• anniegson

Han vill att vi gifter oss inom islam

Hej

Jag är sedan två år tillsammans med en muslimsk man och vi lever ihop. Han vill nu att vi skall gifta oss inom islam för att "göra det rätta". Jag vill även gifta mig på "riktigt" och detta skall vi göra om ett par år om allt går som det är tänkt.

Jag har frågor om giftemål inom islam. Jag vet att äktenskap är heligt inom islam, kommer det vara svårt om jag/han vill göra slut efter den islamska vigseln? 

Jag är inte muslim och vill inte konvertera, går det att gifta sig inom islam ändå? Jag tänker inte ha någon slöja på mig vid vigseln, måste man det?

Vad är det för några fraser man skall yttra? 

Berätta gärna, ni som kan!

MVH
    Annie

• Svar på tråden Han vill att vi gifter oss inom islam
  • Godnatt

Vad i skilsmässan skulle bli svårare menar du? Man skriver väl på samma papper hos tinget oavsett hur man gifter sig?

Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • hurtänktedunu

Jag gifte mig med min man som är muslim. Vi hade först en kyrklig vigsel och sen den muslimska. Hur vigslarna går till beror nog på vilket land han kommer från. Min man är pers och då gjorde man ju på ett sätt som man gör i iran. Jag behövde konvertera. Detta var bra för hade vi inte gjort detta hade inte våra barn fått delat medborgarskap och kunnat åka till hans land hur som helst. Jag bär inte slöja nu och har aldrig gjort.

• anniegson
    Godnatt skrev 2014-07-31 09:06:33 följande:

Vad i skilsmässan skulle bli svårare menar du? Man skriver väl på samma papper hos tinget oavsett hur man gifter sig?

Jag menar om man bara är gift inom islam, inte lagligt
  • anniegson
    hurtänktedunu skrev 2014-07-31 09:08:22 följande:

Jag gifte mig med min man som är muslim. Vi hade först en kyrklig vigsel och sen den muslimska. Hur vigslarna går till beror nog på vilket land han kommer från. Min man är pers och då gjorde man ju på ett sätt som man gör i iran. Jag behövde konvertera. Detta var bra för hade vi inte gjort detta hade inte våra barn fått delat medborgarskap och kunnat åka till hans land hur som helst. Jag bär inte slöja nu och har aldrig gjort.

Hur gick den muslimska vigseln till? Vi skall inte göra något stort av detta utan endast med två vittnen eller en imam. Skall ha en stor fest när vi gifter oss lagligt! Behövde du ha slöja under vigseln? Tack för ditt svar!
  • Ogago

Jag kan inte så mycket om det här men...

Om du inte vill konvertera till islam så ska du tydligt kommunicera detta så han och hans släkt förstår. Annars kan du få problem i efterhand.

Föreslå också att ni också viger er i en Svensk kyrka (en bekräftelsevigsel) och därefter har ett svenskt bröllop med bröllopstårta och första dansen och allt.

Om han vill att du ska följa hans traditioner men inte vill delta i dina traditioner så ska du fundera på var ni står i frågan om religiösa traditioner sinsemellan. Om du upptäcker att han har svårigheter med din tradition så ska du nog fundera en gång till (eller två) om det är värt att gifta er. Kanske känns det rätt nu i ett romantiskt rosa skimmer, men tänk fram i tiden då ni har två barn, villa och hund plus en massa skulder och det rosa skimret försvunnit.

Oavsett - lycka till!

• anniegson
    Ogago skrev 2014-07-31 09:14:34 följande:

Jag kan inte så mycket om det här men...

Om du inte vill konvertera till islam så ska du tydligt kommunicera detta så han och hans släkt förstår. Annars kan du få problem i efterhand.

Föreslå också att ni också viger er i en Svensk kyrka (en bekräftelsevigsel) och därefter har ett svenskt bröllop med bröllopstårta och första dansen och allt.

Om han vill att du ska följa hans traditioner men inte vill delta i dina traditioner så ska du fundera på var ni står i frågan om religiösa traditioner sinsemellan. Om du upptäcker att han har svårigheter med din tradition så ska du nog fundera en gång till (eller två) om det är värt att gifta er. Kanske känns det rätt nu i ett romantiskt rosa skimmer, men tänk fram i tiden då ni har två barn, villa och hund plus en massa skulder och det rosa skimret försvunnit.

Oavsett - lycka till!

Hej och tack för ditt svar! :)

Vi vill båda ha en laglig vigsel med bröllopstårta o fest :) dock inte i en kyrka men med allt annat tillhörande med första dans osv! 

Allt detta tänker jag ju jättemycket på men det känns rätt och jag hopppas det fortsätter att kännas så :) tack!
  • Godnatt
    anniegson skrev 2014-07-31 09:13:18 följande:
    Jag menar om man bara är gift inom islam, inte lagligt
    Jaha, du bor inte i Sverige och följer inte Sveriges lag. Ja, då kan det förstås strula.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Ogago
    anniegson skrev 2014-07-31 09:19:27 följande:
    Hej och tack för ditt svar! :)

Vi vill båda ha en laglig vigsel med bröllopstårta o fest :) dock inte i en kyrka men med allt annat tillhörande med första dans osv! 

Allt detta tänker jag ju jättemycket på men det känns rätt och jag hopppas det fortsätter att kännas så :) tack!
    "Dock inte i en kyrka." Inte heller i en moské, eller...?

Se till att dina önskningar också respekteras. Du är den viktigaste i ditt liv. Blir det inte (åtminstone till hälften) på dina villkor så ska du ta det som en signal.

Kommer era framtida barn att bli muslimer? Skulle det vara okej med dej?

Fortsätt att fundera. Inget hastar. Ingen ko på isen. Ta det lugnt. Låt ingen annan stressa fram ett beslut. Och när du fattat ditt beslut så kommer du också att få det som du, just du, vill.

Lycka till!
  • hurtänktedunu

Vi hade kristet bröllop lagligt försti kyrkan sen vigdes vi av en imam i festlokalen. Ingen slöja under vigseln. Imamen läser ur Koranen först och sen svarade jag på persiska.

• anniegson
    Godnatt skrev 2014-07-31 09:23:41 följande:
    Jaha, du bor inte i Sverige och följer inte Sveriges lag. Ja, då kan det förstås strula.
    Vi skall gifta oss lagligt i Sverige med, dock är det inget jag vill göra förrän om några år!
Svar på tråden Han vill att vi gifter oss inom islam