• Anonym (Knodd)

Svängdörrar

Bonus bor vv men nu tycker biomamman att bonus är stor nog för svängdörrsliv
    Dvs komma och gå som man vill.
    Det vägrar jag. Det innebär trubbel då biomamman jämt styr och ställer samt med ekonomi och planering.
    Bonus är 14 år.
    Hur gör ni med ansvar,planering och ekonomi vid sväng dörrs umgänge?

• Svar på tråden Svängdörrar
  • Anonym (Knodd)
    Anonym (ett hem är ett hem) skrev 2014-07-30 15:00:10 följande:

Jag hade kanske fördelen att ha en pedantisk mamma som oftast inte nöjde sig med min nivå av "städat" när det gäller andra rum än mitt egna och av den anledningen hellre gjorde det själv. :)

Av samma anledning gör jag hellre det mesta själv också, annars blir det inte tillräckligt bra gjort.

Oj det låter inte så bra det heller. Barn mår bra av att få ansvar samt att lära sig saker och ting.

Att springa efter och göra allt runtomkring barnet för att det ska vara på mitt vis får ju barn att känna sig mindre bra.

Min ena möblerade in bokhyllan mitt på golvet.

Hm inte så snyggt men hon trivdes. Ok ha det så då.

Det är ju hennes rum..
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (n) skrev 2014-07-30 14:11:40 följande:

har egna barn i samma ålder som bor v.v. Visst är pappan och jag flexibla men barnen kommer inte enligt svängdörrsprincipen. De får nästan alltid  stanna/koma som de vill men de frågar alltid först! Jag skulle inte acceptera att de bara dök upp, utan att jag visste det och jag tror inte de vill tex råka gå in om jag har gäster hemma som de inte visste om, eller (hemska tanke) att jag och min nya myser i sovrummet och barnen traskar in för att säga att de är hemma Glad

Men eftersom barnet i fråga är 14 år kan väl pappan prata med barnet om hur ni vill ha det. Även om barnets mamma tycker svängdörren är ok ,behöver inte ni har det så hemma hos er, dvs barnet kan komma till sin mamma utan förvarning men med er måste man bestämma och planera först.

Ungefär så här har vi det med. Våra barn bor varannan vecka, vill de komma när de inte "ska" så är de nästan nästan alltid välkomna, om vi inte har bokat in något annat som vi inte kan/vill ändra på (det är väldigt sällan). Men vi vill att de hör av sig först och kollar.

Men svängdörrar - nej tack! Inte springa hem till mamma när man blir sur för att pappa inte skjutsar till kompisen eller springa hem till pappa för att mamma säger åt barnet att städa sitt rum. Kanske det funkar för andra men varken jag eller min sambo vill ha det så. Och i vårt hem är det vi som sätter reglerna, inte våra ex (barnens andra föräldrar). Vi vill också veta (så gott det nu går med tonåringar) vilka dagar barnen tänker sig att äta middag hemma och att de ringer och kollar innan de tar med sig kompisar som ska ha middag hem (så att den som ansvarar för middagen den dagen vet hur många som ska ha mat).

Kanske man kan säga att det är någon slags... "ordningsregler" som vi vill ha för att få vardagslivet att flyta på? För det handlar absolut inte om att barnen inte skulle vara välkomna! Eller att vårt hem inte är deras hem alltid! Utan bara rutiner för att vardagen ska funka. Händer något utöver det vanliga så finns vi självklart där för barnen oavsett vilken vecka det är.
  • Anonym (ett hem är ett hem)
    Anonym (Knodd) skrev 2014-07-30 15:08:17 följande:
    Oj det låter inte så bra det heller. Barn mår bra av att få ansvar samt att lära sig saker och ting.

Att springa efter och göra allt runtomkring barnet för att det ska vara på mitt vis får ju barn att känna sig mindre bra.

Min ena möblerade in bokhyllan mitt på golvet.

Hm inte så snyggt men hon trivdes. Ok ha det så då.

Det är ju hennes rum..
    Jag har ett rejält självförtroende och har aldrig någonsin känt mig mindre bra i närheten av min mamma, jag har alltid tänkt "yes, då slipper jag". Så jag kan inte påstå att det skadat mig det minsta. :)

Hon inser kanske att det inte är så snyggt till slut, fast jag skulle nog ha försökt övertygat henne om att vi köper en ny bokhylla med ytbehandlad baksida.

Vad både barn och vuxna mår bra av är helt och hållet subjektivt.

Two2Mater här i tråden vill ju ha det väldigt strikt i mina ögon, tydligen så trivs ju de att leva så, det mår de bra av. Jag skulle själv inte må bra av det, jag mår istället bra av frihet, att kunna åka vart jag vill när helst jag vill.
  • Anonym (Ammi)
    Anonym (pappamammma) skrev 2014-07-30 15:08:03 följande:
    Nej pappan bestämmer över barnet i deras hem och bär ansvaret men om pappan inte är hemma och kan ta ett beslut så får ts göra det men då på pappans ansvar!
    Nej, läs TS så sr du att det inte stämmer. Hemma hos TS bestämmer de tillsammans och TS behöver inte invänta svar från biopappan innan hon gör något. De delar ansvaret för barnen.

