• Anonym (Elaka häxan)

Dum i huvudet?

Är det ett normalt pojkstreck att som snart elvaåring stå och sikta med en plastpistol mot sin tvååriga halvsyster och tala om "Slutar du inte skjuter jag dig i huvudet" ?

För några år sedan slängde han lego på min katt så hon blev rädd för honom

Jag tycker inte det är normalt beteende men jag är väl antagligen den elaka styvhäxan som överreagerar, eller?

• Svar på tråden Dum i huvudet?
  • Ess

Har han fått lära sig att man inte riktar varken plast eller riktiga vapen mot någon?
    Annars är det hög tid att någon berättar det för honom.

• Ess

I situationen du beskriver hade jag gått fram o tagit plastpistolen från honom, och sagt åt honom att lägga av för det räcker nu. Sen hade dom fått hålla sig i varsitt rum ett tag.
    Tex hade min dotter fått va i köket med mig, och han hade fått gå in på sitt rum och spela på datorn, eller tv spel i vardagsrummet.

• Anonym (Elaka häxan)
    Ess skrev 2014-07-28 18:24:36 följande:

Har han fått lära sig att man inte riktar varken plast eller riktiga vapen mot någon?
    Annars är det hög tid att någon berättar det för honom.

Ja, han vet att det inte är ok
  • Anonym (Elaka häxan)
    Ess skrev 2014-07-28 18:27:26 följande:

I situationen du beskriver hade jag gått fram o tagit plastpistolen från honom, och sagt åt honom att lägga av för det räcker nu. Sen hade dom fått hålla sig i varsitt rum ett tag.
    Tex hade min dotter fått va i köket med mig, och han hade fått gå in på sitt rum och spela på datorn, eller tv spel i vardagsrummet.

Ok, så lugn och vänlig var inte jag och att han skulle få spela på datorn eller tv-spel finns inte i min världsbild...
  • Ess
    Anonym (Elaka häxan) skrev 2014-07-28 23:13:37 följande:
    Ok, så lugn och vänlig var inte jag och att han skulle få spela på datorn eller tv-spel finns inte i min världsbild...
    Lugn o vänlig vet jag inte om jag skulle varit direkt. Snarare pekat med hela handen och rutit till att han skulle gå och göra något i ett annat rum, tex tv spel.
  • Anonym (Lea)
    Anonym (Elaka häxan) skrev 2014-07-28 23:13:37 följande:

Så hur agerade du?

Jag tycker inte att det var något att bli jötteupprörd över. En skarp tillsägelse hade det blivit här hemma och en diskussion om olämpligheten i agerandet samt att jag skulle vilja få höra vilka skäl pojken ansåg sig ha till agerandet.
  • neverpreggo

Han har väl sett något på tv eller snappat upp det från någonstans.
    En tillsägelse räcker.

Att han för några år sedan kastade lego på din katt var relavant hur? Syftar titeln på pojken?

• Anonym (Elaka häxan)
    Anonym (Lea) skrev 2014-07-29 00:09:35 följande:
    Så hur agerade du?

Jag tycker inte att det var något att bli jötteupprörd över. En skarp tillsägelse hade det blivit här hemma och en diskussion om olämpligheten i agerandet samt att jag skulle vilja få höra vilka skäl pojken ansåg sig ha till agerandet.
    Eftersom jag tyckte det var obehagligt och jag inte anser att någon, oavsett ålder står och riktar ett vapen (låtsas eller riktigt) mot någon annans huvud och hotar att skjuta så blev jag upprörd, ja.

Skrek och frågade vad han höll på med och slet av honom vapnet som han inte fick ha resten av tiden han var hos oss. Vad han nu gjort med det struntar jag i, här är det i alla fall inte längre
  • Anonym (Elaka häxan)
    neverpreggo skrev 2014-07-29 00:23:04 följande:

Han har väl sett något på tv eller snappat upp det från någonstans.
    En tillsägelse räcker.

Att han för några år sedan kastade lego på din katt var relavant hur? Syftar titeln på pojken?

Att göra djur illa är lika dumt som att göra människor illa så det är väldigt relevant, tycker du inte?

Titeln syftar givetvis på mig. Jag undrar ju om det är jag som överreagerar i situationen

• Ess
    Anonym (Elaka häxan) skrev 2014-07-29 01:28:49 följande:
    Att göra djur illa är lika dumt som att göra människor illa så det är väldigt relevant, tycker du inte?

Titeln syftar givetvis på mig. Jag undrar ju om det är jag som överreagerar i situationen
    Självklart så ska man inte skada djur heller.
    Men alla kan ju göra dumma saker, oftast av tanklöshet. Så det viktigaste är om han gjort om det igen efter den gången, så du får ha ögonen på honom. Eller om den tillsägelsen räckte för att han skulle inse att han inte fick göra så.
Svar på tråden Dum i huvudet?