• Anonym (Elaka häxan)

Dum i huvudet?

Är det ett normalt pojkstreck att som snart elvaåring stå och sikta med en plastpistol mot sin tvååriga halvsyster och tala om "Slutar du inte skjuter jag dig i huvudet" ?

För några år sedan slängde han lego på min katt så hon blev rädd för honom

Jag tycker inte det är normalt beteende men jag är väl antagligen den elaka styvhäxan som överreagerar, eller?

• Svar på tråden Dum i huvudet?
  • Anonym (Lea)
    Anonym (Elaka häxan) skrev 2014-07-29 01:28:49 följande:

Att göra djur illa är lika dumt som att göra människor illa så det är väldigt relevant, tycker du inte?

Titeln syftar givetvis på mig. Jag undrar ju om det är jag som överreagerar i situationen

Jag tycker nig du överreagerar när du tar upp att pojken för flera år sedan kastade lego på din katt. Vad har det med denna händelse att göra?

Vilken förklaring gav pojken till att han hotade sin lillasyster?
  • Påven Johanna

Jag svarar ja på din fråga i trådens rubrik.

Hur reagerade din dotter på att du skrek och slet av hennes bror hans "vapen"? Blev hon rädd eller är det kanske vardagsmat för henne att du beter dig så?

Att en elvaåring för några år sedan kastat lego på katten tycker jag verkligen inte är en sak som kan/ska hållas emot honom. Man får nog ogillar någon tämligen mycket för att ens komma ihåg en sådan sak. 

Din dotter kan nog säkert komma att göra något liknande i en inte alltför avlägsen framtid. 

• Fånga dagen

Min far har berättat att han och hans kompisar lekte mycket indianer och cowboys när han var liten, och sköt på varandra hej sjövilt Det gjorde alla ungar.. Det gick mycket westernserier på tv på den tiden. Nu ser man sällan ungar leka den typen av lekar längre, och de flesta har inte skjutvapen och pilbågar i leksakslådan. Möjligtvis vattenpistoler.

Idag tänker man helt annorlunda, och vill inte uppmuntra till den typen av lekar. vilket ju är helt rätt. Hade det du beskriver hänt för 50 år sen, så hade säkert inte din reaktion blivit lika stark. Men det var då, och nu är nu. Att man lär barn att aldrig  sikta på någon annan ens med en träpinne är självklart.

Ibland får man ju påminna barn om vissa saker mer än en gång, så ni får väl tala med killen om det olämpliga i att göra det han gjorde. Jag tycker nog ändå att du överreagerar lite, och gör en alltför stor sak av det.  Kanske för att du sen tidigare är irriterad på honom för att han en gång kastat legobitar på din katt.

• neverpreggo

Klart man inte ska skada djur. Men att ett ungt barn utan så mycket konsekvenstänkande kastar lego mot en katt... inget tecken på något fel.

Jag tycker att du överreagerade. Det är lek. Styr om och prata om varför du tycker det är fel.

• Anonym (Elaka häxan)
    Påven Johanna skrev 2014-07-29 09:49:58 följande:

Jag svarar ja på din fråga i trådens rubrik.

Hur reagerade din dotter på att du skrek och slet av hennes bror hans "vapen"? Blev hon rädd eller är det kanske vardagsmat för henne att du beter dig så?

Att en elvaåring för några år sedan kastat lego på katten tycker jag verkligen inte är en sak som kan/ska hållas emot honom. Man får nog ogillar någon tämligen mycket för att ens komma ihåg en sådan sak. 

Din dotter kan nog säkert komma att göra något liknande i en inte alltför avlägsen framtid. 

Hon reagerade inte nämnvärt, jag hoppas och tror hon är rätt grundtrygg och precis som alla människor gråter, skrattar, bråkar och älskar vi varandra. Det är inte vardagsmat för henne att jag beter mig så eftersom det inte dagligen riktas pistoler mot varandras huvuden

Jag tror jag kommer ihåg legoincidenten eftersom katten tydligt visar att hon är rädd för honom. Andra personer kan hon vara reserverad mot men definitivt inte rädd. Min fundering är vad mer som gjorts mot katten för att få henne så rädd men du har säkert rätt, det är mitt ogillande som orsakat det
  • Anonym (Elaka häxan)
    Fånga dagen skrev 2014-07-29 09:53:37 följande:

Min far har berättat att han och hans kompisar lekte mycket indianer och cowboys när han var liten, och sköt på varandra hej sjövilt Det gjorde alla ungar.. Det gick mycket westernserier på tv på den tiden. Nu ser man sällan ungar leka den typen av lekar längre, och de flesta har inte skjutvapen och pilbågar i leksakslådan. Möjligtvis vattenpistoler.