• Anonym (MrsC)
    Anonym (Knodd) skrev 2014-07-30 14:00:07 följande:

Bonus bor vv men nu tycker biomamman att bonus är stor nog för svängdörrsliv
    Dvs komma och gå som man vill.
    Det vägrar jag. Det innebär trubbel då biomamman jämt styr och ställer samt med ekonomi och planering.
    Bonus är 14 år.
    Hur gör ni med ansvar,planering och ekonomi vid sväng dörrs umgänge?

Jag tror personligen att svängdörrsliv blir svårare om föräldrarna inte har ett bra samarbete. Jag tror att man som förälder behöver kunna ge och ta lite till den andra föräldern beträffande ekonomi och planering,tider och dagar hit och dit, om barnet ska styra själv var barnet ska vara. Och det fungerar ofta dåligt om föräldrarna inte samarbetar någorlunda bra.

Sean tror jag också att de kan bli problem om den ena föräldern styr och ställer mycket. För oss (vi har båda två barn sedan tidigare) fungerar flexibilitet bättre med mina barn än med min sambos barn. För att med mina barn låter jag och barnens pappa barnen själva styra. Det är på barnens initiativ och efter barnens behov som barnen byter dagar kors och tvärs. Men med min sambos barn är det hans ex som styr. Hon tycker att barnen ska vara hos henne då och då för att hon ska göra det och det. Och då betyder svängdörrar bara att exet bestämmer totalt utifrån sina behov utan hänsyn till vad som är bäst för barnen eller för vår familj.

• Tow2Mater
    Anonym (ett hem är ett hem) skrev 2014-07-30 15:15:53 följande:
    Two2Mater här i tråden vill ju ha det väldigt strikt i mina ögon, tydligen så trivs ju de att leva så, det mår de bra av. Jag skulle själv inte må bra av det, jag mår istället bra av frihet, att kunna åka vart jag vill när helst jag vill.
    Ja, om du nu kallar det strikt; en person i vår familj gor inte bara utan hänsyn till andra som den anser den mår bäst av i alla situationer, utan stämmer av och forsoker gora det som hela familjen mår bäst av. Ditt självcentrerade "accepterar inte min nya det så är det bye-bye" -tänk skulle inte fungera hos oss.
  • MxMeNow

Nu bor mina barn i ett hus, jag och deras pappa är gifta. Dom har samma tillgång till sitt hus som jag och deras pappa har. Varför skulle TS bonusdotter inte ha samma tillgång till SITT hem som TS har och bestämma själv var hon vill sova om det är vad hon vill?

• Anonym (Knodd)

Mrs C är på din linje.

Visst bonus kan "styra" men då tror jag att det blir grädden både där och här.

Dyka upp när det är fest och åka hem till mamma där det ej ställs krav så fort bonus tycker annorlunda än oss är inget liv. Då känns det som om vi inte är någon familj.

Dyka upp på eget villkor och sticka när det ställs krav är ingen verklighet.

Däremot kan man ju rucka på dagar då o då om det är på båda familjers vilkor.

Det ska inte vara att ena familjen styr den andre samt att tonåringen går när det blir jobbigt.

Om barn ska behandlas som en i familjen så gäller regler för samtliga känner jag.

Kan inte bonus eller biomamman ta att jag säger ifrån eller är med och bestämmer så passar vh bättre. Att gå som en främling med ett av barnen utan regler känns inte ok.

• Anonym (MrsC)
    MxMeNow skrev 2014-07-30 15:41:58 följande:

Nu bor mina barn i ett hus, jag och deras pappa är gifta. Dom har samma tillgång till sitt hus som jag och deras pappa har. Varför skulle TS bonusdotter inte ha samma tillgång till SITT hem som TS har och bestämma själv var hon vill sova om det är vad hon vill?

När man är en kärnfamilj med enbart biologiska barn så planerar man sitt liv utefter det. Man vet att man har barn som bor i hushållet jämt.
    När man är en bonusfamilj med barn som bor varannan vecka så planerar man sitt liv utefter det. Man vet att man förmodligen har barn 7 dagar och sedan är utan dem i 7 dagar. Eller hur nu boendet är upplagt.

Det är två helt olika livssituationer. I de flesta fallen handlar det inte om att barnen inte skulle vara välkomna utan bara om att när det är "barnfri vecka" så räknar man inte med att ha barn hemma. Man kanske är borta på kvällen eller handlar hem mat till bara de två vuxna i familjen eller jobbar sent eller... ja en massa saker. Om då barnen vill komma av någon anledning så tycker jag att det är bra att få veta det i förväg. Att de ringer och kollar "kan jag sova hos er imorgon" så kan jag planera att jobba över en annan kväll t ex och handla hem mat så det räcker.

Förstår du hur jag menar?
  • Anonym (Ammi)
    MxMeNow skrev 2014-07-30 15:41:58 följande:

Ja, om du läser tråden, så kommer du att förstå. Det handlar inte om att inte ha tillgång till, utan om hänsyn och respekt. I en bonusfamilj finns det fler att ta hänsyn till.

Svar på tråden Svängdörrar