FrökenCarlsson skrev 2014-07-31 16:59:30 följande:
Då får ni ta mitt tips ett steg längre! Gör allt tillsammans med släng kläderna direkt till tvättmaskinen o sätt igång den så kan han inte hämta tillbaka kläderna. Samma med blöja, i en påse o sen ut i soptunnan/eller var ni nu slänger sopor, men där han inte går o hämtar tillbaka det!
Och ligg på BUP mer, han verkar behöva mer hjälp än vad han får!
All lycka till TS!
Nja fungerar inte riktigt att tvätt ett par byxor och ett par kalsonger åt gången.
Anonym (Vad mer?) skrev 2014-07-31 17:02:11 följande:
Och det är inte heller något ni misstänker?
Jo jag misstänker ju att han har drag av en eller två diagnoser.
Anonym (plupp) skrev 2014-07-31 17:47:32 följande:
Det ÄR avvikande att fortfarande kissa och bajsa på sig i den åldern. Och det viktigaste är att ni får till en ordentlig utredning så att ni kommer till roten av problemet. Det finns nämligen ingen vits med att försöka behandla symptomen om ni samtidigt struntar i den underliggande problematiken. Ni kommer inte att komma till rätta med problemet utan riskerar istället bara förvärra saker och ting.
Man kan dela in enkopres i viljestyrd och icke-viljestyrd. Eftersom er son även bajsar på sig nattetid misstänker jag att det handlar om en icke-viljestyrd enkopres. Det är också det absolut vanligaste. Vidare kan man dela upp icke-viljestyrd enkopres i förstoppningsrelaterad och ej förstoppningsrelaterad. Eftersom du berättar att er son tidigare varit förstoppad så misstänker jag att den vara orsaken även nu till sonens enkopres. Förstoppningsorsakad enkopres är också den vanligaste typen av enkopres hos barn.
Barn som varit förstoppade vid något tillfälle riskerar att utveckla ett beteende att hålla igen och inte vilja bajsa på grund att de upplevt det smärtsamt att bajsa. Det samlas då gammalt bajs i tarmen som växer och växer och blir hårdare och hårdare hela tiden. Tarmen töjs ut och detta leder till att bajsningsreflexen sabbas. Det förvärrar förstoppningen än mer och det blir en ond cirkel av alltihop. Sedan börjar bajset att läcka ut runt den växande förstoppningen. Först lite men med tiden allt mer.
Behandlingen blir att först få ut förstoppningsklumpen. Det är det absolut viktigaste. Utan det kommer man ALDRIG komma till rätta med enkopresen.
Nu vet jag ju inte om det är förstoppningsorsakad enkopres din son lider av. Men det är den vanligaste sorten och den passar även in på sonens symptom som du beskrivit dem. I vilket fall borde ni ligga på att få en riktigt ordentlig utredning på närmaste barnmedicinska mottagning.
Han bajsar inte på sig nattetid. Han kissar endast då.
Han har som sagt vart förstoppad och det är något som vi jobbar med. Men just nu är det sommar och sjuksköterskan har semester.