Straffbart att ljuga om att barnet är någon annas?
Vet ni om man kan bli åtalad för att hålla undan sanningen om det? Att barnets riktiga fader är en annan.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-30 10:33
Alltså jag frågar om det är straffbart?
Vet ni om man kan bli åtalad för att hålla undan sanningen om det? Att barnets riktiga fader är en annan.
Ja, det står så men är inte riktigt säker på det.
Det kan i och för sig röra sig om egenmäktighet med barn men det brottet är grövre + tre år om det är grovt, vilket man bör kunna säga att det är.
Ja, det står så men är inte riktigt säker på det.
Det kan i och för sig röra sig om egenmäktighet med barn men det brottet är grövre + tre år om det är grovt, vilket man bör kunna säga att det är.
Nedan en dom från 2003, kvinnan dömdes för osann partsutsaga till böter (10 000+ ränta) och villkorligt, straffvärdet var egentligen fängelse;
www.aftonbladet.se/nyheter/article10368423.ab
I mitt tycke kom hon extremt billigt undan, men kvinnorabatten i våra domstolar är ju inte direkt okänd.
Nedan en dom från 2003, kvinnan dömdes för osann partsutsaga till böter (10 000+ ränta) och villkorligt, straffvärdet var egentligen fängelse;
I mitt tycke kom hon extremt billigt undan, men kvinnorabatten i våra domstolar är ju inte direkt okänd.
Det brott hon dömdes för var osann partsutsaga, dvs att hon under ed hade lämnat falska uppgifter. Normalpåföljden får en tidigare ostraffad person som begår det brottet är villkorlig dom + dagsböter. Storleken på dagsböterna beror på inkomsten. Vilken inkomst kvinnan hade framgår inte men man kan väl anta att den inte var alltför hög då hon var ålderspensionär.
Så på vilken grund stöder du ditt påstående om att hon kom billigt undan bara för att hon var kvinna?
Read more: http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1211104/Think-men-unfaithful-sex-A-study-shows-WOMEN-biggest-cheats--theyre-just-better-lying-it.html#ixzz38x7CpkwR
Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook
Hon borde väl egentligen ha blivit återbetalningsskyldig på hela underhållsbeloppet, eller..? 10 000 är ju INGET mot det som den utpekade fadern betalat under hela pojkens uppväxt! Eller får han kanske tillbaka detta belopp från Statskassan..?
Hon borde väl egentligen ha blivit återbetalningsskyldig på hela underhållsbeloppet, eller..? 10 000 är ju INGET mot det som den utpekade fadern betalat under hela pojkens uppväxt! Eller får han kanske tillbaka detta belopp från Statskassan..?