Inlägg från: Anonym (Jag vet!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag vet!)

Adoptera sambons dotter?

Hej!

min man har adopterat min son. Nu var visserligen min son lite äldre, 8 år, och kunde själv uttrycka önskan om detta, men jag kan inte förstå varför er dotter inte skulle vilja desamma? ha stabila och närvaranea föräldrar som älskar dem. Blir lättare när ni skaffar gemensamma barn sen oxå. samma arv, samma boende om ni skiljer er, samma "namn" mamma/pappa.

Min sons pappa träffade oss ibland. han ville först inte adoptera bort men ändrade sig under tiden. jag sa redan från början att det jag helst önskade var att han själv skulle ta rollen som papppa då jag behövde någon att dela alla beslut med, min son har en del diagnoser/medicineringar och jag funderade mycket på vad som händer om jag går bort i förtid.

Han ville inte ta den rollen/ansvaret och var inte och har aldrig varit intresserad av att någonsin gå med till läkare, skola, komma på kalas, träffa släkten eller dylikt.

Vi var givetvis gifta och startade ansökan några månader efter.

lämnade in papper till tingsrätten och betalade ett antal hundra dit. fick tid till familjerätten som skulle sköta utredningen. Dit fick sedan jag och min man komma tillsammans. sen bara min man. sen bara biologiska pappan, sen kom de hit för hembesök och för att prata med bara sonen. de kontrollerade hur sonens framtida arv skulle kunna påverkas av detta och analyserade mitt och min mans äktenskap/förhållande för att se om det verkade långsiktigt och stabilt.

Efter det gjorde de en sammanfattning på vad alla sagt, vad de själva tyckte och skickade iväg det till tingsrätten som efter ca 9 månader godkännde adoptionen. Den biologiska pappan skickade inte in någon överklagan så allt gick igenom efter ytterligare några veckor.

• Anonym (Jag vet!)
    Anonym (My) skrev 2014-08-04 06:16:33 följande:

Dock verkar det ju inte räcka för TS att ha den rollen.
    För min son betyder det jätte mycket att kunna säga pappa både till honom direkt och i skola, med vänner osv.

han vet att han har två pappor och kallar sin biologiska vid hans förnamn istället.

den som han lever med, som tar med honom på sjukbesök, på idrottsträningar, sätter gränser och ställer upp är den han vill kalla pappa.

kan inte se varför det inte skulle vara lika bra om inte bättre!!!!!!
Svar på tråden Adoptera sambons dotter?