog periodvis för mig också. Vi är dåliga på att dra varandra ur depressiva perioder :( men vi jobbar på det :)

Tack för styrkekramar och tack för att du delar med dig!
  • Anonym (villrådig)
    Anonym (lillan) skrev 2014-07-29 11:34:55 följande:

Känner igen mig så mycket i tådstartaren!

Men min man har varken gått upp i vikt eller skiter i sin hygien. Men pga av respektlöshet och att han kör ett eget race, fick mig att tappa lusten helt och hållet! Jag känner inte ens för att ha sex eller så! Jag vill ha närhet, utan något som helst sexuellt med i bilden. Men min man vill ha sex varenda dag och vill jag inte, nää, då är det surt och allt ska vara på mina villkor! Han kläckte ur sig att nu när jag inte vill, så kan han ligga ovanpå och köra! Allt detta tjat har verkligen fått mig att tappa mer av lusten och blir äcklad av honom! Kan även helt plötsligt få ett finger uppkört, han vet min önskan, men skiter totalt i den! 

Jag tror du behöver tänka på vad du vill och hur du vill ditt liv ska se ut! Ni kanske "drar" ner varandra? Hoppas du kommer underfund med allt styrke kramar till dig! 

Oj, det var du som skickade styrkekramar -surfar via mobilen och råkade visst tacka Rosemary för det. :) men tack till dig för kramar!

Och hu, vilken situation du beskriver! Din man visar verkligen ingen respekt för dig alls! Att plötsligt få ett finger uppkört utan samtycke, ja, i mina ögon kan det ses som övergrepp.

Jag förstår verkligen att din lust försvinner.

Förstår inte han det?

Styrkekramar till dig också!
  • Anonym (villrådig)
    Anonym (Nära) skrev 2014-07-29 16:16:16 följande:

Har inte mått psykiskt dåligt men efter yngsta dottern var född så tog det några månader innan vi hade sex igen och då kändes det plötsligt främmande men jag ville ju vilja så jag körde över mig själv lite och första gången fick han massera mig ( det brukar han göra även utan att förvänta sig sex) och sen in i duschen och där fick han tvåla in mig och ge oralsex tills jag var riktigt kåt. Jag tycker inte övervikt är ett problem, är själv smal och ser bra ut men min man har alltid varit överviktig men är snällast och underbarast i världen och är fortfarande så glad över att fått mig. Sen andedräkten måste man ju kolla upp varför han luktar illa om han borstar tänder och så.

Upplyftande att läsa att det går att väcka lusten!
  • Venne
    Anonym (lillan) skrev 2014-07-29 11:34:55 följande:

Känner igen mig så mycket i tådstartaren!
    Men min man har varken gått upp i vikt eller skiter i sin hygien. Men pga av respektlöshet och att han kör ett eget race, fick mig att tappa lusten helt och hållet! Jag känner inte ens för att ha sex eller så! Jag vill ha närhet, utan något som helst sexuellt med i bilden. Men min man vill ha sex varenda dag och vill jag inte, nää, då är det surt och allt ska vara på mina villkor! Han kläckte ur sig att nu när jag inte vill, så kan han ligga ovanpå och köra! Allt detta tjat har verkligen fått mig att tappa mer av lusten och blir äcklad av honom! Kan även helt plötsligt få ett finger uppkört, han vet min önskan, men skiter totalt i den! 

Jag tror du behöver tänka på vad du vill och hur du vill ditt liv ska se ut! Ni kanske "drar" ner varandra? Hoppas du kommer underfund med allt smile1.gif styrke kramar till dig! 

Din man utsätter dig för sexuella övergrepp och du nämner det lite i förbifarten. Tragiskt att läsa
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Nära) skrev 2014-07-28 00:02:01 följande:

Vi har varit ett par i 15 år och om det är något jag lärt mig är att närhet och sex gör att man vill ha mer. Om du vill ge det en chans så får du nog göra lite "våld" på dig själv. Jag tycker duschen är super då är man våta och rena kan tvåla in varandra om man vill och ha skönt oralsex och eventuellt avsluta bakefrån tex.

Skulle jag ha sex när jag inte vill, skulle jag få köras till psykakuten. 

Det här rådet  om att man ska tvinga sig själva att ha sex, läser ser jag då och då Det delas ut lite lättvindigt. I min värld ska man aldrig tvinga sig själv till sex man inte vill ha. Det kan bli farligt för det mentala hälsan. 
  • Anonym och lättad

TIll TS - det där med göra "våld" på sig själv genom att ställa upp på sex fast man inte har lust, i hopp om att det ska väcka lusten, det ställer jag mig kritisk till.

Var och en väljer ju naturligtvis vad de vill göra men jag ställde upp på sex fast jag inte ville under ca 2 år tid, detta för att "rädda" förhållandet och för att min kille konstant tjatade och pressade mig, istället för att respektera att jag inte ville.

Trots att jag gick med på det kände jag mig alltid utnyttjad efteråt och sex var bara något ångestfyllt. Det är drygt 2 år sedan vi gjorde slut (på grund av att våra behov av sex inte var kompatibla) och jag känner mig fortfarande lite traumatiserad av att jag ställde upp fast jag inte ville och för att han inte kunde respektera det utan tjatade ihjäl mig.

Det är säkert så att ju mer sex man har desto mer lust får man och tvärtom, men att tvinga sig själv att ha sex fast man inte vill lär inte göra så att man förknippar sex med något positivt, utan snarare tvärtom. Lyssna på din kropp..

• Midsommartjejen
    Anonym (villrådig) skrev 2014-07-28 08:41:27 följande:

M

Jag har också haft svårt att säga att jag inte längre tänder på min man, har skyllt på att jag mått psykiskt dåligt, men nu när jag mår bättre så har jag förstått att det inte (bara) varit det, och jag har sagt att jag tappat attraktionen.

Det var inte roligt att säga. Så jag förstår dig. Verkligen. För egentligen säger man ju "Du duger inte för mig".

:(
    Usch.. jag funderar också på att göra samma här.. är precis i samma sits.. skitjobbigt!
  • Anonym (måste inte)

Det här med att ställa upp på sex verkar enbart gälla kvinnor. Kvinnor ska ställa upp på att runka av killen eller suga av honom. Har aldrig hört om en man som ställt upp på att ge sin kvinna oralsex eller smeka henne till orgasm. Har aldrig hört om en kvinna som tvingar eller tjatar på sin man om att tillfredsställa henne. Däremot har jag läst ett flertal gånger om män som tjatar på sin kvinna om en avsugning eller avrunkning...usch säger jag bara.

• Anonym (villrådig)

Det måste vara hemskt jobbigt att ens partner är på en och tjatar om sex hela tiden.

Vill förtydliga att min man inte pressar mig på nåt vis. Han är väldigt taktfull på det viset. 
    När jag pratar om att göra våld på mig själv så menar jag inte att jag ska tvinga mig till vad som helst utan snarare pressa mig att gå lite längre.För delvis tror jag att det ligger mycket i att avhållsamhet kan föda avsmak medan närhet kan göda lusten. 

Och försöker jag inte tänja gränserna så vet jg ju inte var de går. 

Men, samtidigt är det bekvämast att fortsätta att inte vara så nära. Jag känner mig ju tryggast i det. 

Svar på tråden Vill inte vara nära min man ... alls. Går det att återuppliva en attraktion som dött?