Inlägg från: Fröken Söt |Visa alla inlägg
  • Fröken Söt

Sockerfri tårtbotten?

Någon som har ett bra recept på sockerfri tårtbotten? Alltså helt utan socker, sirap och sötningsmedel. Det är bara till blivande ettåringen, övriga gäster får en vanlig tårta.

• Svar på tråden Sockerfri tårtbotten?
  • Fröken Söt
    temporär skrev 2014-07-31 09:29:18 följande:

Har ettåringen någon sjukdom som gör att hen inte kan äta socker? Annars är mitt bästa råd att låta ungen äta en bit tårta som alla andra. Det är knappast så att en bit tårta per födelsedag gör någon varken tjock, ohälsosam eller sockerberoende. 

Annars får du väl göra pannkakstårta. Smaksätt smeten med lite vanilj så blir det lite lyxigare.

Tackar så mycket för din oro för mitt barns hälsa. Nej, det föreligger ingen sjukdom bakom önskan att undvika socker, bara ett fall av icke-lathet. Får jag fråga vad som är så provocerande med att undvika socker? Reagerar du på samma sätt om någon ber om recept på alkoholfria drinkar? Köttfria recept? Eller är det just bara socker som är grejen?

Pannkakstårta är helt klart ett alternativ. Men nu letade jag efter en variant på "sockerkaka".
  • Fröken Söt
    cosinus skrev 2014-07-31 20:07:00 följande:

Jag hade ju gjort fruktsallad med vispad grädde på toppen. Har svårt att tänka mig en vanlig tårta utan någon form av sötma som slår frukt hos en ettåring. Möjligen om man gör banankaka utan socker som ju då får lite sötma från bananerna.

Eller så frysa in yoghurt och bär och göra en glasstårta. Eller marängtårta utan socker i bottnarna med frukt och grädde.

Vi ska göra en smash the cake-fotografering så jag vill ha något som ser ut som en riktigt tårta och som smakar ok om han vill äta bottnarna. Troligtvis äter han mest jordgubbarna ändå. :)

Jo, jag funderade på om man på något sätt kan ersätta sockret med banan men sockret används också för att få rätt konsistens/luftighet i kakor och därför kanske man måste kompensera med något annat. Nåja, det är väl bara att testa. :)
  • Fröken Söt
    modsey skrev 2014-07-31 20:33:31 följande:

tror iofs inte en ettåring äter några stora mängder av just kakbotten så lite overkill skulle jag nog tycka. Men gör banankaka annars som botten?

Men funkar det utan socker?
Svar på tråden Sockerfri tårtbotten?