Inlägg från: Anonym (insatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (insatt)

Adoptera sambons dotter?

Anonym (Money) skrev 2014-07-27 22:42:07 följande:
    Man kan inte adoptera en myndig person.
    Självklart kan man adoptera en myndig person. För att bekräfta ett föräldra/barnförhållande tex och vid den tiden kan den biologiska föräldern inte säga nej. Barnet själv och adoptanten avgör .....
    Då det gäller styvbarnsadoption är det svårt, men inte helt omöjligt, att genomföra en adoption även om bioföräldern säger nej. Allt måste peka på att adoptionen är till barnets bästa och det kan vara svårt att bevisa .... man ansöker om adoption direkt hos tingsrätten!

• Anonym (insatt)

En sak till; adoption är en rättsprocess för sig. Den går inte att tajma så att det sker "samtidigt som man gifter sig"!

• Anonym (insatt)
    PiiL skrev 2014-07-27 23:10:56 följande:

Jag och min sambo har varit tillsammans sedan hans son var 11 månader. Från början var det varannan vecka, men med moderns instabila liv skrevs vårdnaden tillslut över på min sambo och mamman bröt kontakten helt. Idag är sonen 11 år och vi har alltid skilt på mamma och mig. Detta har gjort att mormor själv har tagit kontakt med oss för att få träffa sitt barnbarn, så vi är där några gånger om året på fika.

Idag kan vi diskutera med sonen vad han vill, han kallar inte mig mamma, men vet att det är mig folk menar när de frågar efter mamma.

Svar på tråden Adoptera sambons dotter?