Idag tänker man helt annorlunda, och vill inte uppmuntra till den typen av lekar. vilket ju är helt rätt. Hade det du beskriver hänt för 50 år sen, så hade säkert inte din reaktion blivit lika stark. Men det var då, och nu är nu. Att man lär barn att aldrig  sikta på någon annan ens med en träpinne är självklart.

Ibland får man ju påminna barn om vissa saker mer än en gång, så ni får väl tala med killen om det olämpliga i att göra det han gjorde. Jag tycker nog ändå att du överreagerar lite, och gör en alltför stor sak av det.  Kanske för att du sen tidigare är irriterad på honom för att han en gång kastat legobitar på din katt.

Tack för ett konkret och bra svar. Du har nog rätt och ditt svar får mig att må bättre. Tack!
  • Anonym (Elaka häxan)
    neverpreggo skrev 2014-07-29 10:49:20 följande:

Klart man inte ska skada djur. Men att ett ungt barn utan så mycket konsekvenstänkande kastar lego mot en katt... inget tecken på något fel.

Jag tycker att du överreagerade. Det är lek. Styr om och prata om varför du tycker det är fel.

Jag ska försöka ta det lugnt om det händer igen.

Jag har hakat upp mig på att min katt blivit rädd för honom och det var säkert inget illa menat med pistolincidenten
    Hade det varit mitt biologiska barn hade jag kanske reagerat annorlunda, jag vet inte. Jag blir fruktansvärt illa berörd av allt våld som visas överallt, det känns som våldet kryper ner i åldrarna och jag förstår inte varför barn har skjutvapen (vattenpistoler är gränsen för vad jag klarar av) över huvud taget

• Anonym (Elaka häxan)
    Anonym (Lea) skrev 2014-07-29 09:41:29 följande:
    Jag tycker nig du överreagerar när du tar upp att pojken för flera år sedan kastade lego på din katt. Vad har det med denna händelse att göra?

Vilken förklaring gav pojken till att han hotade sin lillasyster?
    Legohändelsen har egentligen inget med det här att göra, Katten har blivit klart rädd för honom och jag har svårt att släppa det eftersom jag undrar vad mer förutom kastat lego som orsakat rädslan. Skjuts det kanske med pilbågar eller kastas det sten när ingen råkar se på?

Förklaringen var att hon inte gjorde som han sa, att sluta springa efter honom och gå därifrån
  • Fånga dagen
    Anonym (Elaka häxan) skrev 2014-07-29 11:05:06 följande:
    Tack för ett konkret och bra svar. Du har nog rätt och ditt svar får mig att må bättre. Tack!
    Vilken härlig start på den här dan, att ha fått någon att känna sig lite bättre till mods.Solig
  • Ess
    Anonym (Elaka häxan) skrev 2014-07-29 11:38:51 följande:
    Legohändelsen har egentligen inget med det här att göra, Katten har blivit klart rädd för honom och jag har svårt att släppa det eftersom jag undrar vad mer förutom kastat lego som orsakat rädslan. Skjuts det kanske med pilbågar eller kastas det sten när ingen råkar se på?

Förklaringen var att hon inte gjorde som han sa, att sluta springa efter honom och gå därifrån
    Våra katter är också  lite rädda eller kanske mest misstänksamma mot våra barn. Men det beror på att dom har svårt att gå lugnt fram och vänta på att katten ska komma och bli klappad. Dom springer gärna fram och sen tror dom att katten är så dum att den ska ligga kvar när dom gör så. Vi har sagt åt dem, men det har inte gått ända hem riktigt.
    Men nu är det ingen fara för katternas säkerhet, dom lägger sig på garagetaket istället bara. 
    Men är det en inne katt du har så har den ju klart svårare att komma undan.

Misstänkte att det rörde sig om något sådant, därför tyckte jag att dom skulle va i varsitt rum tills det lugnat ner sig lite, och den lilla fått annat att göra än att förpesta tillvaron för den store.
Svar på tråden Dum i huvudet?