• anniegson

Han vill att vi gifter oss inom islam

Hej

Jag är sedan två år tillsammans med en muslimsk man och vi lever ihop. Han vill nu att vi skall gifta oss inom islam för att "göra det rätta". Jag vill även gifta mig på "riktigt" och detta skall vi göra om ett par år om allt går som det är tänkt.

Jag har frågor om giftemål inom islam. Jag vet att äktenskap är heligt inom islam, kommer det vara svårt om jag/han vill göra slut efter den islamska vigseln? 

Jag är inte muslim och vill inte konvertera, går det att gifta sig inom islam ändå? Jag tänker inte ha någon slöja på mig vid vigseln, måste man det?

Vad är det för några fraser man skall yttra? 

Berätta gärna, ni som kan!

MVH
    Annie

• Svar på tråden Han vill att vi gifter oss inom islam
  • kärleika

Angående omskärelse. .. min första pojkvän var svensk och omskuren. Jag fick en chock när jag gick vidare till nästa svenska pojkvän och såg allt skinn. Fick fråga mitt ex om varför det var sån skillnad o han berättade att han var jättenöjd med sin omskärelse som han gjort i sen ålder.

Min man är också nöjd med sin omskärelse. Han gjorde den när han var gammal nog att minnas och det gjorde inte särskilt ont. Det går ju inte att jämföra med kvinnlig omskärelse där kvinnan förlorar all njutning. Har haft bäst sex med de omskurna för ollonet känns mer. Inga problem alls. Vet ej hur jag ställer mig i frågan om vi får en son.

• annniegson
    Psychopath skrev 2014-08-01 06:05:39 följande:

1. Muslimska män kan gifta sig med troende kvinnor (kristna, judar) men inte ateister

2. Du behöver inte ha någon slöja på dig, men de flesta väljer att ha det ändå när man besöker en moské, för att visa respekt

3. Ja, han måste säga att han skiljer sig med dig, antingen "jag skiljer mig med dig", eller "vi är skilda", eller liknande. Äktenskapet löses inte upp ur islamisk synpunkt annars, och det vore väl väldigt konstigt (för dig) att ha en, enligt dig, exman som påstår att du fortfarande är hans fru och att du är otrogen om du är med en annan man.

Nej, en person är inte en sämre muslim för att denne väljer att gifta sig med en icke-muslim, men om den ena är väldigt troende och den andra inte alls så bäddar det mer eller mindre för problem.

Tack för dina svar! Han är inte väldigt troende, dock är vissa saker viktiga för honom, vad som är religion och kultur är lite svårt att skilja på, tycker jag.
  • annniegson
    Psychopath skrev 2014-08-01 06:07:33 följande:
    Eftersom han förmodligen känner att han inte vill begå synd, vilket det är att ha sex utanför äktenskapet.
    Precis så är det! 
  • merjama
    True02 skrev 2014-08-01 11:21:27 följande:

[quote=73709263][quote-nick]merjama skrev 2014-07-31 11:34:56 följande:[/quote-nick]

jag skrev muslimska MÄN gifter sig med icke muslimer inte,  eftersom vi (kvinnor) inom islam skall inte gifta sig med ickemuslimer så jag förstår inte din kommentar då jag skrev en faktabaserad påstående!

Det är inte fakta, vet flera st som absolut inte vill ha muslimsk kvinna tex så vad baserar du din fakta från .

Ja det är det jag svarade tillbaka på att det finns flera män som gifter sig med icke muslimska kvinnor, du har nog inte läst min och hens kommentarer. Jag skrev att KVINNOR inte får gifta sig med en icke muslim, det var det som är faktabaserat medans MÄN får gifta sig med icke muslimer. Så nu efter förtydligande vad är din fråga igen?
  • annniegson
    Nayaa skrev 2014-08-01 08:36:19 följande:

Yakumo: Jag antar att du inte har speciellt många erfarenheter själv av att som tjej ha sex med omskurna killar?

Jag har ju. Jag fattar inte alls varför det skulle vara sämre för tjejen?!
  • True02
    puss skrev 2014-08-01 11:24:45 följande:

Anser? Hon anser att hon är gift med en muslimsk man? Hon anser att hon inte konverterat?

Enligt deras familj har hon kanske men inte enligt islam måste inte konvertera

Så sluta skyll på religion när det är folk själv som är rätt sjuka .
  • annniegson
    True02 skrev 2014-08-01 11:15:14 följande:

Du kan bara va gift på ett eller annat sätt, Vaddå på riktigt abtingen gifter ni er på det ena eller andra sättet ....Sen kan du prata med din kille det är väl han du ska gifta dig med , han vill inom islam då kan det bara bli det ....

Nej, han vill gärna göra på båda sätten. Dock är vigseln inom islam viktigare för honom att ha tidigare. Han vill också ha ett lagligt bröllop med fest för familj och vänner. Varför måste det vara antingen eller?
  • annniegson
    kärleika skrev 2014-08-01 11:19:36 följande:

Jag är gift islamskt. Jag tänkte som du (eller nån i tråden) i början att det betyder inget för mig att gifta mig muslimskt osv. Men efter några månader när man presenteras som fru överallt och alla säger grattis och hela släkten omfamnat en som en dotter, så känner man sig väldigt gift. Jag ville också ha ett "svenskt" bröllop, men hur? Alla har redan gratulerat oss, gett oss presenter och vant sig vid att vi är gifta. En svensk vigsel vore inget speciellt.

Jag ångrar inte att vi gifte oss men jag önskar att jag hade tagit det på allvar och fått välja världens vackraste klänning o sånt där. Inte bara hafsat igenom det för att det ändå inte kändes som på riktigt.

Jag hade inte slöja o har fortfarande inte.

Hej! 
    Vi vill inte göra den muslimska vigseln till något stort, utan han vill göra det endast så att det är "mellan honom och gud", vi skall inte gå ut med detta till släkt o vänner. Vi gör det när vi gifter oss borgerligt :) 

Har du konverterat eller lever ni med olika tro? Funkar det? 
  • merjama
    annniegson skrev 2014-08-01 11:31:51 följande:
    Nej, han vill gärna göra på båda sätten. Dock är vigseln inom islam viktigare för honom att ha tidigare. Han vill också ha ett lagligt bröllop med fest för familj och vänner. Varför måste det vara antingen eller?

Jag gifte mig med min kille via en imam först och vi va gifta i ca 9mån innan vi gjorde "bröllop" så man kan göra precis hur man vill!!!!

så där håller jag med dig 100%  annieegsonOskyldig

• annniegson
    kärleika skrev 2014-08-01 11:27:14 följande:

Angående omskärelse. .. Vet ej hur jag ställer mig i frågan om vi får en son.

Har ni diskuterat det? Viktigt för honom? Tycker det är svårt.
Svar på tråden Han vill att vi gifter oss inom islam